Varemerker

Ledelsesbloggen

Ny med egen virksomhet. Har du behov for varemerke?

Tekst av John M. Raaheim 17. aug. 2017

Varemerker er big business, de kan registreres og beskyttes for deg spesielt. Men de kan også bli så vanlige at de kan brukes av alle. Varemerker kan være ord, tall, figurer eller form eller kombinasjoner av slike. Mange står klar til å hjelpe deg med utformingen.

Google er eksklusivt, fortsatt. Potetgull er blitt vanlig. Google har nylig vunnet, i en amerikansk domstol, fortsatt enerett til å bruke Google i sin markedsføring. Motparten i saken var to privatpersoner som hadde registrert 763 domenenavn med «google» i seg. De hevdet at varemerket Google måtte kjennes ugyldig fordi det «å google» nå er blitt et ord i allmenn bruk. Retten ga Google rett til navnet, men sa også at denne retten kunne falle bort dersom Google blir så dominerende at alle søketjenester etterhvert omtales som googles eller googlere. Norsk Høyesterett har behandlet en tilsvarende sak og slått fast at Maaruds registrering av varemerket potetgull som eksklusivt for Maarud ikke kunne godkjennes fordi potetgull er blitt så dagligdags at også Orkla må kunne kalle sine potetchips i KiMs-posene for potetgull. Norsk Tipping forsøker når dette skrives å hindre et utenlandsk spillselskap å bruke Lotto om sine spill. Saken er ikke avgjort.

Fra varemerke til alminnelig ord. At varemerker mister sin verdi og beskyttelse og blir til vanlige ord er ikke helt uvanlig. Både vaselin, termos og miksmaster er eksempler på ord som opprinnelig var patenter og/eller varemerker. Vaseline ble patentert i USA i 1872 og registrert som varemerke i 1905. Thermosen ble oppfunnet i USA i 1892 og først omtalt som vakuum flaske eller Dawar flask etter oppfinneren. Han søkte ikke patent. Den spesielle doble isolerende flasken ble senere kommersialisert av to tyskere som startet masseproduksjon tidlig på 1900-tallet. Den første mixmasteren ble oppfunnet i USA i 1928 og lansert som produkt for salg i 1930. I dag er navnet i bruk på kjøkkenmiksere, DJer og reklamebyråer, bare for å ha nevnt noen anvendelser.

Varemerker er mer enn ord. Et varemerke er etter loven om beskyttelse av varemerker et kjennetegn for en vare eller tjeneste. Det kan bestå av alle slags tegn som ord og ordforbindelser i form av slagord, navn, bokstaver, tall, figurer, eller en spesiell vareembalasjeutforming. Man kan beskytte varemerker gjennom å søke varemerkeregistrering hos Patentstyret som etter godkjenning fører varemerket inn i varemerkeregisteret. Et varemerke kan bare registreres dersom det er egnet til å skille egne varer og/ellers tjenester fra andres. Minstesats for registrering er 2900 kroner per i dag og beskyttelsen varer i 10 år, men kan fornyes.

Er varemerke noe for deg? Det er flere spørsmål du bør stille deg selv om du vil lage ditt eget varemerke eller logo: Hva vil du formidle eller hvilket budskap vil du ha frem? Hva gjør andre i samme bransje? Hva gjør deg forskjellig? Hvem ønsker du å nå? Hvilke farger passer både deg og målgruppen? Eventuelt hvilke fonter vil du bruke? Men du kan ikke velge helt fritt. Patentstyret ville ikke la NRK registrere «Jævla homo» som varemerke selv om det er navnet på en dokumentarserie de har under utvikling. Et slik varemerke, mente Patentstyret, strider mot det varemerkeloven kaller «offentlig orden og moral». Du kan heller ikke etterligne andres varemerker. Da kan markedsføringslovens regler om god forretningsskikk og etterligninger bli brukt mot deg slik den ble brukt i yoghurtsaken.

Mange vil hjelpe deg. Har du gjort deg opp noen tanker om varemerket ditt kan du få hjelp på nettet til å utforme logo selv på Free Logo Design eller på få bistand på logodesign.no. Det koster deg fra ca. kr 500,- og oppover. Delingsøkonomien har også gjort sitt inntog på dette markedet. På designcontest.com finner du både råd om utforming og du kan også legge ut et oppdrag og få designere til å konkurrere om å levere deg ditt helt spesielle varemerke.

Tekna Egen bedrift er Teknas tilbud til deg som vil starte egen virksomhet eller som ser på dette som en mulighet en gang i fremtiden. Som Tekna-medlem kan du gratis og uforpliktende bli medlem ved å sende en SMS til 2007 med kodeord Egenbedrift. En beslektet blogg om åndsverk finner du her. Andre råd om etablering av virksomhet, timepriser og nettverksbygging finner du her på bloggen sammen med innlegg om åndsverk, patent og designvernMer om immaterielle rettigheter i sin alminnelighet finner du her.  Mer om tilbudet fra Tekna Egen bedrift finner du på Teknas nettside og du kan også følg oss på LinkedIn og Facebook.

Les også

Relaterte kurs og arrangementer