Spørsmål og svar

Medlemskontoret er en del av Teknas servicesenter og håndterer spørsmål om søknadsprosess og medlemskap, kontingent og rabatter, oppdatering av registrerte data og forsikring for studenter.

  • Ofte stilte spørsmål

  • Hvilke medlemsfordeler får jeg?

    - Ved å være medlem av Tekna blir du del av et stort og verdifullt faglig nettverk, bestående av kunnskapsrike akademikere innen teknologi, naturvitenskap og realfag.

    Du får muligheten til å delta på kurs og medlemsarrangementer, for både faglig og sosialt påfyll. Tekna gir deg tilgang til lønnsstatistikk og hjelper deg i lønnsforhandlinger.

    Du kan også få hjelp til jobbsøk, gjennomgang av arbeidskontrakt, samt juridisk bistand ved spørsmål og problemer i ditt ansettelsesforhold. Det er i tillegg mulig å få hjelp i private juridiske saker.

    Gjennom Tekna får man gode tilbud og rabatter hos Gjensidige, både på forsikring og banktjenester.

    Driver du egen bedrift, har Tekna spesielt tilpassede ordninger for både bank og forsikring, juridisk rådgivning og mentorordning.

    Medlemskapet inkluderer abonnement på Teknisk Ukeblad. Skal du jobbe i utlandet, kan du få gratis gjestemedlemskap hos en av Teknas søsterforeninger i de nordiske landene, samt Australia.

    Les mer om fordelene her

  • Hvem kan bli medlem?

    For å melde deg inn i Tekna må du ha fullført en mastergrad (evt. hovedfag/sivilingeniør) med minimum 120 studiepoeng innen teknologi, naturvitenskap eller realfag, eller være student med planer om å fullføre en slik utdanning.

    Dersom du har en utdanning fra utlandet som skiller seg fra den norske studiemodellen, kan du be om å få en uttalelse fra NOKUT som bekrefter at den tilsvarer en norsk master.

    Det er også mulig å søke om særskilt opptak via opptaksrådet.

  • Kan jeg søke om medlemskap selv om jeg ikke har mastergrad?

    - Dersom du ikke har mastergrad med 120 studiepoeng innen teknologi, naturvitenskap eller realfag, men likevel mener du har opparbeidet deg tilsvarende kompetanse gjennom arbeidserfaring, kan du søke om særskilt opptak gjennom Teknas opptaksråd.

    Les mer om innmelding

  • Hvor lang behandlingstid er det på søknaden?

    - Behandlingstiden er på inntil to uker, men behandles vanligvis i løpet av noen få dager.

  • Hvordan kan jeg endre kontakt-, utdannings og/eller arbeidsstedsopplysninger?

    Det kan du gjøre ved å logge deg inn på din profil. Brukernavnet ditt er din registrerte e-postadresse.

  • Kan jeg verve en kollega/medstudent?

    - Klart du kan! Når du verver medlemmer, bidrar du til å utvide Teknas nettverk og du får en flott premie. Se bilder av vervepremien og verv nye medlemmer her: https://verving.tekna.no/

  • Hvordan melder jeg meg ut?

    For å melde deg ut fyller du ut utmeldingsskjema på Min side.

  • Ofte stilte spørsmål

  • Hva koster det å være medlem?

    - Et medlemskap i Tekna koster 4200 kr + et tillegg på kr 150-300 til din lokale Tekna-avdeling, avhengig av hvor du bor. For studenter er prisen kr 150 per halvår. (2016)

  • Er det mulig å få reduksjon dersom jeg blir syk, arbeidsledig eller begynner på nye studier?

    - Tekna gir rabatter til personer i ulike livssituasjoner.  Du kan se om det er noe som gjelder for deg her: https://www.tekna.no/medlemsfordeler/kontingent/

  • Hvordan oppretter jeg eFaktura/AvtaleGiro?

    eFaktura og AvtaleGiro oppretter du selv i nettbanken din. Velg Tekna fra tilbyderlisten og oppgi henholdsvis din eFaktura-referanse: 00 + medlemsnummeret ditt, eller velg mottakerkonto: 1503.71.57829 for AvtaleGiro.

  • Kan jeg dele opp betalingen min?

    - Vi fakturerer vanligvis to ganger i året, i januar og juli måned, men du kan også velge kvartalsvis eller månedlig betaling dersom du ønsker det. Dersom du ønsker månedlig betaling må du først opprette AvtaleGiro eller eFaktura.

  • Hva skjer om jeg ikke betaler?

    - Du vil få purringer på e-post, vanlig post og til slutt på telefon. Dersom du har utestående faktura for de siste tolv månedene blir du strøket som medlem. 

  • Kontaktskjema