Spørsmål og svar
Teknas servicesenter håndterer spørsmål om søknadsprosess, medlemskap, kontingent, kurs, oppdatering av registrerte data og forsikring for studenter.
-
Ofte stilte spørsmål
-
Hvilke medlemsfordeler får jeg?
- Ved å være medlem av Tekna blir du del av et stort og verdifullt faglig nettverk, bestående av kunnskapsrike akademikere innen teknologi, naturvitenskap og realfag.
Du får muligheten til å delta på kurs og medlemsarrangementer, for både faglig og sosialt påfyll. Tekna gir deg tilgang til lønnsstatistikk og hjelper deg i lønnsforhandlinger.
Du kan også få hjelp til jobbsøk, gjennomgang av arbeidskontrakt, samt juridisk bistand ved spørsmål og problemer i ditt ansettelsesforhold. Det er i tillegg mulig å få hjelp i private juridiske saker.
Gjennom Tekna får man gode tilbud og rabatter hos Gjensidige, både på forsikring og banktjenester.
Driver du egen bedrift, har Tekna spesielt tilpassede ordninger for både bank og forsikring, juridisk rådgivning og mentorordning.
Medlemskapet inkluderer abonnement på Teknisk Ukeblad. Skal du jobbe i utlandet, kan du få gratis gjestemedlemskap hos en av Teknas søsterforeninger i de nordiske landene, samt Australia.
-
Hvem kan bli medlem?
For å melde deg inn i Tekna må du ha fullført en mastergrad (evt. hovedfag/sivilingeniør) med minimum 120 studiepoeng innen teknologi, naturvitenskap eller realfag, eller være student med planer om å fullføre en slik utdanning.
Dersom du har en utdanning fra utlandet som skiller seg fra den norske studiemodellen, kan du be om å få en uttalelse fra NOKUT som bekrefter at den tilsvarer en norsk master.
Det er også mulig å søke om særskilt opptak via opptaksrådet.
-
Kan jeg søke om medlemskap selv om jeg ikke har mastergrad?
- Dersom du ikke har mastergrad med 120 studiepoeng innen teknologi, naturvitenskap eller realfag, men likevel mener du har opparbeidet deg tilsvarende kompetanse gjennom arbeidserfaring, kan du søke om særskilt opptak gjennom Teknas opptaksråd.
-
Hvor lang behandlingstid er det på søknaden?
- Behandlingstiden er på inntil 5 virkedager, men behandles vanligvis i løpet av noen få dager.
-
Hvordan kan jeg endre kontakt-, utdannings og/eller arbeidsstedsopplysninger?
Det kan du gjøre ved å logge deg inn på din profil. Brukernavnet ditt er din registrerte e-postadresse.
Dersom opplysningene som står på «din profil» om din utdanning ikke er korrekte, og du ikke har anledning til å endre opplysningene selv, ta kontakt med oss via kontaktskjemaet.
-
Kan jeg verve en kollega/medstudent?
- Klart du kan! Når du verver medlemmer, bidrar du til å utvide Teknas nettverk og du får en flott premie. Se bilder av vervepremien og verv nye medlemmer her: https://verving.tekna.no/
-
Hvordan melder jeg meg ut?
For å melde deg ut fyller du ut utmeldingsskjema på Min side.
-
Ofte stilte spørsmål
-
Hva koster det å være medlem?
- Et medlemskap i Tekna koster 4500 kr + et tillegg på kr 150-300 til din lokale Tekna-avdeling, avhengig av hvor du bor. For studenter er prisen kr 150 per halvår.
-
Er det mulig å få reduksjon dersom jeg blir syk, arbeidsledig eller begynner på nye studier?
- Tekna gir rabatter til personer i ulike livssituasjoner. Du kan se om det er noe som gjelder for deg her
-
Hvordan oppretter jeg eFaktura/AvtaleGiro?
eFaktura og AvtaleGiro oppretter du selv i nettbanken din. Velg Tekna fra tilbyderlisten og oppgi henholdsvis din eFaktura-referanse: 00 + medlemsnummeret ditt, eller velg mottakerkonto: 1503.71.57829 for AvtaleGiro.
Du kan også opprette elektronisk betalingsavtale fra minside.
-
Kan jeg dele opp betalingen min?
- Vi fakturerer vanligvis to ganger i året, i januar og juli måned, men du kan også velge kvartalsvis eller månedlig betaling dersom du ønsker det. Dersom du ønsker månedlig betaling må du først opprette AvtaleGiro eller eFaktura.
-
Hva skjer om jeg ikke betaler?
- Du vil få purringer på e-post, vanlig post og til slutt på telefon. Dersom du har utestående faktura for de siste tolv månedene blir du strøket som medlem.
-
Hvorfor vises eFakturaen i flere nettbanker samtidig?
eFaktura er bankuavhengig. Det betyr at eFaktura vil vises i alle dine nettbanker frem til eFakturaen blir behandlet. Etter behandling vil den kun være synlig i den banken hvor den ble behandlet.
-
Ofte stilte spørsmål
-
Hva koster det å være medlem?
- Det koster kr 150,- per halvår for studenter.
-
Hvor lenge er jeg medlem?
- Du er medlem helt til du melder deg ut. Medlemskapet ditt går automatisk over til ordinært medlemskap når du bekrefter at studiene dine er fullført.
-
Hvilke forsikringer kan jeg velge mellom?
- Du kan velge mellom innboforsikring eller forsikring mot tyveri av pc/mobil/nettbrett. I tillegg får alle uføreforsikring.
Dersom du ønsker å endre forsikring kan du gjøre dette selv på Min side. Etter den første gangen du bytter forsikring, må du vente 12 måneder før du kan bytte igjen.
-
Hvilken forsikring har jeg?
Som registrert studentmedlem kan du logge inn på din profilside og se hvilken forsikring du har.
-
Er det en lokal studentgruppe på mitt studiested?
- Tekna har studentgrupper på mange studiesteder rundt omkring i landet, samt enkelte utenlandske universiteter. Du tilhører uansett en lokal studentgruppe selv om de eventuelt ikke er fysisk til stede på ditt studiested.
-
Hva gjør jeg om jeg utsetter eller endrer utdanningen min?
- Du kan endre informasjon om utdanningen din på «min side» på tekna.no. Her kan du endre sluttdato dersom du bruker lengre tid enn planlagt. Du kan stå som studentmedlem i Tekna i maksimalt 10 år til sammen.
Hvis du tar en lengre pause i studiene for å jobbe, kan du bli masterpausemedlem. Benytt kontaktskjemaet nedenfor dersom dette gjelder deg.
-
Jeg er ferdig med studiene, hva nå?
- Når du er ferdig med studiene, logger du inn på «Min side» og bekrefter fullført studium. Første halvår fortsetter du som har vært studentmedlem å betale studentpris, kr 150. Les om kontingent og rabatt for nyutdannede
-
Hva hvis jeg også er/vil bli medlem i ANSA?
- Dersom du er medlem i ANSA fra før og ønsker å melde deg inn i Tekna, eller du er Tekna-medlem og ønsker å melde deg inn i ANSA, kan du få dobbeltmedlemskap. Du betaler da kun kontingent til én av organisasjonene, og oppgir medlemsnummeret du har i gjeldende organisasjon ved innmelding i den andre.
-
Ofte stilte spørsmål
-
Jeg har flyttet, hvordan endrer jeg leveringsadresse?
- Det kan du gjøre ved å oppdatere adressen du står registrert med på «min side». Dersom du ønsker å sende Teknisk Ukeblad et annet sted enn den adressen vi har registrert på deg, bruk kontaktskjemaet under for å gi beskjed.
-
Når kommer neste eksemplar av Teknisk Ukeblad?
Nummer Utgivelse Uke Tema 1 22.jan 4 Bygg 2 19.feb 8 Automatisering 3 19.mar 12 Elektrisk transport 4 16.apr 16 Helseteknologi 5 28.mai 22 Maritim industri og havbruk 6 25.jun 26 Samferdsel 7 27.aug 35 Grønn energi 8 24.sep 39 Smarte byer 9 22.okt 43 Industri 4.0 10 19.nov 47 Forbrukerteknologi 11 17.des 51 Klima og miljø - For mer info se utgivelsesplanen til Teknisk Ukeblad for 2019
-
Kan jeg lese Teknisk Ukeblad elektronisk?
- Du har to muligheter for å lese TU digitalt:
- Du laster ned app-en som heter "Teknisk Ukeblad" fra Appstore eller fra Google Play. Der vil siste utgave ligge tilgjengelig.
- Skulle du ønske å lese TU elektronisk på PC følger du instruksene i denne lenken i stedet: https://eblad.tu.no
-
Jeg vil ikke få TU på døren, kan jeg få det i postkassen?
- Vanligvis får du TU levert på samme sted som du får avisen. Send en forespørsel via kontaktskjemaet, så kan vi sende deg bladet med Posten i stedet for bud. Det tar som regel 3-5 dager ekstra, men da vil du få bladet i postkassen, i stedet for på dørmatten.
-
Start eller stopp leveringen
Du kan logge inn på Min side for å se leveringsadresse samt å starte eller stoppe leveringen av Teknisk Ukeblad.
-
Ofte stilte spørsmål
-
Kan jeg delta på kurs selv om jeg ikke er Tekna-medlem?
Tekna arrangerer mange kurs og konferanser som ikke krever at du er Tekna-medlem. Men der du som Tekna-medlem får betydelig rabatt. Vi har også en rekke arrangementer forbeholdt medlemmer - det skal i tilfelle være tydelig markert.
-
Hvordan melder jeg meg av et kurs?
Du kan melde deg av ved å bruke skjemaet under med beskjed om hva du ønsker å melde deg av. OBS! Noen av våre arrangementer har avbestillingsregler som det ble opplyst om ved påmelding.