Politisk
Forslag til endring i reglene om hvem som kan ansettes i lærerstilling og forslag om å tydeliggjøre reglene om faglig ansvar for opplæringen
Publisert: 20. des. 2023
Last ned Teknas høringsinnspill her:
Teknas innspill til endring i reglene om hvem som kan ansettes i lærerstilling og forslag om å tydeliggjøre reglene om faglig ansvar for opplæringen (pdf)
Sendt til Kunnskapsdepartementet
Noen hovedtrekk fra høringsinnspillet:
- Tekna støtter behovet for relevant lærerutdanning ved ansettelse i skolen, spesielt innen realfag.
- Vi oppfordrer til økt rekruttering av kvalifiserte realfagslærere og tiltak for å øke interessen for læreryrket innen realfag.
- Det er viktig å gjøre Praktisk-pedagogisk utdanning (PPU) mer fleksibel og tilgjengelig for de med høy faglig utdanning.
- Vi støtter også regjeringens forslag om å prioritere ansettelse på vilkår med mål om fullført lærerutdanning.
- For erfarnes overgang til nye stillinger, bør tidligere lærererfaring anerkjennes som relevant lærerutdanning.
- Vi støtter tydeliggjøring av kravet om relevant lærerutdanning for de med ansvar for opplæringen, men foreslår dispensasjonsmuligheter for skoler med utfordringer knyttet til å sikre tilstrekkelig antall kvalifiserte lærere.