LinkedIn er et av verdens største profesjonelle, digitale, sosiale nettverk. De fleste forbinder LinkedIn med karriere og jobbmuligheter. Bedrifter legger ut stillingsutlysninger på LinkedIn og rekrutterere bruker også plattformen aktivt for å finne den rette kandidat. Det er derfor viktig å være synlig også her i en jobbsøkerfase.

Her får du Teknas  seks tips hvordan du blir synlig på LinkedIn.

Bilde

Du må ha et bilde. LinkedIn sier man har syv ganger større sannsynlighet for å bli klikket på om man har et bilde.

Bildet skal være skarpt, oppdatert og profesjonelt. Ikke legg ut et bilde fra en fest eller en ferie. Velg et nøytralt bilde. Men husk at nøytral ikke betyr sur. Det er helt greit å smile!

Hvis du er på et event og utveksler kontaktinfo er det ikke alltid så lett å finne igjen personen på LinkedIn om bildet er utdatert eller ikke eksisterende. Du kan gå glipp av en viktig kontakt. Eller du har vært på intervju og rekruttereren finner deg ikke på LinkedIn fordi bildet er for gammelt og navnet for vanlig.

Tittel

Mange skriver her inn sin nåværende tittel. Disse er ofte generelle, som prosjektleder, konsulent eller rådgiver, og sier egentlig lite om hva du kan og hva du gjør. Bruk denne plassen til å synliggjøre din kompetanse. Du har hele 120 tegn å ta i bruk.

Er man uten jobb, kan man gjerne skrive looking for new opportunities/på jakt etter nye utfordringer. Inkluder gjerne kompetanseområder og/eller geografiske områder dersom dette er viktig for deg.

Oppsummering

Bruk denne plassen til å selge deg selv. Dette er feltet som er vanlig å kalle nøkkelkvalifikasjoner på CV-en, med unntak av at på LinkedIn er det helt greit å skrive mer. Tenk på hva som er din viktigste kompetanse og erfaringer. Ta gjerne med viktige resultater. Bruk kulepunkter, stikkordsform, historieform… Det er opp til deg.  Her kan du gi et inntrykk av hvem du er så det er greit å bruke jeg-form.

Søkeord

For at nettopp din profil skal kommehøyt opp i søkeresultater er det viktig å fokusere på søkeord. Dette er ord som beskriver deg, din kompetanse og erfaring. Det kan være bransjespesifikke betegnelser, forkortelser som er viktige eller mer generelle begreper. Bruk og gjenta disse nøkkelordene gjennom profilen din. Brukes det mye engelsk i din bransje, bør du inkludere de engelske begrepene også.

Språk

Mange lurer på hvilket språk de skal ha profilen sin på, og det vanligste svaret er at man må se an hvilke bransjespråk som er mest benyttet og hva man selv føler seg komfortabel med. Det er også mulig å ha profil på flere språk. Du må selv oversette profilen, men beholder alle forbindelser, grupper, nettverk og aktiviteter. Når man da googler deg vil man få opp begge profiler.

Denne innstillingen finner du ved å trykke på den lille trekanten i profilkortet ved siden av «vis profil som» - opprett en profil på et annet språk.

Vær aktiv

Bygg nettverk, lik andres poster, kommenter og del innhold med andre. Du vil at folk skal huske på deg. Ved å dele interessante artikler, bidra i diskusjoner, kommentere andres innhold og å utvide ditt kontaktnettverk øker du også muligheten for å bli oppdaget. Dette er tross alt sosiale medier.

og tilslutt et bonusråd:

Be om en anbefaling! Ja det kan føles litt kleint første gangen, men dette gir i mange tilfeller stor verdi til din profil, så hopp i det. En som har jobbet med deg kan synliggjøre andre ting enn det du selv lister opp under arbeidserfaring. Hvem skal du spørre? De som kan si noe om hvordan du faktisk er å jobbe med.

Folk som ikke er direkte knyttet til deg vil ikke se hele din profil. Derfor er det viktig å synliggjøre din kompetanse tidlig. Det er også derfor mange rekrutterere legger deg til. De får da tilgang på hele din profil.

Og husk – ha en oppdatert profil!

Sist oppdatert: 26. februar 2016