Ifølge forskning er det viktigste er å stå opp til samme tid hver dag, også i ferier og helger, dersom søvn er en stor utfordring for deg. 

Råd og tips

Det er 6 ting som er avhengig av god søvn

21. jan. 2021 Podkast

Søvn kobles til grunnleggende ferdigheter som å bruke hodet og tenke klart, til immunforsvaret vårt og til generelt overskudd og god helse. Lær mer i denne episoden av Mestringspodden.

– Velvære, følelsesmessig balanse, evne til å tåle ulike belastninger og smerter og konsentrasjon, hukommelse og evne til å ta inn ny informasjon er alle ting som er avhengig av søvn, sier psykolog Carina Carl. 

Mye å tenke på = dårlig søvn 

I episoden får vi møte Sigrid som studerer industriell økonomi ved NMBU på Ås. Hun forteller at hun som regel sover ganske bra, men i perioder hvor hun har mye å tenke på kan det gå ut over søvnen. 

Foto av Sigrid som ler i høstlige omgivelser
Sigrid sliter tidvis med dårlig søvn, særlig i perioder hvor hun har mye å tenke på.

– Problemet mitt er å faktisk sovne. Da ligger jeg og tenker på alt jeg burde gjort og ting som jeg har glemt. Når jeg har fått disse tankene i hodet klarer jeg ikke slippe dem, og da kan det ta lang tid før jeg sovner, sier Sigrid. 

Ikke ta med deg mobilen til sengs 

Psykolog Carl forklarer at det er flere ting som kan hjelpe deg i jakten på god søvn, og at det også er en del du bør unngå å bedrive tiden med rett før du skal legge deg. 

– Ifølge forskning er det viktigste er å stå opp til samme tid hver dag, også i ferier og helger, dersom søvn er en stor utfordring for deg. Dessuten er det lurt å bruke sengen til å sove, ikke til TV eller mobil, sier Carl. 

Utfordringer med mobilbruk er noe Sigrid kjenner seg igjen i. 

– Jeg kan fort finne på å ligge en time på mobilen etter at jeg har lagt meg, og når klokka ringer dagen etterpå så hender deg jeg bare blir liggende, sier hun i episoden. 

Finn roen ved hjelp av pusten 

Noen opplever å følge rådene for bedre søvnhygiene, men at hjernen likevel ikke faller til ro. Da finnes det heldigvis en vitenskapelig fundert metode som kan hjelpe. 

– Avspenning og øvelser med fokus på pust kan virke beroligende. Du kan øve deg på å legge oppmerksomheten på pusten, og hver gang du registrerer at tankene vandrer vekk, så venter du oppmerksomheten tilbake til pusten, avslutter Carl. 

Les også