Bilde av røft hav

Høring: Grunnrenteskatt på havbruk

Publisert: 3. jan. 2023

Les høringsinnspillGrunnrenteskatt på havbruk (pdf)

Sendt til Finansdepartementet

Høringsinnspillet kort oppsummert:

• Tekna har mange medlemmer innen havbruk og er bekymret for det samlede skattetrykket til næringen i en tid med økte priser og omstillingsbehov.
  • Tekna mener at grunnrenteskatten på havbruk, som skal skattlegge den ekstraordinære avkastningen som skapes av å utnytte fellesskapets ressurser, bør være innrettet slik at den ikke påvirker investeringsbeslutninger i næringen.
  • Tekna ber om at man raskt kommer med de nødvendige avklaringene i forhold til grunnrenteskatten på havbruksnæringen, og at dette gjøres i tett dialog med næringen.