Egen avtale
Det mest hensiktsmessige er ofte at det inngås en egen avtale med arbeidsgiver vedrørende arbeidsforholdet utenlands, i tillegg til din ordinære arbeidsavtale.
Hva skal avtalen inneholde? Sjekkliste
Sørg for at disse punktene er omfattet i avtalen:
- Arbeidsgiver og arbeidstaker
- Hvilket lands rett som gjelder for utstasjoneringen og hvor eventuelle tvister skal behandles
- Hvilke land arbeidet utføres i og varigheten av arbeidsforholdet
- Arbeidssted
- Hva som skjer ved opphør av arbeidet i utlandet før avtalt utløpstidspunkt
- Hvilken stilling du skal tilbake til ved retur til Norge
- Daglig og ukentlig arbeidstid
- Ferie og feriepenger
- Lønn, og hvem som betaler lønnen
- Tidspunkt for første lønnsregulering
- Hvilken valuta som benyttes, og eventuelt valutasvingninger
- Tillegg til lønn. Hva dekkes? For eksempel kostnad ved flytting, bil, bolig, sertifikater, forsikringer og pensjon
- Avklare tjenestepensjon, folketrygdmedlemskap og eventuell AFP under utenlandsoppholdet
- Avklare skattemessige konsekvenser
- Vilkårene for hjemreise, herunder dekningen av utgifter for dette
For arbeidstakere som i forbindelse med tjenesteyting sendes til et annet land innenfor EØS-omådet, skal arbeidsavtalen i tillegg omfatte:
- Lønnen du har rett på etter gjeldende rett i landet du skal jobbe i
- Ytelser du eventuelt får i forbindelse med utsendingen
- Eventuelle ordninger for godgjøring av utgifter i forbindelse med reise, kost og losji
- Lenke til det sentrale offisielle nasjonale nettstedet i vertslandet
Her finner du andre ting du må ha ha orden på om du skal jobbe i utlandet.
