Hei, det ser ut som du bruker en utdatert nettleser. Vi anbefaler at du har siste versjon av nettleseren installert. Tekna.no støtter blant annet Edge, Firefox, Google Chrome, Safari og Opera. Dersom du ikke har mulighet til å oppdatere nettleseren til siste versjon, kan du laste ned andre nettlesere her: http://browsehappy.com
Hopp til innhold
Du kan uansett bruke egenmelding i inntil tre sammenhengende dager opptil fire ganger på et år når du er syk.

Råd og tips

Dette er reglene for egenmelding

Tekst av Haakon Bruusgaard Oppdatert: 14. nov. 2025

Egenmelding ved sykdom er en praktisk og god løsning for både din arbeidsgiver og deg som ansatt. Her kan du lese reglene for egenmelding.

Mats Peterson Rinde Warren, juridisk rådgiver i Tekna

Etter folketrygdloven har du som arbeidstaker i utgangspunktet rett til å bruke egenmelding for inntil tre sammenhengende dager med sykefravær. Denne retten har man fire ganger i løpet av en 12 måneders periode.

Arbeidsgiver har likevel mulighet til å utvide denne rettigheten, og her kan de ansatte via sin tillitsvalgt kreve å få drøftet denne muligheten med arbeidsgiver, med støtte i folketrygdloven.

– Muligheten til egenmelding er et uttrykk for den tilliten som står sentralt i et arbeidsforhold, der den ansatte kan få gyldig fravær ved kortvarig sykdom uten å måtte bruke tid og energi på å oppsøke lege, men heller bruke dette på å bli raskere frisk, sier juridisk rådgiver i Tekna Mats Peterson Rinde Warren.

Han foreller at at en tidligere IA-avtale ga alle IA-bedrifter automatisk utvidet egenmeldingsrett. Denne retten, etter dagens avtale, krever en avtale med arbeidsgiver.

– Gjennom drøfting av muligheten til utvidet egenmeldingsrett mellom arbeidsgiver og tillitsvalgt, kan ansatte argumentere for hvorfor en slik løsning er å anbefale på deres arbeidsplass, noe som også er til fordel for arbeidsgiver, sier Warren.

Arbeidsgiver har unntaksvis en mulighet til å frata en arbeidstakers rett til å benytte egenmelding. Dette er en sikkerhetsventil for arbeidsgiver i folketrygdloven §8-27.

Egenmelding gjelder i arbeidsgiverperioden

Arbeidsgiver har stor frihet til å utvide retten til å bruke egenmelding

Egenmelding kan kun brukes i det vi kaller arbeidsgiverperioden, altså de første 16 dagene av et sykefravær. I disse 16 dagene er det arbeidsgiver som dekker inntektstapet ditt, før NAV tar over ansvaret for sykepenger.

– Arbeidsgiver har stor frihet til å utvide de ansattes mulighet til å bruke egenmelding i denne perioden. Dette kan være en utvidelse til 8 sammenhengende dager, slik tidligere IA-avtale ga muligheten til, eller for en lengere periode. Arbeidsgiver har også stor frihet til å fastsette rutiner for hvordan dette sykefraværet skal meldes inn, sier Warren.

Han påpeker at arbeidsgiver likevel ikke har mulighet til å la ansatte anvende egenmelding for halve dager, for eksempel når man må gå hjem i løpet av arbeidsdagen. Her har likevel arbeidsgiver mulighet for å gi permisjon med lønn.

Tillitsvalgte i en nøkkelrolle

Gjennom drøfting mellom arbeidsgiver og tillitsvalgt, kan de ansatte argumentere for hvorfor en løsning med utvidet rett til egenmelding er gunstig for både for arbeidsgiver og arbeidstaker.

– Vi mener et tillitsbasert arbeidsliv er det beste både for arbeidsgiver og arbeidstaker. Derfor anbefaler vi tillitsvalgte til å banke på døren til arbeidsgiver for å avklare om utvidet rett til egenmelding kan og bør praktiseres på dere arbeidsplass, sier Warren.

Les mer om sykdom og sykefravær:

Mats Peterson Rinde Warren

Juridisk rådgiver

Juridiske spørsmål og svar

Har du juridiske spørsmål knyttet til arbeidsliv? Våre jurister har svar på vanlige spørsmål. 

Våre jurister hjelper deg

Tekna-medlemmer kan få gratis hjelp av Teknas advokater med saker både om arbeidsrett og privatrett. 

Fant du det du lette etter?

Les også