Hei, det ser ut som du bruker en utdatert nettleser. Vi anbefaler at du har siste versjon av nettleseren installert. Tekna.no støtter blant annet Edge, Firefox, Google Chrome, Safari og Opera. Dersom du ikke har mulighet til å oppdatere nettleseren til siste versjon, kan du laste ned andre nettlesere her: http://browsehappy.com
Hopp til innhold
Kvinne ser på en annen kvinne og forklarer noe med tydelige håndbevegelser
Heispitch eller elevator pitch er begreper som ofte brukes om å presentere raskt hva du driver med på en klar og tydelig måte

Råd og tips

Lag din egen pitch

8. juni 2021

Når du er i jobbsøkermodus får du ofte spørsmål om hva du jobber med, hva du vil jobbe med eller hva du kan bidra med. Like ofte kan det være vanskelig å ha et godt svar klart. Hvor skal man begynne? Det er ikke alltid så lett å forklare hva man kan eller hva man gjør på en presis måte.

Hvis du ønsker å skifte jobb, bør du til enhver tid være forberedt på å selge deg inn. Plutselig møter du en gammel klassekamerat på bussen, som jobber et sted du virkelig har drømt om (kunne tenke deg å jobbe). Da bør du være forberedt. Men hvor skal du begynne? 

Det er ikke alltid så lett å forklare hva man kan eller hva man gjør på en presis måte. 

Vi har noen tips til deg, slik at neste gang du får en anledning til å selge inn din kompetanse, så har du en elevator pitch klar. Dette er et 20-30 sekunders presist innsalg av deg selv. 

  1. Finn ut hva du vil jobbe med.  For å kunne forklare andre hva du ønsker å jobbe med, må du vite hva du vil. Start med å beskrive noen drømmejobber for deg selv.
  2. Synliggjør hva du kan bidra med. Hva er din kompetanse og erfaring? Finn inspirasjon på nett, fra for eksempel LinkedIn og se hvordan andre som har tatt samme utdanning som deg selger inn sin kunnskap. 

    Skriv ned alt du har av erfaring og kompetanse på et ark. Både faglig kompetanse og soft skills. Deretter plukker du ut det som er aller mest relevant for den type jobb du vil ha. Dette er ikke livshistorien din – velg ut 3-4 ting du mener er mest relevant.
  3. En god pitch bør svare på tre spørsmål: Hvem er du, hva kan du og hva er du på jakt etter?

    Du må være tydelig på hva du kan og har lært - og synliggjøre målene dine. For mange nyutdannede kan dette være en utfordring. Da hjelper det å være godt forberedt.
  4. Finn ut hvem du snakker til. Kanskje må du forberede noen forskjellige versjoner, for eksempel en til karrieredagen, en til en bekjent som har en spennende jobb, og en til å starte eller runde av jobbintervjuet. 
  5. Vis gjerne til resultater og konkrete detaljer.
  6. Du skal ikke si alt. Pitchen skal gjøre lytteren nysgjerrig på mer informasjon om deg. Får du oppfølgende spørsmål, kan du gå mer i dybden.
  7. Øv på pitchen din. Det er viktig at pitchen sitter godt slik at du gjør et best mulig inntrykk. 

Husk:  
Fokus, snakk tydelig (og ikke for fort). Prøv å unngå interne begreper og husk at det ikke skal høre innøvd ut.

Under følger et eksempel på en kort pitch som er rettet inn mot en konkret stilling. Hva du velger å synliggjøre må være relevant for stillingen du søker. I dette eksempelet var også fokuset på å oppfordre til en dialog og derfor velge eksempler som var lett å snakke videre om.

 

Les også