Hei, det ser ut som du bruker en utdatert nettleser. Vi anbefaler at du har siste versjon av nettleseren installert. Tekna.no støtter blant annet Edge, Firefox, Google Chrome, Safari og Opera. Dersom du ikke har mulighet til å oppdatere nettleseren til siste versjon, kan du laste ned andre nettlesere her: http://browsehappy.com
Hopp til innhold
Person i folkemengde som står i ro samtidig som alle andre rundt er i bevegelse
Skill deg ut i mengden. Her får du våre tips til hva du bør fokusere på i din LinkedIn-profil

Råd og tips

Hvordan bruke LinkedIn i jobbsøkingen?

Publisert: 8. juni 2021

LinkedIn er et av verdens største profesjonelle, digitale, sosiale nettverk. Bedrifter legger ut stillingsutlysninger på LinkedIn og rekrutterere bruker også plattformen aktivt for å finne den rette kandidat. Det er derfor viktig å være synlig også her i en jobbsøkerfase.

Her er våre tips til hva du bør fokusere på i din LinkedIn-profil. 

Bilde 

Du må ha et bilde. I følge LinkedIn har man syv ganger større sannsynlighet for å bli klikket på om man har et bilde. Bildet skal være skarpt, oppdatert og profesjonelt. Ikke legg ut et bilde fra en fest eller en ferie. Velg et nøytralt bilde, men husk at nøytral ikke betyr sur. Det er helt greit å smile! 

Tittel 

Mange skriver her inn sin nåværende tittel. Disse er ofte generelle, som prosjektleder, konsulent eller rådgiver, og sier egentlig lite om hva du kan og hva du gjør. Her det kan det være fint å skrive en mer spesifikk og beskrivende tittel.   

Hvis du er student kan det være fristende å skrive student. Men: Bruk denne plassen til å synliggjøre din kompetanse. Du har hele 120 tegn å ta i bruk. For eksempel kan du som student skrive: Student innen energi og miljø, med interesse for grønn byplanlegging.  

Låst hengelås

Er du student og medlem i Tekna? 

Sjekk ut video om Linkedin for studenter, en del av vårt digitale jobbsøkerkurs. 

Søkeord 

For at nettopp din profil skal komme høyt opp i søkeresultater er det viktig å fokusere på søkeord. Dette er ord som beskriver deg, din kompetanse og erfaring. Det kan være bransjespesifikke betegnelser, forkortelser som er viktige, eller mer generelle begreper. Bruk og gjenta disse nøkkelordene gjennom profilen din. Brukes det mye engelsk i bransjen du ønsker å jobbe i, bør du inkludere de engelske begrepene også.   

Oppsummering 

Bruk denne plassen til å selge deg selv. Dette er feltet som er vanlig å kalle nøkkelkvalifikasjoner i din CV. På LinkedIn er det helt greit å skrive utfyllende. Tenk på hva som er din viktigste kompetanse og erfaringer. Ta gjerne med viktige resultater. Bruk kulepunkter, stikkordsform, historieform. Det er opp til deg.  Her kan du gi et inntrykk av hvem du er så det er greit å bruke jeg-form.  

Lenke/URL 

LinkedIn genererer automatisk en lenke til din profil. Denne bør du endre slik at den er enklere å bruke og ser bedre ut på for eksempel en CV. Ved å holde museklikkeren over lenken i profilen din i redigeringsmodus, får du opp et tannhjul. Trykk på dette og du kan redigere url-en til høyre i skjermbildet. 

Vær aktiv 

Bygg nettverk, lik andres poster, kommenter og del innhold med andre. Du vil at folk skal huske på deg. Ved å dele interessante artikler, bidra i diskusjoner, kommentere andres innhold og utvide ditt kontaktnettverk, øker du også muligheten for å bli oppdaget.  
 
Rekrutterere, og andre som ikke kjenner deg, kan dermed ønske å legge deg til i sitt nettverk. Da får de tilgang på hele profilen din. Folk som ikke har deg som kontakt vil nemlig ikke se hele din profil. Og husk – ha en oppdatert profil! 

Be om en anbefaling 

Ja det kan føles litt kleint første gangen, men dette gir i mange tilfeller stor verdi til din profil, så hopp i det. En som har studert sammen med deg, en veileder eller en kollega kan synliggjøre andre ting enn det du selv lister opp under erfaringer og kunnskaper. Hvem skal du spørre? De som kan si noe om hvordan du faktisk er å jobbe med. Husk å spørre om anbefaling mens dine kontakter enda har deg ferskt i minnet, unngå å vente i flere år. Et annet tips er å be om anbefalinger knyttet til konkrete prosjekt eller erfaringer. 

Tenk internasjonalt 

Det er mulig å oversette hele profilen din, slik at du er synlig på flere språk. 

Jobber du i en bransje der det brukes mye engelsk? Da er det viktig å inkludere engelske begreper i din profil. Det er også mulig å oversette hele profilen din, slik at du er synlig på flere språk. Dette er en fin funksjonalitet for deg som skal søke på jobber med engelsk som hovedspråk. Du finner denne muligheten under innstillinger.   

Fjern støy 

Når potensielle arbeidsgivere besøker profilen din ønsker du at de skal bli værende en stund. Derfor kan det være viktig å fjerne støy og elementer som trekker dem ut av profilen din. Linkedin gir deg muligheten til å fjerne visningen «andre så også på», og det anbefaler vi at du gjør. På den måten viser du ikke potensielle arbeidsgivere kandidater som ligner på deg. 

 

Les også