Hei, det ser ut som du bruker en utdatert nettleser. Vi anbefaler at du har siste versjon av nettleseren installert. Tekna.no støtter blant annet Edge, Firefox, Google Chrome, Safari og Opera. Dersom du ikke har mulighet til å oppdatere nettleseren til siste versjon, kan du laste ned andre nettlesere her: http://browsehappy.com
Hopp til innhold
Elias Elfarri

IKT-student Elias Elfarri ved NTNU er tildelt et av Teknas masterstipend på 10 000 kroner.

Tildelt Tekna-stipend for digital tvilling av smarthus

Elias Elfarri (25), som studerer IKT ved NTNU i Trondheim, er en av to masterstudenter som er tildelt 10 000 kroner i stipend fra Teknas nystiftede masterstipendordning. I sin masteroppgave lager han en fullstendig digital tvilling av et smarthus.

Det ga meg en fantastisk start på uka å få vite at jeg er tildelt 10 000 kroner fra Tekna i masterstipend, sier en meget glad Elias Elfarri (25) som studerer IKT ved NTNU i Trondheim.

Elias har tatt utgangspunkt i et virkelig hus og skal bygge en digital tvilling av det som er så lik som overhodet mulig. Masteroppgaven bygger videre på prosjektoppgaven hans fra sist høst.

En datakopi av et hus
Digitalt hus
Virkelig hus

– Jeg synes det utrolig motiverende at andre ønsker å støtte det jeg jobber med. Stipendet vil uten tvil øke kvaliteten på masteroppgaven min, sier han. 

Her kan du lese om Teknas nystiftede masterstipendordning.

Kan investere i egen VR-briller

Under prosjektoppgaven måtte han låne utstyr av andre for å gjennomføre arbeidet med å integrere tvillingen slik at den var kompatibel i VR.

– Nå som jeg har fått stipendet har jeg muligheten til å investere i egne VR-briller til arbeidet videre. Hittil har jeg også kun jobbet med to sensorer for å samle inn data. Nå vil jeg gjerne bruke resten av stipendet for å montere flere sensorer - det vil øke detaljnivået av den digitale tvillingen, forteller Elias.

Les også: Bakterier og plast ga Tekna-stipend.

I det første nivået av oppgaven skal han lage en 3D-modell spesifikt av typen bygningsinformasjonsmodell (BIM), som representerer hus en-til-en basert på planløsning og andre presise målinger. Så skal han importere BIM modellen inn i et 3D renderingsprogram for å gi husets ytre lag teksturer og farger som representerer husets farger og materialer.

Beskrive huset i sanntid

– Deretter skal jeg ta modellen videre inn i en 3D Game Engine som er programvare brukt for spillutvikling, men i vårt tilfelle skal den brukes til interaksjon med den virtuelle representasjonen av huset. På dette nivået brukes en 3D Game Engine til å innrede huset med interiør som ligner på det faktiske huset, i tillegg til å representere terrenget rundt.

Digitalt og ekte interiør i stua
Digitalt og ekte interiør i stua

Han opplyser at i oppgaven er BIM-modellen lagd i Revit, med detaljer og rendering fra 3Ds Max og importert inn i Unity som er da en Game Engine.  

– I det neste nivået skal den digitale tvillingen over på et nivå hvor den kan beskrive det virkelige huset i sanntid i blant annet form av lys, temperatur, fuktighet, dag-natt-syklus, møbelposisjoner og CO2-nivåer, forklarer Elias Elfarri.

Les også: De vant Teknas første masterstipend på 50 000 kroner.