Hei, det ser ut som du bruker en utdatert nettleser. Vi anbefaler at du har siste versjon av nettleseren installert. Tekna.no støtter blant annet Edge, Firefox, Google Chrome, Safari og Opera. Dersom du ikke har mulighet til å oppdatere nettleseren til siste versjon, kan du laste ned andre nettlesere her: http://browsehappy.com
Hopp til innhold
Mann med polvotter skriver på pc

Studentøkonomien er så dårlig at Teknas studentleder Christoffer Røneid sparer på fyringsutgiftene ved å tidvis bruke lue og votter i studentleiligheten.

– Mange fryser seg gjennom studiet

Teknas studentleder Christoffer Røneid sier studentøkonomien er så dårlig at både han og mange medlemmer fryser seg gjennom vinteren. Studiebarometeret viser at studentene jobber mer og studerer mindre.

Det er så kaldt på soverommet mitt at jeg får gåsehud. Vi dusjer på treningssenteret for å spare på varmtvann, og om morgenen drar vi fortest mulig på lesesalen, hvor det er varmt. Jeg bruker blant annet polvotter de gangene jeg må ha Teams-møte hjemme, sier Teknas studentleder Christoffer Røneid. Han går på 5-årig masterstudium i fysikk og matematikk ved NTNU i Trondheim, hvor han bor i et kollektiv med tre andre studenter.

Det ferske Studiebarometeret for 2023 viser at studentene jobber mer og studerer mindre. Den gjennomsnittlige heltidsstudenten jobbet 9,3 timer og studerte 33 timer i uken i fjor. Det er den laveste faglige tidsbruken som er målt, og den nest høyeste tidsbruken på betalt arbeid, kun marginalt bak rekorden fra 2022.

 

 

– Riktignok har sivilingeniør-studenter som meg gjennomsnittlig kun 5,3 timer betalt arbeid i uken (se diagram nederst), men da blir jo inntektene lavere og økonomien dårligere. Våre studier er så krevende at kun de færreste jobber i løpet av semesteret, mens vi jobber mer i ferier, sier studentlederen.

«Med dagens nivå på studiestøtten går en student i minus med 6 400 kr i måneden. Det betyr et årlig underskudd på 70 500 kr i året, som må hentes inn ved å jobbe ved siden av studiene, eller gjennom hjelp fra familien eller andre», ifølge Norsk studentorganisasjon (NSO).

Studentøkonomi og mental helse

Røneid ble nylig gjenvalgt som leder for Tekna Student med studentøkonomi, studentenes mentale helse og kvalitet i høyere utdanning som de tre prioriterte kampsakene det neste året. Studiebarometeret viser at studentene er mindre fornøyd med det sosiale miljøet enn de var før pandemien.

– Studentøkonomi, studentenes mentale helse og det sosiale miljøet henger sammen. En undersøkelse blant våre medlemmer fra 2023 viser at 1 av 4 (23 prosent) sliter med å få endene til å møtes. Disse bruker mindre på mat, må få penger av foreldre, kutter i sosiale aktiviteter, og må jobbe mer ved siden av studiene. I gjennomsnitt har studentene 2400 kroner i måneden å leve for etter at husleia er betalt. Dette tilsvarer rundt 90 kroner dagen etter å ha betalt boligkostnader, sier studentlederen.

Les også om Mastervinner med insektbønder

Misfornøyd med undervisningen

Studiebarometeret viser også at sivilingeniør-studentene skiller seg ut fra andre utdanningstyper ved å være spesielt misfornøyd med undervisningen. Kun studenter til grunnskolelærer er mer misfornøyd med undervisningen enn sivilingeniør-studentene . Den samme misnøyen gjør seg også gjeldende på studentlederens eget masterprogram:

– Det er veldig store forskjeller mellom de beste og de dårligste foreleserne. De dårligste fremstår som lite interessert i å undervise, mens de beste har et engasjement som smitter over på studentene. De foreleserne som har en indre “drive” blir forgudet og elsket av studentene, sier Christoffer Røneid.

Sivilingeniørstudentene gir i snitt undervisningen karakteren 3,4 på en skala der 5 er mest fornøyd. Høyest av alle masterprogram ligger religion på 4,3 mens språk for eksempel ligger på 4,1 og naturvitenskapelige fag, andre, ligger på 3,9. Grunnskolelærer er på bunn med 3,3.

Kunstig intelligens forklarer pensum

Studiebarometeret viser at studenter på naturvitenskapelige og tekniske fag er de flittigste brukerne av kunstig intelligens i studiearbeidet. I denne gruppen bruker nær seks av ti kunstig intelligens i studiearbeidet, med informasjons- og datateknologi på topp med 70 prosent foran sivilingeniør-studenter med 67 prosent. Yngre studenter bruker kunstig intelligens mer enn eldre studenter.

 

 

Det er mest populært å bruke kunstig intelligens til å forklare tema og pensum:

 

 

- Jeg bruker gratisversjonen av ChatGPT til alle formålene som er beskrevet utenom å generere lyd, bilde og video, og for tiden jobber jeg ikke mye med koding. ChatGPT er en av fanene som alltid er oppe. Dersom vi ikke får noen god forklaring fra foreleserne, kan vi ty til kunstig intelligens, men den kan dessverre ikke avhjelpe en dårlig studentøkonomi, sier studentlederen.

Les også studentenes sparetips

 

Tidsbruk blant studenter på heltidsprogrammer