Kursleder Reidar Jortveit lærer bort koding til voksne i Agder.

Lærer voksne koding

I høst har Tekna i Agder holdt kodekurs for voksne. Kursene er vært populære, og viser at det faktisk ikke bare er «kidsa» som ønsker seg opplæring i koding.

Det har vært fenomenalt å se responsen. Vi trodde det var et behov, men at det skulle bli så rift om plassene viser at det kanskje var viktigere enn vi trodde å tilby opplæring til de voksne også, ikke bare barna, sier Inge Olsen fra Teknas Fagråd i Agder. Olsen er en av primus motorene bak kodeklubben i Grimstad.

Spennende kurs

Gunnar Sjølander er en av deltakerne på kurset. Han ønsket å dykke mer ned i en oppdatert verden, og ble motivert av å se hva sønnen driver med innen koding.

– Jeg gikk på skolen på 70- og 80-tallet og lærte meg hvordan dataverden så ut da. Nå er det helt annerledes. Derfor synes jeg det har vært spennende og gøy å være på dette kurset, sier Sjølander.

Gunnar Sjølander synes kodekurs er spennende og lærer mye nytt.

Engasjert kursholder

Reidar Jortveit står bak kodeklubben i Grimstad sammen med Inge Olsen. Han har drevet med utvikling av programvare og maskiner siden sent 80-tallet og jobber for tiden som konsulent i Skatteetaten. Han synes det faktisk ikke er så mange skiller mellom å ha kurs for voksne og kurs for barn.

– Det er forbausende mange likheter. Det har nok vært lettere å engasjere barna enn de voksne, men når ting først er på gli er det nok lettere for de voksne å holde fokus, sier Jortveit.

Han synes det er litt skummelt å stå foran voksne med høy utdannelse og lang erfaring innen ulike felt. Men Jortveit brenner for å lære nye ting, og har stor respekt for at også voksne kaster seg ut i ukjent farvann på hans kodekurs.

– Jeg synes det er så bra når folk kommer på kurs og er aktive. At de stiller spørsmål når de ikke forstår uten å føle noe nederlag. Vi er alle her for å lære. Hvis vi får hele kurset i tale og kan prate frem og tilbake om hvordan ting virker, blir det rene festen, sier han oppglødd.

Reidar Jortveit er kursholder i koding for både voksne og barn.

Bruker koding i skolen

En annen som deltok på kurset er Theresa Hansen. Hun jobber som lærer på Tingsaker skole i Lillesand.

– Jeg er med for å få litt mer forståelse for koding og programmering fordi det er mange barn som synes det er veldig gøy, og jeg håper vi kan bruke det litt mer i skolen, sier Hansen.

Hun er lærer på sjette trinn og har allerede brukt koding i undervisningen – med god erfaring.

– Jeg har gjort det før og elevene synes det er kjempegøy. Nå har jeg to grupper på sjettetrinn og de synes det er veldig gøy med koding. Vi har begynt enkelt, men de tar fort innersvingen på meg dersom jeg ikke kan litt mer enn dem. Så jeg er her for kunne ligge et steg foran, sier hun med et smil.

Theresa Hansen i samtale med Tekna-tillitsvalgt Inge Olsen. Hansen er lærer og bruker koding i undervisningen på sjette trinn på Tingsaker skole i Lillesand.

Glade for at Tekna holder kurs

Sjølander er glad for at Tekna holder kurs for de voksne som ønsker å lære mer om koding. Hansen er også fornøyd med kurset, og ønsker seg mer. Det spørs om ikke Tekna i Agder må prøve å søke samfunnsmidler for å kunne jobbe videre med voksenkoding i 2020.

– Jeg synes det er glimrende av Tekna å kjøre sånne kurs. Vi har ofte en polarisering på mange områder som gjør at vi sitter i hver vår bås. Dette hjelper på å komme ut av det. Lær kidsa koding er bra, men ofte ligger de unge foran oss gamlinger, så dette er midt i blinken, sier Sjølander.

– Det hadde vært gøy å ha noen workshops der vi kunne jobbe med koding sammen. Da blir det mer jobbing i grupper, og vi kan få stilt de spørsmålene vi lurer på til noen som er foran oss selv i løypa, sier Hansen.

Theresa Hansen koder på kurs!

Fakta
• Koding er oversetting av en jobb fra et uformelt språk som vi gjerne bruker oss mennesker imellom, til et språk som maskiner kan forstå.
• Kjente kodespråk: Basic, Pascal, Modula, Java, PHP, Python
• Ønsker du å lære mer sjekk ut https://kidsakoder.no/. Her finner du oppgaver og spennende nyheter om koding.