Hei, det ser ut som du bruker en utdatert nettleser. Vi anbefaler at du har siste versjon av nettleseren installert. Tekna.no støtter blant annet Edge, Firefox, Google Chrome, Safari og Opera. Dersom du ikke har mulighet til å oppdatere nettleseren til siste versjon, kan du laste ned andre nettlesere her: http://browsehappy.com
Hopp til innhold
Line, Sigrid og Hedda ved propell

Tekna-medlemmene Line Skrede Nygård, Sigrid Marie Mo og Hedda Nordby Krogstad jobber med verdensledende teknologi i Brunvoll AS.

De dyrker norsk propellkompetanse

Sigrid Marie Mo (28) programmerer propellstyringssystemer. Line Skrede Nygård (34) jobber med interaksjonsdesign og brukergrensesnitt for touchskjermer på skipsbruer, mens Hedda Nordby Krogstad (33) arbeider med å hindre korrosjon og øke levetiden til propeller. De tre Tekna-medlemmene besitter kjernekompetanse for Brunvoll AS i Molde.

Det er ganske fantastisk å tenke på at svære cruise-skip, offshoreskip eller lasteskip kan snus og manøvreres på tiøringen fra en joystick og en touchskjerm ved kapteinstolen på skipsbrua. Ikke bare skal kraftpågang til og fra fremdriftspropeller og thrustere (sidepropeller) samkjøres, men signaler skal sendes og mottas mellom propeller og via satellitter inn i det elektroniske styringssystemet i skipet.

Hedda foran et bilde
Med doktorgrad i korrosjon har Hedda Nordby Krogstad viktig spesialkompetanse i Brunvoll AS. At bedriften har egen produksjon var avgjørende for at hun sa ja til jobben her.

Mye av kompetansen som må til for å lage disse systemene er det Tekna-medlemmer i Brunvoll AS i Molde som besitter. Vi har snakket med tre av dem som har spesialkompetanse i materialteknologi, propellteknologi, marinteknologi, industridesign og programmering av styringssystemer.

Eksporterer 90 prosent

Mye er stort i produksjonslokalene til Brunvoll i Molde. Vi beveger oss gjennom store haller. Her monteres det propeller med størrelse helt opp i tre meters diameter der hvert propellblad kan veie opp til 450 kilo. Det lages tunnelpropeller, azimutpropeller, og reimdrevet-propeller. Tykke metallplater bearbeides og blir til tunneler, propellvinger slipes, girbokser monteres, og det gjøres masse elektroteknisk koblings- og montasjearbeid, og dessuten overflatebehandling som sandblåsing og maling.

Line og Sigrid sitter foran en stor propell
Line Skrede Nygård og Sigrid Marie Mo Inne i en de store tunnelpropellene som vil bli drevet med styringssystemer de programmerer

Det familieeide selskapet Brunvoll AS i Molde med historie tilbake til 1912 er ganske unikt – ikke minst fordi ledelsen i år etter år har holdt fast på strategien om å bygge opp egen norsk kompetanse, bruke lokale underleverandører, og videreutdanne folka sine – selv i motgangstider når tallene er røde. De er blitt rammet av nedgangstider flere ganger, sist med oljeprisfallet i 2014 og minkende marginer på propeller og styringssystemer til maritim sektor. Bedriften måtte nedbemanne, men har holdt på strategien om å produsere i Norge og utvikle kompetansen her. I 2017 ble bedriften kåret til Norges smarteste industribedrift av NHO-foreningen Norsk Industri. For halvannet år siden var antall ansatte under 300. I dag har bedriften 325 ansatte, omtrent som nivået i 2015. De omsetter for cirka en milliard kroner i året. Bedriften har 25 prosent av det internasjonale markedet på thrustere og en eksportandel på 90 prosent.

Fem arbeidere i blå verneutstyr foran et stor rød skip med tre store propeller
Med slike tunnelpropeller kan store skip styres sideveis, og gjøre det lettere å manøvrere. Disse er under ombygging fra Brunvoll for å kunne bruke miljøvennlig olje (Foto: Brunvoll AS)

Programmerer nytt styringssystem

I avdeling for elektromontasje er det hektisk aktivitet rundt testing av den nye «Brunvoll Joystick».

– Det er et helt nytt styringssystem fra Brunvoll der vi beveger oss inn mot autonom styring av skip, forklarer sivilingeniør Sigrid Marie Mo (28). Hun er systemutvikler og arbeider med utvikling av styringssystem for thrustere og fremdriftsenheter på skip. Det er ekstra travelt nå fordi kapteinstolen med Brunvoll Joystick skal stilles ut på Norshipping-messa på Lillestrøm 4-7. juni.

Sigrid i verksted med kapteinstol
Sigrid Marie Mo viser fram «Brunvoll joystick», et styringssystem der hun har gjort mye av programmeringen.

Med dette systemet skal thrusterne kunne styres automatisk slik at skipet holder seg i ønsket posisjon, såkalt dynamisk posisjonering. Systemet inkluderer også modus for automatisk «heading» regulering og «station keeping».
– Jeg har ansvar for reguleringsalgoritmene som brukes. Jeg setter opp matematiske modeller, og gjør mye av programmeringen som må til for å få alt opp og gå, forteller Sigrid Marie. Hun har masterutdanning fra NTNU innen marin kybernetikk, og forteller at kunnskapene fra hydrodynamikk passer perfekt for å utvikle optimale algoritmer for dette. Da Sigrid Marie var ferdig med å studere i 2015 var det ikke akkurat noen boom i arbeidsmarkedet, og hun er glad hun fikk jobb i Brunvoll.
– Arbeidsoppgavene er både utfordrende og interessante, og dessuten ikke langt fra Volda der jeg er oppvokst, sier hun.

Industridesign tilpasset skipskapteiner

Mens Sigrid Marie jobber med programmeringen, dreier Line Skrede Nygårds (34) arbeidsoppgaver seg om å gjøre de skjermbaserte styringssystemene så brukervennlige og logiske som mulig for de som styrer skip. Hun er den eneste industridesigneren i Brunvoll. – Veien til jobb i selskapet i 2012 begynte med at jeg skrev masteroppgaven her etter studier i industriell design på NTNU. At Brunvoll akkurat hadde startet opp sitt prosjekt med å lage nytt skjermbasert styresystem for thrustere, var midt i blinken i for meg med min bakgrunn som industridesigner/interaksjonsdesigner, sier hun. Line så også raskt at Brunvoll hadde mye mer enn thrustere.

Line i kapteinstol med skjerm
– Midt i blinken å jobbe med det nye skjermbaserte styresystemet, synes Line Skrede Nygård. Hun jobber som industridesigner/interaksjonsdesigner i Brunvoll, og demonstrerer her hvordan det er å sitte i den nye kapteinstolen.

– Her er det innovasjon og mange spennende oppgaver, og ikke minst mange flinke folk. Jeg har også mer fysiske oppgaver som å standardisere skiltløsninger på våre produkter, og for eksempel lage layout for skap til frekvensomformerstartere. Nå jobber jeg i tillegg med en digital løsning for tilstandskontroll av våre thrustere som kan benyttes både av vårt egen servicepersonell, kapteiner om bord på skip og redere som har oversikt over en hel flåte, sier Line Skrede Nygård.

PhD-en som elsker Romsdalsfjella

– Bærekraft settes mer og mer på agendaen både ekstern og intern i Brunvoll, forteller Hedda Nordby Krogstad (33). Hun jobber med materialteknologi. Arbeidsoppgavene handler om å forbedre produktene og gi dem lengre levetid med særlig fokus på korrosjon og slitasje – dessuten redusere energiforbruk og avfall fra produksjonen. – Det at Brunvoll har egen produksjon og at bedriften ligger ved Romsdalsfjella, gjorde at jeg takket ja til å jobbe her, rett etter masterutdanning i materialteknologi ved NTNU, sier den turglade Østlandsjenta. Hun har brukt tiden i Brunvoll godt, og tatt en doktorgrad mens hun har vært ansatt.

Hedda med azimutmodell
– Dette er en modell av en azimutpropell, forklarer Hedda Norby Krogstad. Den kan senkes ned og vris, slik at et skip kan styres i flere retninger

– Jeg fikk muligheten til å ta en nærings-phD over fire år, der jeg studerte 75 prosent og jobbet 25 prosent. Som spesialist i korrosjon jobber Hedda spesielt med såkalte EAL( Environmentally Acceptable Lubricants) -løsninger, det vil si bruk av miljøvennlig olje.

– Nye internasjonale regler vil forby mineralolje i alle grensesnitt mot sjø. Det vil alltid lekke litt olje fra oljesmurte dynamiske tetninger, for eksempel en propellakseltetning, forklarer Hedda. I Brunvoll jobber de nå med å finne og bytte til nedbrytbare organiske oljer.

Et stor cruiseskip på land under ombygging
Mange skip må bygge om propellene for å tilfredsstille nye krav om bruk av miljøvennlig olje. (Foto: Brundal AS)

– Jobben innebærer mye tverrfaglig samarbeid, og kontakt med leverandører som sitter på mye kompetanse. Jeg føler at jeg lærer noe nytt hver dag, sier Hedda Nordby Krogstad. Hun er oppvokst på Østlandet, men føler seg lykkeligst når hun er omringet av fine fjell og fjorder.

Hedda på Torshammeren med dramatisk himmel og stor utsikt
Elsker Romsdalsfjella: Hedda Nordby Krogstad på toppen av Torshammeren på ryggen mot Kvanndalstind.

– Det beste med Molde er nærheten til Romsdalsfjella. De er heftige. Jeg har hatt hjertebank og ropt ut av glede mange ganger på tur i de fjella der – om det er ned på ski fra Vengetind, opp Romsdalshorn i tau eller en rolig tur til Skarven, sier Hedda Nordby Krogstad.

Heddas bilde fra toppen av vengetind med snø dekkete fjelltopper
Gir lykke: Å kjøre på ski ned fra Vengetind, er noe av det heftigste Hedda Nordby Krogstad kan tenke seg