Hei, det ser ut som du bruker en utdatert nettleser. Vi anbefaler at du har siste versjon av nettleseren installert. Tekna.no støtter blant annet Edge, Firefox, Google Chrome, Safari og Opera. Dersom du ikke har mulighet til å oppdatere nettleseren til siste versjon, kan du laste ned andre nettlesere her: http://browsehappy.com
Hopp til innhold

Kursinnsikt

Statnett har gjort HMS til et engasjerende VR-spill

Publisert: 29. nov. 2019

Vi lærer best gjennom erfaring. Nå redder Statnett liv ved å late som at du får en container i hodet.

– VR gir oss en helt ny måte å forstå HMS-opplæring på, sier Trine Pande-Rolfsen, direktør for sikkerhet, beredskap og HMS i Statnett.

Å ha gode sikkerhetsrutiner i kraftbransjen er livsviktig. Én liten feil kan ha fatale konsekvenser når man jobber i høyspenningsanlegg. Derfor utviklet Statnett i samarbeid med HyperRedink et VR-spill som gir de ansatte en interaktiv opplæring i HMS-rutinene.

Spillet varer i 12 minutter og tar i bruk den mest effektive læringsmetoden som finnes: learning by doing. I spillet trer du inn i en virtuell arbeidsplass som både ser og høres helt ekte ut. Der blir spilleren nødt til å ta bevisste valg, og valgene spillerne tar får ulike konsekvenser.

– Ved å la ansatte oppleve simulerte arbeidsulykker, som en konsekvens av at de ikke følger HMS-reglene, både lærer og husker de sikkerhetsrutinene. Det vil redde liv, sier Pande-Rolfsen.

Går du under hengende last, faller den på deg. Glemmer du å gjøre kollegaen din oppmerksom på dårlig sikring i høyspentmasten, faller han ned.

Statnett og HyperRedink holder foredraget Livreddende regler og virtual reality under Tekna-konferansen Brannforum 2020.

Ni huskeregler for sikkerhet

Spillet tar utgangspunkt i Statnetts «fjellvettregler» for HMS-opplæring: 9 livreddende regler. Det er huskelisten du som ansatt alltid må følge på anlegg og stasjon for å unngå farlige og alvorlige hendelser.

– Det er disse ni livreddende reglene du trener på i spillet, forklarer Pande-Rolfsen.

Prosjektet ble lansert i juni 2018, og i løpet av sommeren og høsten samme år hadde omkring 400 personer tilknyttet Statnett gjennomført opplæringen.

– Statnett opplevde for første gang at de ansatte selv tok kontakt for å gjennomføre et HMS-kurs. Det er sier jo litt om et kurs som ikke engang er obligatorisk, sier hun.

VR-spillet har allerede vunnet flere priser. Spillet vant Ixda-prisen for å måten det engasjerer brukere til å lære og forstå HMS-reglene. I tillegg tok VR-spillet gull i annonsørforeningens egen prisutdeling Max Marketing Mix. I begrunnelsen fra juryen stod det «Dette er først og fremst et modig valg! Å tørre å ta tak i en svært krevende situasjon med mål om omfattende atferdsendringer er vanskelig og komplekst».

Flere muligheter med VR

– HMS er en ferskvare som må øves på jevnlig for å holdes ved like, sier Øistein Skeie.

Han er kreatør i HyperRedink, og har vært med i utviklingen av VR-spillet. Skeie forklarer at VR-teknologien gir mulighet for ansatte til å jevnlig øve seg på HMS-rutinene. På sikt kan det blir mulig for flere ansatte å trene sammen som gruppe i en og samme simulering. Det kan gjøres lokalt men også på tvers av kontor, regioner og landegrenser.

– Fordelen er at du kan samle arbeidsgrupper i forkant av et prosjekt, som for eksempel å sette opp en høyspenningsmast på vidda og trene på jobben som skal gjøres i forkant. Dette gruppearbeidet kan også overføres til planlegging av prosjekter, der man legger grunnlaget for HMS-arbeidet og gjennomføringen, sier Skeie.

Foreløpig er VR-simulatorene plassert i Statnetts administrasjonsbygg i Oslo, Sandnes, Trondheim, Sunndalsøra og Alta. Opplæringen er også tatt av mange som til vanlig har en kontorjobb, forteller Pande-Rolfsen.

– Det bidrar til at de som har en kontorjobb, og som også i stor grad bidrar til sikkerheten til de som jobber ute i anlegg, kommer tettere på utfordringene til de som jobber ute, sier hun.

Tidlig ute

Statnett har en nullvisjon for ulykker og VR-satsingen er en del av dette.

– Statnett har vært tidlig ute med å teste VR i HMS-opplæring. Hvis vi kan bidra til å spre dette til flere miljøer er det bare positivt, sier Pande-Rolfsen.

Tross spillets suksess minner hun om at HMS-arbeid er mye mer enn bare livreddende regler og VR-opplæring.

– VR kan ikke erstatte et godt systematisk HMS-arbeid i henhold til gjeldende lover og forskrifter, men det er et absolutt godt supplement til instrukser, prosedyrer og prosesser, avslutter hun.

Les også