Slik når du ut til generasjon Z uten at det blir flaut

Vær tydelig, vær på riktig kanal og unngå «cringe». Årets youtuber gir deg sine beste tips til hvordan du treffer ungdom med ditt reklamebudskap.

Agnete Huseby (22), kanskje best kjent som Agnetesh, er blant Norges aller mest populære youtubere. I august ble hun kåret til årets youtuber under prisutdelingen Gullsnutten, og videoene hennes når ut til mer enn 100 000 faste følgere.

På kanalen sin legger hun ut tips, tester, musikkvideoer og sketsjer. Totalt har hun over 19 millioner avspillinger på videoene sine.

Det bør med andre ord være trygt å si: Hun er en av Norges dyktigste til å nå ut til «generasjon Z» (de som er født fra midten av 1990-årene og frem til rundt 2010).

Vi møtte henne og Kim Nygaard i kommunikasjonsbyrået Metro Branding for å lære hva merkevarer bør gjøre bedre for å treffe unge med budskapet sitt.

Agnete Huseby og Kim Nygaard møter du på Kundeservicedagene i slutten av januar. Sjekk hele programmet her!

Tre kjappe råd

Agnetesh ramser opp tre ting markedsførere bør bli bedre på.

  1. Vær der målgruppen er

– Ikke selg inn noe til generasjon Z på lineær-TV. De er på Youtube og Snapchat.

  1. Vær genuin, ikke påtatt

– Det er viktig at du ikke prøver å force noe. Ikke tenk at du skal være kul og morsom, «sånn som kidsa». Det treffer dem ikke i det hele tatt. De føler bare at dette ikke er noe for dem. Du må heller bruke noen som skjønner seg på generasjonen.

  1. Vær tydelig og gjør det gøy

– Ikke pakk budskapet for mye inn, slik at det blir vanskelig å forstå hva dere vil. Få poenget tydelig frem og gjør det gøy.

For mye flau reklame

Agnetesh synes en del reklamer rettet mot ungdom virker påtatte. Eller «forcet», som hun selv sier.

– Voksne folk som skal nå ut til ungdom, skjønner ofte ikke ungdommens interne koder og hva de synes er kult. Det er flere reklamer som kommuniserer at «vi er så kule, vi står på rullebrett». Men det blir bare kleint, sier youtuberen.

– Kidsa, som jeg kaller dem, er veldig opptatt at det ikke skal være «cringe» (som betyr kleint eller flaut). Hvis en gjør noe på en litt feil måte, kan det oppfattes helt feil for dem.

Kim Nygaard, som er leder for Innhold og synlighet i kommunikasjonsbyrået Metro Branding, er helt enig med youtuberen.

– Jeg tror ikke det er noe som er mer flaut enn en 40-åring som prøver å være kul og en del av kidsa. Det funker ikke, sier han.

Nygaard tror det handler om at mange markedsførere synes det er skummelt å gi slipp på kontrollen. For eksempel hvis de skal samarbeide med en youtuber.

– Skal resultatet bli bra, må det fungere både på kanalens og youtuberens premisser. Youtubere som Agnete kjenner sin egen følgerskare bedre enn andre, sier han.

Kundeservicedagene ble arrangert for første gang i 2015. Med over 400 deltagere i 2018 har den seilt opp som Skandinavias fremste innen kundeserviceledelse.

Den undervurderte søkemotoren

Nygaard forteller at Youtube fortsatt er en undervurdert markedsføringskanal.

– De fleste vet at Youtube er en viktig videoplattform, men mange glemmer at Youtube også er verdens nest største søkemotor. Når spesielt Generasjon Z lurer på noe, går de til Youtube for å finne svar. Så hvis du lager godt innhold som gir svar på det ungdom lurer på, så har du virkelig klart å knekke en kode, sier den digitale rådgiveren.

– Det sies at man har åtte sekunder å fange oppmerksomheten til Generasjon Z. Tror du på det, Agnete?

– Jeg tror ikke det er en klar åttesekundersregel, men det er viktig å vekke interessen fort. På Youtube ser ungdommer på videoer som er ti minutter lange. De er på Youtube for å se på den. Men på Facebook og Instagram der hvor du scroller, er det mye viktigere å fange de fort, sier Agnetesh.

Igjen er Kim Nygaard helt enig.

– Jeg tror det er en misforståelse at generasjon Z ikke klarer å konsumere innhold som er langt. Det er klart de kan det. De kan jo binge en hel lørdag på Netflix, lytte til podkaster og se lange videoer på Youtube, sier han.