Hei, det ser ut som du bruker en utdatert nettleser. Vi anbefaler at du har siste versjon av nettleseren installert. Tekna.no støtter blant annet Edge, Firefox, Google Chrome, Safari og Opera. Dersom du ikke har mulighet til å oppdatere nettleseren til siste versjon, kan du laste ned andre nettlesere her: http://browsehappy.com
Hopp til innhold
Profilbilde av Marianne Selle
GOD ERFARING: Marianne Selle skal til Kundeservicedagene for å fortelle suksessoppskriftene bak hvordan Microsoft har lyktes med egne endringsprosesser.

Kursinnsikt

Endringsledelse: Her er ekspertens 4 beste tips

Publisert: 28. mars 2023

– Vi må slutte å kaste bort penger på teknologi, sier Marianne Selle, Head of Customer Success i Microsoft Norge.

Nå skjer endringer i arbeidslivet i et forrykende tempo. Digitalisering, hybride arbeidsplasser, og ny teknologi snur stadig opp ned på hvordan vi jobber.

Hvordan skal man i det hele tatt klare å henge med i svingene?

– Ved å sette seg bak rattet og ta føringen, svarer Marianne Selle, leder for Customer Success i Microsoft Norge.

I dag finnes det en hel ordliste av teknikker og metoder for hvordan bedrifter og organisasjoner kan lykkes med endringskultur.

Men verken smidige team, design thinking, eller growth mindset har noen særlig effekt med mindre ledere selv tar ansvar for endringene.

– Endring handler kort og godt om hardt arbeid og god gammeldags ledelse, slår hun fast.

Her er Selles beste tips til hvordan du som leder kan jobbe med endring i din bedrift:

Ønsker du å lære mer om endringsledelse? Få faglig påfyll på Kundeservicedagene!

1. Ta ansvar for den transformasjonen som ny teknologi medfører

Det er ikke alltid enkelt å implementere ny teknologi på arbeidsplassen. Kanskje rutinene rundt det nye timeføringssystemet ikke sitter helt? Eller at den kostbare skymigreringen står i limbo på grunn av manglende kompetanse?

Selle har observert utallige bedrifter kaste bort penger på teknologi – rett og slett fordi endringsvalgene rundt bruk og innføring ikke er gode nok:

– Se for deg at du spør noen om de vil bruke 12 millioner kroner på å kjøpe et system som kommer til å redusere effekten i teamet ditt mens det implementeres – og som ikke gir noen reell «return of investment»?

– Jeg tror ikke mange hadde rukket opp hånda og sagt ja takk, sier hun.

Selle mener en viktig del av løsningen er like enkel som den er komplisert: For å slutte å kaste bort penger på teknologi, er du rett og slett nødt til å ta ansvar for jobben selv.

Du må ta eierskap til endringer, ta de gode samtalene og håndtere konfliktene som måtte oppstå.

– Mange leier inn konsulenter for å drive endringsarbeidet som følger av å implementere ny teknologi. Det du egentlig gjør er å outsource lederskap. Hvordan skal en innleid konsulent vite hvordan dine medarbeidere skal gjøre jobben sin? Det er ikke mulig. Vedkommende kan faktisk ikke lykkes.

2. Ha brukeren i sentrum

Selle understreker at all endring er nødt til å foregå på sluttbrukerens premisser.

Kort fortalt betyr at det man fokuserer på å tilby produkter, tjenester og arbeidsprosesser som tar hensyn til behovene, ønskene og erfaringene til brukerne.

Å ha en sluttbrukerorientert tilnærming til virksomheten sikrer at man prioriterer nødvendige endringer, som virkelig har en effekt.

– God innovasjon handler om å identifisere problemer som folk er villige til å betale for å løse.

Da vil tid, ressurser og prioriteringer for å gjennomføre disse endringene bli en naturlig del av prosessen.

– Dessuten må du bry deg om de menneskene som påvirkes av den transformasjonen dere har begynt. Du må lytte til brukere, men også medarbeidere og se deres behov, forklarer hun.

Jobber du med kundeservice? Da bør du delta på Kundeservicedagene!

3. Del opp endring i spiselige trinn

Har du aldri løpt en maraton, kan det virke nærmest uoverkommelig å skulle løpe 42 kilometer. Målet er tydelig definert, men hvordan i alle dager skal du nå det?

Vel, du begynner med å løpe én kilometer. Så fem. Når du har lært deg å løpe én mil, er ikke veien like lang til å løpe to – og plutselig er du halvveis.

Slik er det også i arbeidslivet, påpeker Selle. For å mestre endring er man nødt til å dele den opp i spiselige og gjennomførbare trinn.

– Dere kan fint si at alle i en avdeling skal lære seg å ta i bruk et spesifikt ERP-system. Men for å få til det er man nødt til å planlegge hvordan man legger opp løpet.

Løsningen ligger i å sette seg delmål: Vanlige måter å dele inn målene på, er å fokusere på et begrenset antall brukere eller et begrenset antall systemmoduler. Prøv noe som er lite, få reaksjoner og skaler etterhvert.

4. Skap psykologisk trygghet

Når en organisasjon eller bedrift går gjennom en endringsprosess, kan dette føre til økt usikkerhet og stress blant ansatte.

Psykologisk trygghet bidrar til å redusere denne usikkerheten og skaper en atmosfære der ansatte kan være åpne og ærlige om sine meninger og bekymringer.

De bli mer tilbøyelige til å delta aktivt i endringsprosesser og bidra med sine ideer og forslag, forklarer Selle.

– Psykologisk trygghet gir et bedre arbeidsmiljø, og er helt avgjørende for å lykkes med endring. Det handler om å kommunisere åpent og tydelig om endringsprosesser, og ta tilbakemeldinger fra medarbeidere på alvor. Dette er også helt klart en lederoppgave.

Deltar på kundeservicedagene

I mai arrangerer Tekna Kundeservicedagene på Fornebu. Konferansen har siden 2015 samlet over 400 deltagere årlig og seilt opp som Skandinavias fremste innen kundeserviceledelse.

Totalt har nesten 3000 mennesker vært innom konferansen.

Hit kommer flere av landets ledende aktører innen kundeservice og sluttbrukerorientert ledelse, og Selle skal snakke om hvordan du kan skape et miljø som dyrker innovasjon og vekst.

– Hva skal til for å drive reell endring? Dette er et viktig spørsmål, som angår absolutt alle virksomheter, og som vi sammen skal forsøke å besvare, sier hun.

Ønsker du å også delta? Meld deg på her!

Les også