Hei, det ser ut som du bruker en utdatert nettleser. Vi anbefaler at du har siste versjon av nettleseren installert. Tekna.no støtter blant annet Edge, Firefox, Google Chrome, Safari og Opera. Dersom du ikke har mulighet til å oppdatere nettleseren til siste versjon, kan du laste ned andre nettlesere her: http://browsehappy.com
Hopp til innhold
Illustrasjonsbilde av en ung kvinne som sitter på kontoret og smiler til kamera
GRØNN FOKUS: Å bli en grønn bedrift kan være en stor utfordring. Kurset Bærekraft i praksis gir deg innsikt og kunnskapen du trenger for å gjøre lønnsomme endringer.

Kursinnsikt

Slik kan bedriften din bli bærekraftig

Publisert: 15. sep. 2021

Her er fire tips til hvordan du kan sørge for bærekraft blir lønnsomt for bedriften din.

– Bærekraft er et «må ha». Alle piler peker i den retningen, og det gjelder å være på ballen, sier bærekraftcoach Hege Sletnes.

Hun har hjulpet mer enn 200 norske virksomheter med å bli miljøfyrtårnsertifiserte gjennom bedriften sin Leanspire.

Det handler nemlig ikke bare om å kutte ned på reiser, sortere søpla eller kjøre elbil. Ifølge Sletnes må du tenke mye større for å bli en bærekraftig og lønnsom bedrift.

– Bærekraft er komplekst, det gjelder å tenke helhetlig. Hvem kan vi samarbeide med? Kan avfallet vårt bli en annen bedrifts råvare eller inntekt? Hvordan kan vi bygge opp en sirkulærøkonomi?, utdyper hun.

Men hva skal til for at bedriften din lykkes med bærekraft? Her er fire faktorer som må til for at du skal få bærekraftsuksess:

  • Se på samarbeidsmuligheter
  • Ha ledelsen involvert og tett på
  • Skap en forretningsmodell med fokus på bærekraft
  • Vær endringsvillig

1) Finn riktige samarbeidspartnere

Ifølge Sletnes er kanskje den viktigste suksessfaktoren for å oppnå større bærekraft, å finne samarbeidspartnere som bidrar til en gevinst. Kan noen andre bidra til at dere når målet deres? Hvem er leverandørene dine? Kundene dine? Alle som har kontaktpunkter regnes nemlig med i totalregnskapet for å bli en mer bærekraftig bedrift.

Det er vanskeligere å få til bærekraft ved å stå helt alene. Løft blikket og se hvordan din virksomhet kan bidra i en større helhet.

– Se på hvem dere kan oppnå utslippsreduksjoner sammen med. Kan eksempelvis produktene deres brukes til noe annet etter endt levetid? Se etter industriell symbiose. Det gjelder å se sin rolle som virksomhet, og hvordan dere kan bidra i det store, i tillegg til det lille bildet.

Hege Sletnes
Bærekraftcoach Hege Sletnes i Leanspire.

Sletnes trekker frem bedriften ZEG Power som fremstiller hydrogen.

– De bruker gass fra norsk sokkel for å fremstille utslippsfri hydrogen, med integrert CO2-fangst. Tanken er at hydrogen skal brukes som ren innsatsfaktor i industrien eller til utslippsfri landbasert eller maritim transport, som et alternativ til nåværende løsninger som bidrar til store klimautslipp årlig. Men for at produksjonen skal være bærekraftig må prosessen gjøres i samarbeid med CO2-lagring, slik at gassen de bruker til fremstillingen av hydrogen ikke bidrar til CO2-utslipp i atmosfæren. Dersom de får til å legge produksjonen nær gassmottak og med CO2-fangst og -lagring, vil hydrogenen de fremstiller være en kilde til ren energi, som kan fraktes til sluttbrukere rundt om i landet. Dette er et eksempel på industriell sirkulærøkonomi, et samarbeidsprosjekt hvor totalen kan gi reduserte utslipp hos flere aktører.

Vil du vite mer om suksessfaktoren «samarbeidspartnere»? Bli med på kurset Bærekraft i praksis og få inngående kunnskap om hvordan du kan gjøre grønt lønnsomt!

2) Ledelsen tett på

Å snu bedriften i retningen bærekraft, innebærer å ha en ledelse som er tett på og oppdatert på det som skjer i selskapet.

– Prosessen må eies av ledelsen. Å bli mer bærekraftig kan ikke bare være en skrivebordsøvelse nede i bedriften, understreker Sletnes.

3) Endringer i forretningsmodellen

Bærekraft handler om mye mer enn å redusere utslippene sine. Det handler om å se hvordan det er mulig å snu virksomheten i retning av en bærekraftig drift. Hvordan kan dere bidra? Hvordan kan forretningen, forretningsmodellen og produktene deres bli mer bærekraftige?

– Det vil koste å gjøre en omstilling, men for å fortsette å være en voksende bedrift fremover, er det helt nødvendig.

4) Å være villig til å omstille

For å lykkes med bærekraft, er det ifølge Sletnes helt avgjørende å klare å være en lærenem bedrift. Det vil si å være villig til å omstille seg og å kunne takle endringer.

– Uten det blir du fort stående fast i inngrodde mønstre, og vil ikke klare den omstillingen som nå er nødvendig, sier Hege Sletnes.

I kurset Bærekraft i praksis får du inngående kunnskap om hvordan du implementerer bærekraft i virksomheten din. Kurset arrangeres 2. og 3. november. Les mer om programmet her!

Les også