Kursinnsikt
Derfor er forretningsforståelse så viktig for ingeniører og fageksperter
Forretningsforståelse er nødvendig for at bedriften din skal lykkes. Men hva er det, og hvorfor er det så viktig?
– Det finnes så mange kompetente ingeniører der ute som ikke vet hvilken verdi de besitter. De mangler forretningsforståelse, og det synes jeg er veldig synd.
Det sier Tale Skjølsvik, forfatter av boken Forretningsforståelse, som hun har skrevet sammen med Kari H. Voldsund. Skjølsvik har en doktorgrad i strategi fra BI, og jobber som professor på Institutt for informasjonsteknologi og prodekan for forskning på Fakultet for Teknologi, Kunst og Design ved OsloMet.
– Jeg tenkte mye på forretningsforståelse da jeg jobbet med innkjøp av konsulenttjenester. Nå har jeg vært med å skrive en bok om temaet. Forretningsforståelse kan være så mangt, men for meg handler det om å ha forståelse for både det å drive med verdiskaping og å forstå organisasjoner, sier hun.
Dette er forretningsforståelse
Skjølsvik deler forretningsforståelse i tre deler: En forretningsidé tar for seg hele grunnlaget for bedriften: Hva er egentlig ideen bak organisasjonen? Forretningsmodellen er en beskrivelse av hvordan organisasjonen skaper verdi basert på ressurser og aktiviteter, kanaler, partnerne, kunder og andre interessenter. Videre er forretningsplanlegging veldig viktig, for å sikre at du har en prosess og plan for hvordan du skal gjennomføre.
– Vi ser at gjennomføringskraft er en manglende evne i mange organisasjoner. Menneskene har ideer, men mangler kraften til å gjennomføre dem. Den må du ha, for å kunne gjøre ideen om til noe som kan være en bedrift som fungerer, sier Skjølsvik.
– Når det gjelder forretningsdrift, er det viktig å få til gode prosesser for å sikre lønnsomhet over tid, og hele veien jobbe med både organisasjon og økonomi, legger hun til.
Tale Skjølsvik holder kurset Innføring i strategi og forretningsdrift for å lære flere om viktigheten av forretningsforståelse.
Ulempen ved å ikke ha forretningsforståelse
Skjølsvik har stor forståelse for utfordringene mange teknologer står overfor i dag. De er opptatte av teknologi, men glemmer i mange tilfeller brukerne og kundene. Ulempene ved å ikke ha forretningsforståelse kan med andre ord få store konsekvenser for en organisasjon. Det er lett for å tro at det du holder på med er nyttig og verdiskapende, men du klarer ikke å se helheten og jobber ekstra uten uttelling.
– Det finnes mange flotte teknologier der ute som ikke blir lønnsomme, fordi de som jobber med den ikke skjønner sammenhengen mellom teknologi, kunder og økonomi. Du må skjønne helheten som teknologien inngår i. Uten det kaster du bort tid på ting som ikke gir resultater. Uten forretningsforståelse går du glipp av mange muligheter, sier Skjølsvik.
Kanskje er det også slik at du jobber som fagekspert, hvor det faller deg naturlig og fornuftig å bruke fagtermer. Det hjelper lite om du ikke klarer å kommunisere med ledelsen om hva avdelingen din faktisk gjør og folk ikke skjønner deg. Da oppstår det fort mange misforståelser.
– Vanligvis tenker du kanskje at det er lederen sin skyld at du som fagekspert ikke blir forstått, men her må du heller tenke: Hvordan kan jeg oversette den tekniske kunnskapen min slik at lederen min skjønner meg? Det er et ansvar du må ta selv. Du må kunne kommunisere med lederne dine, som er beslutningstakere i organisasjonen og i mange tilfeller premissgivere for levevilkårene til ulike teknologier.
Opptatt av å spre det gode budskap
Som foreleser ved OsloMet har Skjølsvik stort fokus på å lære bort hvordan du kan skape verdi rundt teknologi – som er svært viktig innen entreprenørskap.
– Hvordan kan teknologien være lønnsom? Hvilke systemer går den inn i? Den må være verdifull for noen. For å gjøre teknologien lønnsom, må du forstå det store bilde. Det må ikke nødvendigvis handle om å tjene penger, men kan for noen organisasjoner innebære å bidra til samfunnets verdi og å utvikle noe som er levedyktig over tid.
Så hva er det med forretningsforståelse du må forstå, sånn egentlig? Her trekker Skjølsvik frem verdiskaping og økonomisk forståelse.
– Når det gjelder markedsføringsdimensjonen av verdiskaping, har ikke ingeniører samme forståelse. Du må ha forståelse for kundene, hvordan du skal ta betalt for det du selger og hvordan du i mange tilfeller må bruke andre ressurser gjennom partnere i økosystemet – fordi du ikke har de i organisasjonen selv.
Det å ha forretningsforståelse er også viktig for fageksperter. De må kunne formidle arbeidet de gjør, kompetansen de har og teknologien de utvikler til ledelsen, som kan støtte dem i å ta dette ut til potensielle kunder og investorer.
– Om du ikke har forretningsforståelse, hvordan skal du kunne kommunisere med folk rundt deg for å sikre at du får til noe? Det er utrolig viktig med kommunikasjon fra fageksperter til ledelsen. For det er ikke slik at den beste tanken nødvendigvis vinner. Du må ha prosesser rundt for å få det frem og til på en god måte, forteller Skjølsvik.
Vil du lære mer om forretningsforståelse? Meld deg på kurset Innføring i strategi og forretningsdrift her!