Hei, det ser ut som du bruker en utdatert nettleser. Vi anbefaler at du har siste versjon av nettleseren installert. Tekna.no støtter blant annet Edge, Firefox, Google Chrome, Safari og Opera. Dersom du ikke har mulighet til å oppdatere nettleseren til siste versjon, kan du laste ned andre nettlesere her: http://browsehappy.com
Hopp til innhold
Illustrasjonsbilde av en leder som står ved et whiteboard og taler til en gruppe mennesker

Kursinnsikt

8 råd som gjør deg til en bedre leder

Publisert: 4. sep. 2017

Sverre Gjestrum er ekspert på ledelse med tyve års erfaring som kursholder. Her deler han åtte av sine beste tips som kan komme godt med når det stormer som verst.

De siste tyve årene har Sverre Gjestrum jobbet med å hjelpe ledere og team til å ta ut sitt potensial. Blant annet leder han kurset «Hvordan lede uten formelt personalansvar», i Teknas regi – som du kan melde deg på her.

Gode ledere skaper «den gode følelsen», sier han. Men hvordan? Intervju med Gjestrum og innblikk i hans erfaringer kan du lese her. Nedenfor deler Gjestrum åtte konkrete tips til å hjelpe deg til å bli den lederen alle ønsker seg:

1. Du har plikt til å lede

Det er mange ledere som ikke tør å overlate viktige ting til andre. De har tross alt ansvaret og «jeg kan ikke levere hva som helst» er uttalelser som går igjen. Slike ledere blir som oftest overarbeidet og frustrerte, fordi de må gjøre «alt» selv. De klarer dermed ikke å få folk rundt seg til å blomstre og levere. Men det er faktisk det jobben som leder innebærer – ikke å produsere det teamet skal levere.

2. Ha krefter og overskudd til å prate med folk

E-poster kan gi deg følelsen av å få saker og ting gjort, men særlig effektivt er det ikke. Faktisk er én-til-én-samtaler 34 ganger så effektivt som en e-post dersom du ønsker å påvirke den andre, skriver Harvard Business Review. Det betyr at mange ledere må endre inngrodde vaner. Du må ta deg tid til å bli kjent, og snakk sammen. Dette er ikke bortkastet tid, men det er å vise at du bryr deg om dine medarbeidere og at du tar dem på alvor.

3. Slipp taket

Kompetente folk mister gløden dersom de blir utsatt for ledelse og sjefing på detaljnivå. Noen ledere gir folkene sine følelsen av å være på jobbintervju når de møtes. Det virker som de har et skjema hvor du vinner eller taper poeng når du åpner munnen. Du må våge å la folk gjøre ting på sin måte.

4. Tør å ha høye forventninger

Krav skjerper og gjør oss bedre, og selv om det ofte ikke virker slik, liker folk å bli stilt krav til. Men husk: Krav fremmes helt klart best som spørsmål. «Kan du ha det klart til 14. september?» er langt bedre enn «fiks det til 14. september!» Møter du innvendinger må du kunne gå forklare hvorfor nettopp 14. september er viktig. Klarer du samtidig å fremstå som blid og bestemt, så lykkes du.

5. Ta en fest

Mennesker er ikke roboter. Spis og kos dere sammen. Skap gode opplevelser utenfor vante rammer. Kombiner det gjerne med noe faglig – et kurs eller et foredrag. Det å bygge relasjoner er en god investering og viser at dere er på samme lag. Og om du setter folk i feststemning og gjør dem glade, så kommer de til å huske det.

6. Hold en festtale

Er det noe som har gjort inntrykk på deg, så fortell det. Finn noe som er bra ved laget. Si: «Tusen takk – jeg er stolt over å være leder for dere.» Gi teamet et godt rykte, men husk å holde deg til sannheten – ellers blir du gjennomskuet.

7. God ledelse er som god sex

 Begge deler kan være vanskelige å beskrive, men likevel er det lett å kjenne at det klaffer når man er midt i det. Et viktig fundament er at partene er trygge på hverandre, har lyst og føler seg frie til å ta frem det beste for å skape noe verdifullt sammen. Og den som går foran, setter tonen og legger til rette – altså lederen, skaper samspill og sørger for at et godt teamarbeid vil skje.

8. Ha snille øyne

Det er det samme hva du sier hvis kroppen og stemmen forteller noe annet. Forskning viser at non-verbal kommunikasjon teller 70-80 prosent. Folk merker om du liker eller ikke liker dem og det de har gjort. Har du det travelt, er i dårlig humør eller synes medarbeideren din er et fjols, så vil de «lukte» det. Folkene dine er din viktigste ressurs og du er dønn avhengig av dem, og det er din jobb å få det beste ut av hver enkelt. Det er lov å gi en klar og tydelig melding om at du ikke likte det som ble levert, men tenk deg om og velg din fremgangsmåte med omhu. Uansett er det garantert best å bruke snille øyne.

Les også