– Du kan ikke være en kontrollfreak. Du må gi slipp

Hos Ice jobber de ansatte hvor de vil og når de vil. No questions asked. Høres ikke det ut som det komplette kaos?

– Du kan ikke være en kontrollfreak. Du må gi slipp, sier Mette Hopsdal.

Hun er DNA-direktør i Ice, og har med det ansvaret for kultur og HR i selskapet (DNA står både for det genetiske arvestoffet og «det nye arbeidslivet»). Direktøren erkjenner at all friheten krever en ny måte å tenke på, men bedyrer samtidig at hun aldri kunne tenke seg å gå tilbake til kjernetid.

– Vi har full tillit til medarbeiderne våre. Den ligger i ryggmargen. Tilliten er selvfølgelig avgjørende når vi ikke vet hvor folkene våre er, når de kom eller hva de har produsert den dagen. Men så lenge de når målene sine, er vi fornøyde, sier hun.

Ansatte setter pris på ordningen

Hopsdal innrømmer at hun og ledergruppen var spente da Ice ga slipp på kontrollen for omkring to år siden.

– Hva ville skje hvis folk ikke kom på jobb? Hva hvis alle valgte å sitte hjemme eller på café? Men vi pustet rolig inn og ut og hoppet ut i det.

Å få de ansatte til å møte opp på jobb, har ikke vært noe problem, forteller hun.

– Folk setter utrolig pris på denne tilliten og fleksibiliteten. Og folk ønsker oppriktig å levere, de har bare samtidig et reelt behov å få jobb og privatliv til å gå rundt. Om de hadde valgt å holde seg borte fra jobb på tross av at vi har investert i flotte, aktivitetsbaserte lokaler, ville det vært vi som hadde feilet. Men det vi ser, er at folk møter opp på jobb hver dag, med unntak av når man skal få logistikken til å fungere. Hvem av oss har for eksempel ikke opplevd en rørlegger som meddeler at han kommer «en gang mellom klokken 08 og 16», eller det å ha et barn som skal til tannlegen midt på dagen?

Hva er moderne ledelse? Mette Hopsdal gjester en ny episode av Kunderådet, podcasten for alle som jobber med kundeservice.

Lytt til alle episodene her!

«Fullt anarki»

Kundeservicedirektør Kjetil Totland skyter inn:

– Det høres kanskje ut som om det er fullt anarki her, men det er det ikke. Vi bruker mye tid på å være tilgjengelig og følge opp våre ansatte. Det er særlig viktig nettopp fordi vi i utgangspunktet «aldri» ser dem, sier han.

Noe riktig må Hopsdal, Totland og resten av Ice ha gjort. Great Place to Work har de siste årene kåret selskapet til en av Norges beste arbeidsplasser. Ice vant også en pris for beste kundeservice tidligere i år.

Kanskje er endringsviljen en viktig årsak til suksessen.

– Vi er litt som Pippi Langstrømpe. Vi tenker «det har vi aldri gjort før så det får vi sikkert til», poengterer Hopsdal.

Refleksjonsrom og det sosiale hjertet

Vi sitter inne i de åpne og vakre lokalene deres i Nydalen. Tilsynelatende har selskapet orden i sysakene. De fleste medarbeiderne sitter og jobber med sitt, mens noen står i kø ved kaffemaskinen i hyggelig passiar. Velkjente scener fra de fleste kontorlandskap.

Selve kontorlandskapet skiller seg riktignok ut. Påkostede designmøbler, lysarmatur og kaffemaskin med bønner fra Solberg Hansen finner du kanskje flere steder, men måten de har organisert landskapet på er noe utenom det vanlige.

Dette er nemlig en aktivitetsbasert arbeidsplass. Ingen har faste plasser, og hvor du sitter er helt avhengig av hvilke oppgaver du holder på med der og da, eller hvem du har behov for å jobbe med den dagen.

I senteret av kontorbygget finner man det sosiale hjertet i selskapet. Her er kreative soner og sosiale møteplasser hvor praten flyter fritt og ideér utvikles og utveksles over en lav sko Så blir sonene mer stille jo lenger unna kjernen du kommer. Kontoret har til og med et refleksjonsrom (som faktisk er i bruk når vi går forbi).

I disse kontorene jobber drøyt 200 Ice-ansatte. De jobber med salg, økonomi, strategi og produktutvikling, i tillegg til å bygge sendere og mobiltårn og følge opp eksterne kundesentre.

For fluffy og «mykt»?

DNA-direktøren mener det er lett å undervurdere effekten av arbeidskulturen på jobben.

– HR blir gjerne ansett som noe fluffy og «mykt», og mange ledergrupper forstår nok ikke alltid hvor viktig dette er. Det er lett å bli opphengt i de store visjonene og strategiene, mens for de ansatte handler det ofte om andre ting: å bli sett og hørt, at kaffen er god, at det er hyggelig folk de jobber med og at det selskapet står for passer sammen med verdiene deres.

Hopsdal fortsetter:

– Den viktigste suksessfaktoren vår er at vi har tatt grunnleggende menneskelige behov på alvor. Det viktigste er behovet for å bli sett. Det er også viktig å vite hvem du jobber med og hvem du jobber for, sier hun.

Noe er imidlertid i ferd med å skje på norske arbeidsplasser. Direktøren mener vi er inne i en brytningstid.

– Stadig flere bedrifter begynner å skjønne det. Fra å gjøre ting slik vi alltid har gjort det, så ser vi nå et skifte der ansatte får mer tillit og frihet, og vi i Ice er glade for å kunne være med og vise vei, sier Hopsdal.

DNA-direktør Mette Hopsdal er en av mange dyktige og spennende foredragsholdere på Kundeservicedagene i januar. Les mer om konferansen her!

Høye krav til selvledelse

Både Hopsdal og Totland er enige i at denne tilnærmingen til medarbeiderne sine krever noe mer fra både de som leder og de som blir ledet.

– Denne måten å organisere arbeidsplassen på krever endring, og endringer gjør alltid litt vondt i begynnelsen, sier DNA-direktør Hopsdal.

– Kravet til selvledelse er for eksempel mye høyere her enn andre steder. Hvis du kommer om morgenen uten å være vant med å strukturere arbeidsdagen din, kan du fort drukne i all fleksibiliteten og tilliten fordi du kanskje ikke helt vet hva du skal jobbe med, og dermed plasserer deg på et sted som ikke matcher oppgavene dine. Aktivitetsbasert arbeidsplass og en kultur basert på tillit er ikke nødvendigvis for alle, men det er mange som ønsker å jobbe hos oss nettopp på grunn av denne kulturen, avslutter hun.