Hei, det ser ut som du bruker en utdatert nettleser. Vi anbefaler at du har siste versjon av nettleseren installert. Tekna.no støtter blant annet Edge, Firefox, Google Chrome, Safari og Opera. Dersom du ikke har mulighet til å oppdatere nettleseren til siste versjon, kan du laste ned andre nettlesere her: http://browsehappy.com
Hopp til innhold
Kvinne sitter foran en datamaskin og notatblokk med telefonen i hånda og ser tankefull ut
Bør du ta kontakt med arbeidsgiver eller ikke?

Råd og tips

Bør jeg ringe for å følge opp en jobbsøknad?

24. nov. 2021

I flere tilfeller vil det være en klar fordel å ringe en fremtidig arbeidsgiver for å følge opp en jobbsøknad. Arbeidsgiver får som regel inn mange søknader, og du konkurrerer med flere dyktige kandidater.

Ved å legge til «en stemme» til søknaden din, kan du skille deg ut i bunken av søknader. Men hva skal man spørre om når man ringer, når bør man ringe og kan man snakke seg ut av en jobbsøkerprosess?

Du kan få et fortrinn over andre søkere ved å ringe, fordi:

  • Du får mer innsikt om hva som er viktig i jobben, derfor kan du skrive en knallgod søknad. Du kan ikke finne ut alt om en virksomhet når du søker på nett.
  • Det er enklere for arbeidsgiver å huske deg når dere har snakket sammen.
  • Du viser motivasjon, fordi det er få som ringer.
  • Du kan vise at du er analytisk, lyttende og reflekterende om du refererer til noe som ble sagt i telefonsamtalen i intervjuet.

Nå lurer du sikkert på når det er lurt å ringe. Vårt råd til deg er:

  1. Ring før du skriver søknaden, dersom du må avklare ting som du opplever uklart i stillingsutlysningen.
  2. Ring din fremtidige arbeidsgiver for å følge opp jobbsøknaden, om du vil vise at du tar initiativ.
  3. Ring om du ikke fikk drømmejobben, men ønsker feedback som gjør at du stiller sterkere neste gang.

Slik forbereder du deg til samtalen

  1. Les nøye gjennom stillingsannonsen. Det kan virke mot sin hensikt å stille spørsmål som allerede er besvart i utlysningen.
  2. Finn frem til korrekt kontaktperson. Avklar om det passer å ta en prat når du ringer, passer det ikke kan du avtale et annet tidspunkt. For at det skal være en vellykket telefonsamtale, må arbeidsgiver i den andre enden ha tid og være klar for å lytte.
  3. Vær deg selv når du ringer. Presenter deg selv og si hvorfor du ringer. Vær vennlig, ikke gjør deg til og vær deg selv.  
  4. Kjenn din egen kompetanse. Vær forberedt på spørsmål om din kompetanse og vit hvordan du selger deg selv inn på en best mulig måte
  5. Still 3-4 relevante spørsmål. Forbered disse spørsmålene godt. Si de høyt noen ganger i forkant av samtalen.
  6. Avslutt godt, takk for samtalen og at kontaktpersonen tok seg tid. Du kan nevne at du nå fikk mer lyst på stillingen.

Her er noen forslag til spørsmål du kan stille:

Det kan være interessant å vite om du skal inn som en ekstra ressurs på et team, erstatte en kollega som skal slutte eller om du skal følge opp et helt nytt prosjekt. Skal du følge opp et prosjekt kan det være fint å vite hvilken fase prosjektet er i.

Her kan du vise at du er nysgjerrig på andre menneskers meninger om stillingen, det kan også gi deg en pekepinn på hva som er det viktigste motivasjonen/driveren for at stillingen ble opprettet/utlyst.  

Hva er årsaken til at virksomheten er i vekst? Hvilke verdier er viktige? Hvilke strategier satses det på for å være relevant i framtiden?  Hvilken kompetanseprofil har dere behov for? Hvilke prosjekter jobbes det med i bedriften? Samarbeidspartnere?

Hvem du kommer til å jobbe med fremover kan ha mye å si for trivsel og du kan få et innblikk i hvordan kulturen er. Ved å stille dette spørsmålet viser du engasjement og at du bryr deg om hvem du jobber med.

Det kan være uheldig å spørre om opplæring da enkelte arbeidsgivere søker kandidater som ikke trenger opplæring. Du kan likevel stille spørsmål om oppfølging for å vise interesse. 

Synes du det er vanskelig å ringe noen du ikke kjenner?

Da er et av grepene du bør ta å forberede deg godt. Øv masse! Før en slik samtale – øv på å stille de smarte spørsmålene, og svar på de spørsmålene du tror vil komme. Tren på å si det høyt.

Det kan lønne seg å ringe selv om du ikke fikk jobben

Veldig få av oss lander drømmejobben på første forsøk. Avslag og skuffelse kan forekomme for de fleste av oss. Jobbsøking kan være tøft, men det gjelder å være tålmodig og hele tiden utvikle dine ferdigheter som jobbsøker.

Jo, flere ganger du har fått spørsmålet «hva er dine svakeste sider», desto bedre svarer du godt, ekte og korrekt ut ifra stillingens kontekst.

Selv om du ikke fikk jobben, kan det være en mulighet for å utvide ditt nettverk. Om firmaet brukte en rekrutterer du likte, kan dette være lurt å ta kontakt i etterkant. Jobbsøking er en ferdighet som hele tiden kan forbedres.

Det du kan gjøre, er å ringe kontaktpersonen i ettertid. Om det er en headhunter/rekrutterer, kan det være andre jobbmuligheter som kommer opp. Ikke spør direkte om hvorfor du ikke fikk jobben, men prøv heller med en versjon av disse:

  • Hva syns du om min prestasjon under intervjuet og prosessen? (søknad, CV, dialog, test, case-løsning, oppfølgning og lignende)
  • Hva syns du jeg kan forbedre til en annen gang?
  • Er det kompetanse, ferdigheter eller erfaring som du mener jeg manglet som jeg bør tilegne meg for å kunne få en slik stilling i fremtiden?

Husk å bruke tiden smart, hold det kort og vennlig. Takk for tilbakemeldingene og at personen tok seg tid.

Les også

Relaterte kurs og arrangementer