Tema: Samferdsel og infrastruktur
Nasjonal transportplan på vei inn i sila?
Raskere planprosesser trengs. Erfaringsmessig skaller de store hårete målene av i beslutningsprosessen.
I dag ble det faglige forslaget fra Statens vegvesen, Jernbaneverket, Kystverket og Avinor overlevert til Samferdselsdepartementet og Fiskeri- og kystdepartementet.
De siste månedene er det også presentert andre store fagvurderinger av infrastruktur for transport. Høyhastighetsutredningen, Intercity-utredningen, konseptvalgutredning(KVU) for godsterminaler for å nevne de største. Byregionene har også sendt inn sine KVUer til Samferdselsdepartementet som har bestilt disse utredningene.
I dagens presentasjoner fra faglig hold ble det tydelig redegjort for hva som må til dersom Norge skal lykkes med å få en mer effektiv utvikling av infrastrukturen.
Transportetatene og Avinor mener at det vil kreve en mer effektiv og raskere planlegging, blant annet bør et nytt planregime vurderes. Det er også nødvendig å legge til rette for økt konkurranse og effektiv produksjon. Ikke minst er det avgjørende med en langsiktig og forutsigbar finansiering.
Fra tidligere vet vi at beslutningsprosessen i samferdselssektoren er sterkt influert av samfunnsøkonomisk teori. Her finnes det teorier som støtter en forestillingen om at offentlige investeringer over et gitt nivå vil skape press i økonomien, økte lønnskrav og inflasjon. Det er uønsket.
På den andre siden møter man kravet om at investeringer skal være samfunnsøkonomisk lønnsomme slik lønnsomhet er definert i samfunnsøkonomiske virkningsberegninger. Dette er effektive silingsmekanismer i forhold til ambisiøse ideer og mål.
Tekna har tidligere uttrykt sin bekymring over planprosesser som tar for lang tid. Vi håper derfor de faglige vurderingene blir tatt på alvor og vektlagt når den politiske prosessen frem mot Stortingsmeldingen om nasjonal transportplan (NTP) starter.