Hei, det ser ut som du bruker en utdatert nettleser. Vi anbefaler at du har siste versjon av nettleseren installert. Tekna.no støtter blant annet Edge, Firefox, Google Chrome, Safari og Opera. Dersom du ikke har mulighet til å oppdatere nettleseren til siste versjon, kan du laste ned andre nettlesere her: http://browsehappy.com
Hopp til innhold
Grunder, mann, Tekna Egen bedrift

Tema: Ledelse og utvikling

Pass på i oppdragsmarkedet slik at du unngår å arbeide gratis

Tekst av John M. Raaheim Publisert: 10. jan. 2020

Søker du oppdrag? Pass på i oppdragsmarkedet slik at du unngår å arbeide for knapper og glansbilder, eller kanskje ender om med å arbeide helt gratis.

1. Gjør deg kjent med hva oppdragsgiver ønsker

Oppdragsgivere har mål og mening klar før de inviterer til en konkurranse om oppdrag. De ønsker å gjøre sine tjenester og/eller produkter bedre uten at det skal koste mer. Løsningen du skal bidra til bør gi som resultat noe som er både bedre og billigere. Difi laget for noen år tilbake en rapport der de pekte på suksessfaktorer som bidrar til slike besparelser. Her fokuserte de på «prosessforbedringer» og «kostnadsreduksjon», men også på «behovsspesifikasjoner», «Total-kostnader i et livsløpsperspektiv» og «Kostnadsadministrasjon» og mer i samme gate. Å levere inn mot slike «ønskelister» øker sjansene for gjennomslag og oppdrag. Er du usikker på om du har noe å bidra med, bør du heller la sjansen gå fra deg, og vente på en ny. Grønt skifte og bærekraft er stikkord i tiden vi lever i. Kan du levere bidrag opp mot behovene oppdragsgivere måtte ha om «å fremstå grønnere» har du kanskje det lille ekstra som skal til for å få oppdraget.

2. Vis deg frem, men unngå å jobbe gratis og/eller for billig

Pass på i oppdragsmarkedet at du får vist deg frem. I «oppdragsuniverset» finnes det mange ulike typer invitasjoner til å å få gjort nettopp det. I RFIer etterspør man informasjon om hva du kan levere i forhold til en gitt utfordring. I en RFPer etterspør man forslag til løsninger. I en RFQ  vil man ha pris på en spesifisert leveranse. Forespørslene finner du på  Doffin, for offentlige anbud, eller ved å søke etter «anbud» på nettet. Alle tre-bokstavs-invitasjonene gjør det mulig å vise seg frem som potent leverandør. Men pass på i oppdragsmarkedet: Problemstillinger «du løser» for å vise at du er kvalifisert for et oppdrag får du bare betalt for om du får oppdraget. Du må vurdere nøye hva du velger å legge dine anstrengelser i. Unngå å levere gratisarbeide. Uavhengig av dette: Styr unna «småoppdrag». Slike oppdrag betyr ofte mye gratis arbeid og lav timepris. Selv når du lykkes med å få oppdraget kan du ende opp med å arbeide for «knapper og glansbilder».

3. Skap vinn-vinn, for oppdragsgiver og de selv

Både når du lager tilbudet ditt og når du siden eventuelt gjennomfører oppdraget bør du tenke vinn-vinn. Jobber du gjør gir deg innsikt og erfaring. Gjør du det til en vane å samle og systematisere sentrale erfaringer i form av bilder, presentasjoner og andre data er du på vinn-vinn-sporet. Sorter løpende ut data og lærdom som passer som innhold i et utvalgt kjernefagområde. Dette er et område der du har energi som kan gjøre deg til den beste og fremste på «området ditt». Ved å velge oppdrag som passer inn i din egenutvikling kan du gjøre oppdragene du velger å ta på deg til en gevinst både for deg selv og fremtidige oppdragsgivere. Vær hele tiden på utkikk etter nye potensielle oppdragsgivere du mener kan nyttiggjøre seg den kunnskapen og kompetansen du bygger opp. Mer om hvordan du kan arbeide på denne måten finner du her.

4. Se an oppdragsgiver når du setter pris og leverer regninger

Er du kommet i en posisjon der du tror du er i ferd med å kunne hente inn et oppdrag bør du se an oppdragsgiver. Sett pris i forhold til det du mener er nytten for kunden og også dennes evne til å betale. Slå av litt på det du selv kommer frem til når du forsøker å sette deg i kundens sted. Er det etter dette fortsatt slik at du mener du kan tjene på oppdraget? Å se an oppdragsgiver gjelder absolutt også dersom du kommer i en posisjon der du får anledning til å sende tilleggsregninger. En fornøyd kunde vil komme tilbake til deg med nye oppdrag og, om du er heldig, også gi deg positiv omtale i markedet du arbeider i. Har du kommet dit er du på vinnersporet.

5. Sikre deg eiendomsrett til det du leverer fra deg

Oppdragsgiver skal ha leveranse etter avtale. Noe genialt må du gi fra deg. Men sørg for at oppdraget gir deg noe du kan bygge videre på. Erfaringer du har gjort har du med deg uansett. Men sørg også for at du tar vare på arbeidsverktøy du utvikler gjennom oppdraget som ikke inngår i leveransen. Ved å legge an arbeidet med litt tanke også på fremtidige mulige oppdrag kan du utvikle deg selv og virksomheten din. Mer om hva du kan ta vare på og hvordan du kan ta vare på dine gode ideer og fremstillinger finner du her.

 

Tekna Egen bedrift er del av Teknas tilbud til deg som driver egen virksomhet. Du finner kanskje mer av interesse på denne bloggen. Her finner du også noen tips om hva og hvordan du selger til det offentlige. Men Tekna organiserer også møteplasser der kunder møter leverandører. Dette skjer i regi av en omfattende kurs og konferansevirksomhet og i regi av mange spesialiserte faggrupper. Er du ny med egen virksomhet kan det være nyttig å oppsøke ditt fagområde slik det fremstår i Tekna. 

Les også