Tekna er opptatt av teknisk utdanning. Innspillet er knyttet til utvikling av fagskolen innenfor de tekniske fagene.
Last ned Teknas høringsinnspill her:
Teknas skriftlige innspill fagskolemeldingen (pdf)
Sendt til Stortingets utdannings- og forskningskomité
Litt om Teknas høringssvar:
- Akademisk vs. praktisk utdanning: Ingeniørutdanningene i UH-sektoren bygger på forskning og akademisk tradisjon, men studiet er tilrettelagt med praksis i tett samarbeid med næringslivet.
- Forskjell på fagskoleutdanning og høyere universitets- og høyskoleutdanning: Denne forskjellen må det ikke sås tvil om for studenter og for arbeidsliv.
- Rammeplaner: Rammeplanene for ingeniørutdanning gir klare beskrivelser av kandidatenes kompetanse, som bygger på fordypning i STEM-fagene.
- Ingeniørtittel: Tekna mener ingeniørtittelen bør dedikeres til de som har kompetanse i tråd med rammeplanene i ingeniørutdanningene i høyere utdanning ved universiteter og høyskoler.
- Realfagskrise: Det er en realfagskrise med lav rekruttering til STEM-fagene, som får store konsekvenser for samfunnet. Tekna etterlyser tiltak for å styrke rekruttering til høyere utdanning i UH-sektoren og tydeliggjøre forskjellene mellom utdanningene.
- Rekruttering: Tekna mener det må mobiliseres for økt rekruttering til teknologistudier på høyskole- og universitetsnivå. En satsning på høyere yrkesfaglig utdanning må ikke konkurrere med ingeniørutdanningene.
- Y-veien: Y-veien sikrer rekruttering av kandidater med god forståelse av praksisfeltet og tilstrekkelig faglig nivå i realfag.
For å lese hele Teknas innspill på denne høringen, last ned høringssvaret over.
Muntlig høring hos Stortingets utdannings- og forskningskomité
Se Teknas muntlige innspill til denne høringen hos komiteen, ved president, Elisabet Haugsbø (31.03.2025)
FNs bærekraftsmål