
UKAS MEDLEM: Magnus Snøtun er denne ukas Tekna-medlem. Foto: Privat.
Ukas Tekna-medlem: – Å bli med og stryke laks var spesielt
– Det å sitte med en 12 kg laks i fanget og samtidig hjelpe bestanden i elva var gøy.
Hver uke stiller vi de samme 10 spørsmålene til ulike Tekna-medlemmer. Denne uka er det Magnus Snøtuns (48) tur:
Utdanning: Master i Naturforvaltning.
Yrke: Senior miljørådgiver i Region Midt i Statkraft Energi AS.
– Jeg har en ganske god arbeidstid fram til klokka 09-10, før dagen ofte blir stykket opp med ulike dialoger og møter.
– Hva er morgenrutinen din?
– Den er litt på autopilot. Jeg spiser litt frokost før jeg kjører 30 minutter i bil til kontoret. Jeg har en ganske god arbeidstid fram til klokka 09-10, før dagen ofte blir stykket opp med ulike dialoger og møter.
– Hvordan ser en vanlig arbeidsdag ut for deg?
– Selv om dagene er veldig varierende er det mye arbeid på skjerm. Det kan være å lese utredninger, lage notat og innstillinger og kommunikasjon både internt og eksternt. I barmarkssesongen er det en god del reising på anlegg og prosjekt.

– Hva jobber du med akkurat nå?
– Det er til enhver tid mange prosjekter og prosesser som går i ulike faser. Nå prøver jeg å planlegge en del tiltak for 2025, samtidig som det er litt tid til å se på rutinearbeid rundt om i organisasjonen.
– Hva gjør du for å bidra til bærekraft - smått eller stort?
– Som miljørådgiver jobber jeg mye med å systematisere bærekraftsarbeidet vårt. Både dokumentasjon av hva vi gjør, og hva vi kan jobbe med for å bli bedre.
– Hva er det morsomste/rareste du har opplevd i jobben?
– Forbedring er alltid gøy, men å få lov til å bli med og stryke laks var spesielt. Det å sitte med en 12 kg laks i fanget og samtidig hjelpe bestanden i elva var gøy.
– Hvorfor valgte du dette yrket?
– Å produsere fornybar energi mener jeg er viktig, men også å gjøre det på en så bra måte som mulig.

– Hvorfor fagorganiserte du deg?
– Å bli organisert var nok ikke et bevisst valg, bare noe som var naturlig. Over tid ser jeg det er viktig å fronte felles interesser.
– Hvordan kan vi best rekruttere barn og unge til å velge realfag?
– Med å skape nysgjerrighet. Vi må ta oss tid til å forklare og forenkle.
– Vi må ta oss tid til å forklare og forenkle.
– Hvis du kunne stilt ett spørsmål til en historisk person, hvem hadde dette vært, og hva hadde du spurt om?
– Jeg ville snakket med Charles Darwin: Når skjønte du at natur var utvikling?
– Hvordan tror du yrket ditt ser ut om 10 år?
– Det jeg jobber med i dag er om 10 år blitt rutiner for andre, og jeg jobber med nye problemstillinger.