Hei, det ser ut som du bruker en utdatert nettleser. Vi anbefaler at du har siste versjon av nettleseren installert. Tekna.no støtter blant annet Edge, Firefox, Google Chrome, Safari og Opera. Dersom du ikke har mulighet til å oppdatere nettleseren til siste versjon, kan du laste ned andre nettlesere her: http://browsehappy.com
Hopp til innhold
Kvinne med svart genser i kontorlandskap

Marie Jacobsen Lauvås er daglig leder og en av gründerne bak Capeesh.

Revolusjonerer arbeids–  og språktrening

Tekna-medlem Marie Jacobsen Lauvås har utviklet Capeesh – en spillbasert læringsplattform som trener brukerne på sitt eget morsmål.

Capeesh er en læringsplattform som ved hjelp av kunstig intelligens gjør eksisterende opplæring spillbasert og engasjerende – med språkstøtte til 35 morsmål.

– Vi er utrolig gode på språkopplæring, men leverer også annen opplæring. Alt fra rollespill til terping på rutiner, forteller Tekna-medlem og Capeesh- gründer Marie Jacobsen Lauvås.

 

Mange opplæringsmuligheter

I Capeesh har kundene tilgang på et kursbibliotek med masse innhold.

– Her kan brukerne trene på ønsket atferd, enten det er snakk om kundeservice eller HMS– rutiner på arbeidsplassen, forteller Lauvås, som er daglig leder i selskapet.

I tillegg til kursbiblioteket tilbyr Capeesh et forfatterverktøy, hvor kundene kan skreddersy kurs og oppgaver selv slik at opplæringen blir mest mulig relevant.

– Forfatterverktøyet utviklet vi egentlig til eget bruk, men ettersom det er så enkelt å bruke har vi gjort det tilgjengelig for kundene våre også, forteller Lauvås.

Banebrytende

Capeesh ble startet basert på et prinsipp om automasjon og kunstig intelligens (KI).

– Det har skjedd en helt enorm utvikling de siste årene, hvor vi har ligget i front hele tiden, forteller Lauvås.

Et eksempel på automasjon i Capeesh er at øvelsene kan gjøres tilgjengelig på ulike språk ved hjelp av en automatisk oversettelse. Og at forfatterverktøyet kan lage ferdig oppbygd spillbasert læring basert på analyse av en pdf, som for eksempel en arbeidsmanual.

– Læringsspillene og narrativene lages på under fem minutter, og publiseres rett ut i appen hvor de distribueres til dem som trenger opplæring. Dette er banebrytende, sier teknologen.

Gedigent marked

Per i dag har Capeesh over 12 000 brukere som har tatt kurs i arbeids-  eller språktrening på plattformen. Kundene er private bedrifter og offentlig sektor, forteller Marie, og nevner Norsk kylling, Coop Norge, NAV og fylkeskommuner som eksempler.

– Det er et kjempenyttig verktøy for alle som ønsker å trene arbeidsstokken på noe, og spesielt der mange av de ansatte har annet morsmål enn norsk.

Ettersom man kan lage kurs innen nesten hvilket som helst domene, med språkstøtte på over 35 ulike språk, så mener Lauvås at Capeesh har noe for alle.

– Vi støtter faktisk flere morsmål enn Duolingo, som er verdens mest kjente språkapp.

Det sier seg selv at markedspotensialet er enormt.

– Vi har anslått at språk- og arbeidstrening har et globalt marked på 350 milliarder kroner. Det er klart at vi ikke leverer til hele markedet, men totalkaka er jo gedigen, sier Lauvås.

Kvinne viser mobilskjerm med program
Ifølge Marie Lauvås gjør den KI– drevne læringsplattformen til Capeesh det mulig å lage kurs innen nesten hvilket som helst domene, med språkstøtte på over 35 ulike språk.

NTNUs entreprenørskole uvurderlig

Marie Jacobsen Lauvås har mastergrad fra NTNUs entreprenørskole med fordypning fra sivilingeniørretningen Industriell kjemi og bioteknologi.

– Mastergraden var uvurderlig for å få de grunnleggende verktøyene som kreves når man skal bygge business, sier Lauvås, som etter studiene har jobbet med mange spennende saker innen kommersialisering av forskning.

– Jeg synes det er spennende å løse store samfunnsutfordringer ved hjelp av ny banebrytende teknologi, forteller hun.

Ble headhuntet

Capeesh– eventyret startet i 2017 da Marie ble headhuntet av NTNU Technology Transfer for å kommersialisere språkforskning.

– Vi startet på bar bakke. Ingen finansiering, uten en ferdig prototype og uten et team. Alt manglet. Det eneste vi hadde var et forskningsprosjekt og noe interesse fra markedet, smiler Lauvås.

Allerede tidlig i kommersialiseringsprosessen så hun at Capeesh hadde mulighet til å bygge et team ved å slå sammen to tidligfase oppstartsselskap, og allerede før ett år var gått ble Capeesh til ved sammenslåing av Sounds Good og Box of Words.

– Dette komplementerte teamet godt med kompetanse innen spillutvikling, programmering, språkforskning og business. Sammen har vi i dag verdens beste team.

Capeesh har nå 9 ansatte, og er i stadig vekst. Og målet for framtiden er klar:

– Målet vårt er å være verdens mest universelle læringsplattform, avslutter Lauvås.

 

Lærer opp mennesker utenfor arbeidslivet

Mann med fargerikt teppe bak seg
Fagansvarlig i Navigator Kompetanse Bjarne Røkke er glad for å kunne tilby Capeesh til sine brukere.

Navigator Kompetanse bruker Capeesh til kompetanseheving for sine kursdeltakere

Navigator Kompetanse er en stor aktør i Midt– Norge innen opplæring, og tilbyr en rekke kurs. Blant annet i norsk og bransjespesifikk norsk for offentlig og privat næringsliv.

– Vi har til enhver tid mer enn hundre deltakere fra ulike nasjonaliteter, og Capeesh med cirka 35 morsmål tilgjengelig bidrar til at vi kan lære alle yrkesnorsk, samt gi de annen kompetanseheving, forteller fagansvarlig i Navigator Bjarne Røkke.

Bedre rustet for arbeidslivet

Navigator begynte å bruke Capeesh i fjor høst.

– Vi benytter appen både til språk- og yrkestrening. Ved hjelp av Capeesh blir våre deltakere bedre rustet for det norske arbeidslivet, forteller Røkke.

Navigator samarbeider med utdanningsinstitusjoner og private bedrifter om kursene.

– Det er en stor fordel at Capeesh er såpass framoverlente med ny teknologi og en plattform som er «fresh» og lett å komme i gang med. Det har vært utslagsgivende for at vi har valgt å bruke dem, sier Røkke.

Han forteller at deltakerne allerede har rukket å komme med mange positive tilbakemeldinger.

– Særlig de som er glade i spill forteller at de blir motiverte av at man får poeng og kan konkurrere mot seg selv. De synes det er en morsom måte å få undervisning. Også er det praktisk å kunne ta fram appen der man er, og gjøre øvelsene raskt og effektivt. Hver oppgave tar omtrent 5 til 10 minutter, som er akkurat passe i mange sammenhenger.