Hei, det ser ut som du bruker en utdatert nettleser. Vi anbefaler at du har siste versjon av nettleseren installert. Tekna.no støtter blant annet Edge, Firefox, Google Chrome, Safari og Opera. Dersom du ikke har mulighet til å oppdatere nettleseren til siste versjon, kan du laste ned andre nettlesere her: http://browsehappy.com
Hopp til innhold
Mann med solbriller lener seg til rekkverk på konstruksjon

En drøm har blitt realisert for Tekna-medlem Nils-Johan Tufte med Marine Donut. Her på toppen av konstruksjonen som er verdens største i termoplast.

Realiserte oppdrettsdrømmen – takker Tekna

Verdens første smultringformede, lukkede oppdrettsanlegg, kalt Marine Donut er nå på plass i Romsdalsfjorden der fiskeoppdrettselskapet SalMar skal teste den. Med juridisk hjelp fra Tekna har gründer Nils-Johan Tufte klart å realisere drømmen og bygge anlegget han fikk ideen til i 2015.

Alt har gått fint med det 510 nautiske mil lange slepet av den enorme fiskeoppdrettkonstruksjonen Marine Donut

 fra kaia i Bamble i Skien. Nå er den på plass og dykket ned ved øya Sekken i Romsdalsfjorden. Der skal SalMar teste anlegget som del av en såkalt utviklingskonsesjon. Det forteller administrerende direktør, og gründer i Bluegreen Nils-Johan Tufte.

Her har slepet for den 550 tonn tunge konstruksjonen startet på den 510 nautisk mil lange ferden fra Bamble i Telemark til Romsdalsfjorden ved Molde der den nå ligger. Foto: Marine Donut.

Testes før laksen settes ut

Tekna Magasinet møtte Tufte rett før fellesferien sammen med Tekna-advokat Arve Hallberg. Da var det hektisk aktivitet på havna i Bamble med å klargjøre alt før slepet skulle starte få dager etter.

Tufte forteller at det ikke er mindre hektisk nå.

– Nå er vi i gang med å funksjonsteste hele systemet med elektronikk, pumper, oksygentilsetning og vannbytte, vannstrømning og andre funksjoner. Først når alt er testet og sertifisert for produksjon, kan det settes ut fisk.

Ifølge informasjon fra SalMar i intervju med Teknisk Ukeblad, er planen først å fylle den med 120 000 laks i en testperiode, og i neste runde full produksjon med 200 000 laks på 2,5 kilo, som skal svømme rundt i strømmen og vokse til 5,5 kilo matfisk.

Full kontroll på lus

Med erfaring fra utvikling av andre konsepter for fiskeoppdrett, som Preline Fishfarming System og Fishglobe-anlegg, fikk Tufte ideen til et nytt konsept i 2015. Dette, kalt Marine Donut, er nå realisert gjennom selskapet Bluegreen som han startet i 2020. Partnere er Geir Andresen og Elg Ragnar Thunes.

Stort volum inne i plastring
Inne i denne smultringformede ringen av termoplast skal det etter hvert kunne svømme 200 000 laks i en propelldrevet vannstrøm.
Oversikt over senterrør i oppdrettsanlegg
Disse rørene inn mot et stort rør i midten sørger for vanntransport og slamoppsamling. Dessuten avstiver de konstruksjonen.

Det spesielle med Marine Donut-konseptet er blant annet at fisken skal svømme mot en påsatt vannstrømning, som i en elv, inne i en enorm smultringformet konstruksjon av termoplast. Diameteren er 60 meter, høyden cirka 17 meter og volumet 22 000 kubikkmeter, noe som gjør det til verdens største konstruksjon i termoplast.

– Fordelene med et lukket anlegg er å få kontroll på lakselus, rømming, fôring, vannkvalitet og avfall. Når vi i tillegg har laget konstruksjonen av termoplast, gjør det at hele anlegget ikke får så stor vekt i forhold til volumet. Det kan flyte i vannet og senkes opp og ned ved hjelp av ballasttanker, forklarer Tufte.

Anlegget skal ta inn vann under lusebeltet, mellom 15 og 40 meter. Inntaksvannet UV-renses, og skiftes ut kontinuerlig. Slam samles i bunnen og kan gjenbrukes til biogjødsel. Hele anlegget er fullstappet med sensorikk og styringssystemer, og kan styres fra land.

– I og med at anlegget gir så god kontroll på lus, mener vi det vil gi lakseoppdrett mye bedre muligheter  i områder der lus er et stort problem for ordinære åpne anlegg, sier Tufte.

Han mener anlegget vil være konkurransedyktig med åpne anlegg blant annet fordi kostnader til fôr og medisiner vil gå ned, og fordi tanker gir mulighet for en større tetthet av fisk enn i åpne anlegg.

– Man ikke vil trenge lusebehandling, fiskehelsen blir bedre og dødeligheten vil gå ned, sier han.

Unik patentert teknologi

Marine Donut har blitt betegnet som et banebrytende industriprosjekt. Delegasjoner med politikere og bransjefolk fra inn- og utland har vært på besøk i Bamble siden byggingen startet høsten 2022. Og lovordene har vært mange.  Under et besøk fra Norsk Industri uttalte direktør Knut E. Sunde at han var ufattelig imponert og spådde at vi om 10 år kommer til å spørre hvorfor vi ikke gjorde dette før.

–  Dette kan være en viktig måte å drive bærekraftig og lønnsomt fiskeoppdrett på i fremtiden, sier Nils-Johan Tufte som dessuten håper det kan skapes industri i Norge ved å bygge flere slike anlegg i fremtiden.

Glad for hjelpen fra Tekna

Det har vært mange opp- og nedturer for gründeren siden han begynte i 2006. Han har blant annet en konkurs bak seg i 2017 i selskapet ØPD Group.

2 menn med hjelm
Tekna-advokat Arve Hallberg (t.v.) lyktes med å hjelpe Tekna-medlem og gründer Nils-Johan Tufte med patentrettigheter og konkurranseklausuler.

Nils-Johan Tufte er Tekna-medlem , og i  dag er han veldig glad for den juridiske hjelpen han har fått fra Tekna. Detaljer om dette vil han nødig komme inn på, men legger ikke skjul på at hjelpen fra Tekna-advokat Arve Hallberg har vært uvurderlig.

– I forkant av at jeg startet Bluegreen fikk jeg veldig god hjelp av Tekna. Jeg hadde ikke klart å forfølge drømmen i ny regi hvis jeg ikke hadde kommet videre med frihet til å konkurrere, kommet vekk fra konkurranseklausuler, og fått ryddet opp i patentrettigheter.

Tekna-medlem Tufte er glad han slapp å bruke mange år i retten og mye penger på uenigheter med tidligere forretningspartnere.

– Vi inngikk et forlik med god hjelp fra Tekna, og det er det som har gjort at jeg har klart å holde fart i prosjektet og realisere drømmen, sier han.

Lukket oppdrettsanlegg på lekter
Her ligger Marine Donut, verden største konstruksjon i termoplast, på lekter i Bamle bare få dager før sleping til Romsdalsfjorden der SalMar nå tester den.