Vinnerlag: Bak fra venstre: Norbert Puttkamer, kontorsjef, Wiktor Weibull, førsteamanuensis, Alejandro Escalona, insituttleder og Nestor Cardozo, professor. Midtre rekke fra venstre, alle masterstudenter: Alexandra Tatayo, Hannah Haugan, Thomas Meldahl Olsen, Andrea Trollsås Liverød, Laura Vaiciulyte, Oda Græsdal og Cicilia Trede. Foran fra venstre, alle unntatt en er masterstudenter: Farah Wahyuni, Lisa Watson, førsteamanuensis, Razieh Eskandari, Olav Josefsen og Ali Rahimi.
Her er vinneren av studentenes kåring av beste masterprogram for geofag: Petroleum Geosciences Engineering, Universitetet i Stavanger (UiS), 2-årig masterprogram.
Institutt for petroleumsteknologi ved professor og instituttleder Alejandro Escalona. Derfor er vi best:
– Vi er mest tilfreds med de høyest vurderte indeksene: Forventninger, læringsmiljø, organisering, inspirasjon og helhetsvurdering. Disse resultatene viser at programmet imøtekommer studentenes forventninger, sørger for et robust og vennlig læringsmiljø. I tillegg til å inspirere studentene til å arbeide hardt med studiene og å gjøre sitt beste.
Vi er i mindre grad tilfreds med de laveste vurderte indeksene: Tilbakemelding og medvirkning. Selv om programmet skårer relativt høyt også på disse punktene, viser resultatene at vi må bli flinkere til å være i samhandling med- og gi tilbakemelding til studentene og at vi må gi studentene mer eierskap- og en stemme for å kunne påvirke utviklingen av studieprogrammet.
– Forholdene vi tenker bidrar til høyt skår er: Gode og tydelige læringsutbyttebeskrivelser, forelesninger med et godt utvalg av grunnleggende geovitenskapelige temaer og praktisk anvendelse av disse i industrien. I tillegg fokuserer vi på læring som aktiviserer studentene, og holder kontinuerlig evaluering av studentene for å sikre progresjon i læringsutbyttene. Dette i kontrast til en avsluttende eksamen, eller bestått/ikke bestått på laboratorieøvelser.
Dette fører til:
1. utformingen av lab-øvelser som lærer studentene å anvende faglige begreper til geovitenskapelige problemstillinger som de vil møte i industrien.
2. Kontinuerlig engasjement og hardtarbeidende studenter som ofte arbeider sammen i gruppe.
3. Studentene er tilstede på campus og arbeider i mindre grad individuelt og hjemmefra. Studentene og foreleserne er i samhandling med hverandre for å gjennomføre prosjekter. Et godt eksempel på kontinuerlig evaluering av studentenes deltagelse er i forbindelse med AAPG Imperial Barrel Award prosjektet (https://iba.aapg.org/) som har blitt en integrert del av et av emnene på masterprogrammet.
Tiltak som kan bidra til å forbedre programmet er mer involvering av studentene på sitt studieprogram. Dette kan oppnås gjennom studentrepresentanter, møteplasser hvor studenter kan gi tilbakemeldinger og også mer interaksjon mellom studentene, studieprogramleder og instituttleder. I tillegg vil jevnlige tilbakemeldinger fra forelesere om studentenes oppgaver/øvelser og masteroppgaven være viktig.
– Fremtiden for energisektoren er usikker og utfordrende. Utviklingen av ulike og mer bærekraftige energimarkeder er en stor utfordring menneskeheten står overfor i dag. IEA indikerer at det frem mot 2040 fortsatt vil være et behov for leting og produksjon av hydrokarboner. I tillegg blir det utviklet nye strategier for å benytte undergrunnsteknologi enten som en kilde til geotermal energi eller lagring av avfall (CO2). Våre kandidater har riktig utdanning for å håndtere disse utfordringene og finne mye løsninger for energibehovet i dagens og fremtidens samfunn. Reservoar- og undergrunnskunnskap er også viktig i letingen etter vannressurser, mineralressurser, konstruksjoner (som tunneler) og geohazards, som er områder hvor våre kandidater også kan bidra.