Hei, det ser ut som du bruker en utdatert nettleser. Vi anbefaler at du har siste versjon av nettleseren installert. Tekna.no støtter blant annet Edge, Firefox, Google Chrome, Safari og Opera. Dersom du ikke har mulighet til å oppdatere nettleseren til siste versjon, kan du laste ned andre nettlesere her: http://browsehappy.com
Hopp til innhold
Mange studenter i atriumtrapp

Fornøyde NMBU- studenter og jurymedlemmer samlet under avslutning av Urban Lab-konkurransen 9. mars.

Konkurrerte om å gi campus et løft

Med forslag om flytende badstu, gjenbrukshus og utlån av hengekøyer og pledd, gikk studentene Sofie Ringdal og Ingunn Halsebakke av med seieren i en konkurranse om løsninger på campus som kan bidra til å forbedre NMBU-studenters hverdag.

Sirkelformede aktivitetsparker, mathall, varmebenker, gjenbrukshus og utlån av hengekøyer. Dette er noen av de kreative ideene NMBU-studenter foreslår for å gjøre campus på Ås mer trivelig å oppholde seg på. Fire studentgrupper hadde vært i sving en uke før de presenterte sine forslag i en casekonkurranse i regi av Urban Lab 9. mars under Grønn uke på NMBU.

«Mørk og stengt» på kveldstid

Flere av gruppene tok for seg behovet for å ha et sted å samles, et sted hvor man kan henge også utenom skolen. En av gruppene snakket om å «ta tilbake friminuttet», hvor man kan gå ut og spille fotball og koble av fra skolen, og møte folk som ellers holder til på andre fakulteter.

Noen var opptatt av å finne en bedre måte å kombinere skole og fritid på campus. Utforming av parker og en mathall, samt en butikk på campus var noen av forslagene for å gjøre det mer attraktivt å bli igjen på campus også når man ikke har forelesning.

– Per i dag oppleves campus som "mørk og stengt" på kveldstid. Siden campus ligger et stykke unna Ås sentrum, er det heller ikke lett å bli igjen, når man ikke har tilgang til for eksempel mat, ble det sagt.

Start dagen i Andedammen

Studentene Sofie Ringdal og Ingunn Halsebakke vant oppgaven med sitt konsept Campus 7/11. De så for seg flere tiltak fra mindre til mer omfattende. Under presentasjon tok de tilhørerne med seg på en reise gjennom en mulig vanlig dag i et studentliv med badstustart på dagen i Andedammen, lunsj på vamebenk som holder 35-40 grader, og der de etter dagens forelesninger kan plukke med seg utlånspledd til piknik og hengekøye til avslapning i hengekøyeskogen. Et gjenbrukshus og en studentbar var også med i forslaget.

2 kvinnelige studenter
NMBU-studentene Sofie Ringdal og Ingunn Halsebakke vant Urban Lab casekonkurransen om løsninger på campus som kan bidra til å forbedre studentenes hverdag.

Urban Lab er et studentdrevet ideverksted som ønsker å samle studenter, næringslivet og akademia til idémyldring og problemløsing. Initiativet kom fra studenter selv for om lag syv år siden som ønsket enda mer praksis inn i studiehverdagen.

Jobb for psykisk helse og trivsel

Tekna var en av sponsorene for Urban Lab denne gangen, og sto for valg av tema som i år handlet om hvordan kan nye løsninger på campus bidra til å bedre NMBU-studenters hverdag.

–  Det at Urban Lab bidrar til å gi studentene erfaring med å løse reelle problemstillinger, er en viktig grunn til at Tekna har gått inn som samarbeidspartner. Når vi nå fikk velge tema for vår egen casekonkurranse, falt valget raskt på noe som hadde med psykisk helse og trivsel å gjøre. Kombinasjonen av praksis og psykisk helse sammenfaller godt med det Tekna Student jobber for politisk, sier studentrådgiver Maria Tvedt.

Leder av Tekna-studentene ved NMBU, Carl Håkon Espelund er veldig glad for at Tekna engasjerer seg og sponser casekonkurransen. Han satt selv i juryen som plukket ut vinneren.

– De engasjerte studentene i Urban Lab har lagd en plattform der de blander lavterskel sosialt arrangementer, med gode faglige samarbeid med næringslivet. Dette har stor betydning for studentene, studentenes påvirkning på campus, og er helt i tråd med vår studentpolitikk, sier han.

Casekonkurransen ble kjørt under såkalt Grønn uke på NMBU med arrangementer om miljø, bærekraft og sirkulæritet. Oppgaven kunne løses med forslag til fysisk utforming på campus, en tjeneste, en aktivitet eller et produkt.

Gjenbrukshus

Fem studentgrupper med studenter fra by- og regionplanlegging, eiendom og jus, landskapsarkitektur og noen fra lektorutdanning og maskin deltok.

Forslaget juryen likte aller best og som ble utropt som vinner var oppgaven kalt Campus 7/11 fra studentene Sofie Ringdal og Ingunn Halsebakke.

Studenter har ikke så god råd, og derfor foreslo Sofie Ringdal og Ingunn Halsebakke blant annet å etablere et gjenbrukshus på campus.

Juryen besto av Ingerid Helsing Almaas fra DOGA (Design og arkitektur Norge), Joel Hördin fra eiendomsavdelingen på NMBU, Håkon Auglend fra Tekna Samfunnsutviklerne og Carl Håkon Espelund fra Tekna Student NMBU. 

I deres begrunnelse helter det at gruppen hadde et gjennomført konsept, med et stort spenn av mulige løsninger. Alt fra ideer som kan gjennomføres i morgen til store strukturelle endringer på campus, med høyt fokus på gjenbruk og effektiv deling av eksisterende areal. Dette, sammen med en kreativ presentasjon utført med høyt engasjement gjorde at «Campus 7/11» gikk av med seieren

Inspirende for Eiendomsavdelingen

– Vi i Eiendomsavdelingen er svært takknemlige for å motta disse innspillene fra studentene, sier leder av Eiendomsavdelingen Harald A. Nitavskis, og landskapsarkitekt Joel Hördin.

De synes det var flotte presentasjoner og masse kule idéer – nytenkende og inspirerende for å få mer liv i hele NMBU!

– Det er tydelig at de har tenkt nøye over oppgaven og at det er en problemstilling som interesserer dem.

De biter seg også merke i at det er tydelige at studentene ønsker flere møteplasser og et spenn av funksjoner som gjør at Campus Ås brukes enda mer enn det gjøres i dag og over hele døgnet.

–  Det kan være at man i fremtiden finner noen av idéene på Campus Ås men det er frem for alt behovene som har blitt løftet i analysene som vi tar med oss videre, så alt er absolutt gode innspill til planlegging av Campus videre, sier Nitavskis og Hördin.

Les også Hvorfor er Tekna opptatt av psykisk helse blant studenter