Hei, det ser ut som du bruker en utdatert nettleser. Vi anbefaler at du har siste versjon av nettleseren installert. Tekna.no støtter blant annet Edge, Firefox, Google Chrome, Safari og Opera. Dersom du ikke har mulighet til å oppdatere nettleseren til siste versjon, kan du laste ned andre nettlesere her: http://browsehappy.com
Hopp til innhold
Ferdinand Hegelstad går ned en trapp i solen

Oslo-student Ferdinand Hegelstad synes han har fått mye ut av medlemskapet i Tekna.

– Jeg trodde først det var noe stort og skummelt

– Hver gang jeg har problemer, vet jeg at jeg har Tekna i ryggen, sier informatikkstudent Ferdinand Hegelstad (20). For han har betydningen av å være med i en fagforening kommet gradvis.

Det er sommer, og Ferdinand Hegelstad (20) kan se tilbake på det andre året på utdanningen i informatikk, programmering og systemarkitektur på Universitetet i Oslo.

–  Det har vært mange grunnleggende fag i starten, og nå ser jeg virkelig fram til tredje studieår når jeg selv får velge de emnene jeg ønsker, sier han.

I samme toårsperiode har han rukket å bli godt kjent med Tekna. Fra å melde seg inn som vanlig studentmedlem den første høsten, ble han studentkontakt året etter, og fra januar i år leder av Teknas studentgruppe ved Universitetet i Oslo.

Billig forsikring

 – Jeg har alltid hørt litt om Tekna, men vurderte både NITO og Tekna da jeg begynte å studere. Valget handlet i første omgang om forsikring, sier han. Etter råd fra storebroren, som mente Tekna var desidert best, falt valget på Tekna. Det er Ferdinand glad for i dag.

– I starten handlet det om billig forsikring, så ble det sosiale mer viktig, og deretter vissheten om trygghet. Som medlem opplever jeg den tryggheten jeg har i fagforeningen som veldig viktig. Forståelsen for hva det betyr å være stolt fagorganisert har kommet gradvis, forklarer han.

Nyttig kræsjkurs

Ferdinands første møte med Tekna var med folk på Tekna-stand i forbindelse med en forelesning.

– Jeg kom i snakk med folk der, spurte litt hva det handlet om og bestilte medlemskap der og da. At jeg fikk en fin drikkeflaske med på kjøpet, var noe jeg var ganske fornøyd med da, ler han.

To ting nevner han spesielt fra det første året – ett sosialt og et faglig arrangement.

–  Jeg ble med på Sushi- og vintreff våren i fjor. Og så var det kræsjkurs i det ene informatikkfaget mitt. Begge deler bidro til at jeg gradvis ble kjent med foreningen.

Ferdinand er ikke tvil om at kræsjkurs er et nyttig medlemsgode for studenter. I løpet av en kveld gjennomgås det viktigste i pensum –  til stor hjelp for stressa studenter før eksamen.

–  På kræsjkursene får du ofte en veldig flink, kanskje yngre foreleser eller student som kan faget, og forklarer det på en litt annen måte enn på vanlige forelesninger. Det er også en litt enklere ting å møte opp på tidlig i studieprosessen enn å dra på et stort, sosialt arrangement. Mennesker er jo litt ulike – noen trives på små arrangementer og noen bedre på store.

Ferdinand forteller at kræsjkurset han deltok på, inspirerte han til å arrangere kræsjkurs i det samme faget på Institutt for informatikk, da han selv ble studentkontakt (SK).

Ferdinand ser fram til tredje studieår i informatikk ved Universitetet i Oslo, med flere valgfrie emner.
Han har benyttet flere fordeler Tekna tilbyr studenter - som billig forsikring og hjelp til å lese gjennom kontrakt.

Ble inspirert

–  Jeg klarte å føre ideen videre. Kræsjkurset ble fullbooket og var veldig vellykket. Han minner om at det i de største fagene kanskje kommer mange hundre personer. Det er en kjempefin anledning for folk til å snakke med SK-er når de går ut døra og få informasjon om hva Tekna står for og driver med av aktiviteter.

Etter et år som vanlig studentmedlem, tok Ferdinand skrittet fullt ut og meldte seg som interessert til å bli studentkontakt under et informasjonsmøte.

– Jeg trodde først dette var noe stort og skummelt, og at det sikkert var så mange som møtte opp at jeg ikke hadde sjanse til å bli SK. Men da jeg først møtte opp var det veldig lite skremmende. Vi fikk informasjon om hva vervet gikk ut på, og så var det et opplegg for å bli kjent.

– For meg handlet det mest om det sosiale, og skjedde litt spontant. De som allerede var aktive studentkontakter virket som en fin gjeng som koste seg veldig sammen og på stand.

Etter at Ferdinand var blitt studentkontakt, fikk han delta på SK-opplæring i Tekna.

Lærte psykologi på stand

– Det var en genial måte å bli kjent med og knytte bånd til de andre folka fra alle andre læresteder i Norge på. Det var også veldig lærerikt, sier han. Han forteller om coachingen de fikk på SK-opplæringen som forberedelse til å stå på stand.

Bli studentkontakt

Et frivillig verv i Tekna er både lærerikt, sosialt og ser bra ut på CV-en.

– Det er nyttig å kunne litt om psykologien rundt det å snakke med folk når du står på stand. Det handler litt om å kategorisere folk på ulike måter etter hvordan de går forbi standen, hvor fort de går, om de ser på deg og smiler eller om de bare går rett forbi. Man lærer å bli litt mer frampå. Vi fikk tips til hvordan stoppe folk, og henvende seg til dem. Hensikten er å bli trygg på stand og kunne gi forbipasserende det Tekna har å by på en effektiv måte.

På spørsmål om hva som har vært det beste med Tekna-medlemskapet, må Ferdinand tenke seg om en stund.

Juridisk hjelp

– Det jeg har fått mest ut av medlemskapet er nok alt det sosiale med alle de kule folkene jeg har blitt kjent med. Kontaktene jeg har fått og folkene jeg har møtt gjennom SK-vervet har gitt meg muligheter jeg ikke ville fått ellers, som for eksempel å bli bedt med på Norsk olje og gass sin årskonferanse. Det var veldig, veldig spennende å få være en del av.

– I tillegg til det sosiale vil jeg kanskje si tryggheten. Hver gang jeg har en kontrakt- eller sommerjobbproblemer, så vet jeg at jeg har Tekna i ryggen min.

Ferdinand nevner spesielt situasjonen under koronaepidemien der han synes Teknas studentleder Rebekka Lie har vært veldig profesjonell og tatt opp studentsaker politisk og stilt krav, noe som har gitt resultater.

Til nye studenter som lurer på om de skal melde deg inn i Tekna, kommer Ferdinand også med et konkret eksempel på hjelp fra Tekna som han har benyttet seg av:

–  Da jeg skulle inn i ny leilighet, brukte jeg Teknas privatrettslige tilbud. En advokat så gjennom kontrakten. Det var en befrielse at noen profesjonelle kunne ta en kjapp titt på den. Der er jo ikke veldig avanserte greier, men de 10 minuttene der kan gjøre store forskjeller.

Han nevner også igjen forsikringen i Gjensidige til en slikk og ingenting.  – Den er grei å ha og gjør det lett å ta de gode valgene. Dessuten er Gjensidige et av de beste selskapene i Norge, mener Ferdinand Hegelstad.

Bli medlem

Du får to forsikringer inkludert, sparer mye penger på våre fordeler og kan treffe andre på våre sosiale og faglige arrangementer.