Hei, det ser ut som du bruker en utdatert nettleser. Vi anbefaler at du har siste versjon av nettleseren installert. Tekna.no støtter blant annet Edge, Firefox, Google Chrome, Safari og Opera. Dersom du ikke har mulighet til å oppdatere nettleseren til siste versjon, kan du laste ned andre nettlesere her: http://browsehappy.com
Hopp til innhold

Tekna-medlem Mona Bolin har store forventninger til det grønne industrieventyret som etableres på hjemplassen Mo i Rana.

Tekna-medlem i det grønne skiftet: Hun er begynnelsen på 30 000 grønne batteri-jobber

Tekna-medlem Mona Bolin (43) er en av de første av opp til 30 000 forventede ansatte innen batteriteknologi i Norge før 2030. Hun har alltid villet bo på hjemstedet Mo, og plutselig kom det grønne skiftet hjem til henne da batteriprodusenten Freyr etablerte seg i Mo i Rana.

I 1997 begynte Mona Bolin på petroleumsteknologi og geofag ved NTNU i Trondheim. Det tredje året valgte hun miljø og gjenvinningsteknikk.

 Men ingen av oss hadde hørt om det grønne skiftet da jeg gikk på NTNU rundt år 2000. Industri var skittent. Det var en helt annen holdning den gangen. I dag tenker vi annerledes, og for min del brenner jeg for effektiv produksjon ved hjelp av LEAN. Nå er jeg faktisk en del av det grønne industrieventyret. Det er nå toget går, det er nå vi har mulighet til å påvirke fremtiden for oss selv og våre etterkommere. Jeg tror ikke alle er klar over hvor viktig det er at vi lykkes, sier Mona Bolin, Head of Operational Excellence i Freyr.

Behov for engelskspråklig skole

Freyr er en av flere kometer innen norsk batteriteknologi. Forventningene og ressursene er så høye at det nå jobbes med å få etablert en internasjonal engelskspråklig skole i Mo i Rana.

«Vi har flere engelskspråklige ansatte i Oslo som kan tenke seg å flytte hit, men de får ikke med seg familien fordi det ikke er en internasjonal skole her», sier konserndirektør for drift i Freyr, Tove Nilsen Ljungquist, til Rana Blad.

Gikk fra stål til batterier

Størstedelen av kompetansen på batteriteknologi er fra Asia, men Mo i Rana byr på rimelig og grønn energi fra vind- og vannkraft. En battericellefabrikk er en kraftkrevende industri, og det skal helst brukes grønn energi, for batteriene skal brukes i det grønne skiftet. Batteriene skal lagre sol- og vindkraft, og deriblant i elbiler.

Mona Bolin har gjort et karriereskifte fra stål til batterier, men LEAN-prinsippene er de samme.

 I 2007 begynte jeg å jobbe for Celsa Armeringsstål i Mo i Rana, som er en etterkommer av det gamle jernverket. Også der jobbet jeg med en optimalisert produksjon basert på LEAN. De daværende spanske eierne investerte i renseteknologi som gjorde stålverket til verdens reneste. Tilsvarende skal Freyr produsere batterier med 80 prosent lavere CO2-avtrykk enn dagens konkurrenter, sier Bolin.

30 000 arbeidsplasser i nytt økosystem

 NHO og LO med 18 partnere står bak anslaget om at det kan bli 30 000 grønne arbeidsplasser innen batteriteknologi i Norge i løpet av få år. I dag driver Corvus Energy og Siemens Energy to fabrikker for maritime batterier i henholdsvis Bergen og Trondheim. I tillegg planlegges det flere store battericellefabrikker gjennom selskapene Freyr Battery Norway i Mo i Rana,  Morrow Batteries i Arendal, Beyonder i Stavanger og Joint Battery Initiative i Tysvær, Våler, Bamble eller Hamar/Løten. Sistnevnte er et samarbeidsprosjekt mellom Equinor, Hydro og Panasonic. I tillegg jobber Nordkraft og Stolt-Nielsen Holding med etablering av en battericellefabrikk i Narvik.

Det foreligger også store planer om en sterkere norsk satsing på batterimaterialer. Blant annet skal Cenate bygge en pilotfabrikk for batterisilisium utenfor Askim, mens Elkem-eide Vianode skal bygge ut en produksjon av batterigrafitt i Porsgrunn.

Eco Stor AS skal gjenbruke elbil-batterier mens Hydro Volt skal gjenvinne elbil-batterier i Fredrikstad. Hydro Volt er eid av Hydro og svenske North Volt og samarbeider med Batteriretur som også ligger i Fredrikstad. Et helt økosystem innen batteriteknologi er nå under utvikling i Norge.

Norge og Freyr i tidlig fase

Ennå er det skapt kun noen hundre batterijobber i Norge, men antallet øker måned for måned. Freyr Battery Norway AS var registrert med 81 jobber i august, opp fra null i mai. Hoveddelen av jobbene var registrert på Lysaker, men det skal snus på hodet etter hvert som produksjonen nærmer seg.

 Nå er vi rundt 20 stykker i Freyr i Mo i Rana, mens vi i Freyr samlet skal bli rundt 1500 ansatte når de fem planlagte fabrikkene er bygget ferdig i Mo i Rana. Da vil de fleste ansatte være basert i Mo i Rana som er en kommune med rundt 26 000 innbyggere, sier Mona Bolin.

  Hva gjør du om 20 år?

 Da jobber jeg fortsatt med LEAN og effektiv produksjon i Freyr. Jeg har en lidenskap for fagfeltet mitt og jeg vil jobbe med det resten av yrkeskarrieren. Jeg mener at en effektiv produksjonsprosess vil bli den viktigste suksessfaktoren for Freyr.

Bruker LEAN også på hjemmebane

 Bruker du LEAN-prinsippene også i planleggingen av middager hjemme?

  Ja, med to døtre på 6 og 11 år i tillegg til en og en halv katt kombinert med at jeg også er håndballtrener, så har vi nytte av LEAN også i hjemmet. Middagene planlegges flere dager i forveien, men tidvis må vi improvisere ved å bestille levering på døra.

  Hvordan ser den halve katten ut?

  Jeg mente det var behagelig å ikke ha husdyr, men så ble vi kjent med en katt på veien som fulgte med oss hjem. Den er hos oss omtrent halve tiden, og savnet ble så stort da den var borte at vi fikk oss en katt også på heltid. Slik endte vi opp med en og en halv katt, sier Bolin.