Hei, det ser ut som du bruker en utdatert nettleser. Vi anbefaler at du har siste versjon av nettleseren installert. Tekna.no støtter blant annet Edge, Firefox, Google Chrome, Safari og Opera. Dersom du ikke har mulighet til å oppdatere nettleseren til siste versjon, kan du laste ned andre nettlesere her: http://browsehappy.com
Hopp til innhold
Maria og Maja ved bord i Teknas lokaler

Maria Brukbak Melby og Maja Kirkhus utførte feltarbeidet på et skolesenter på landsbygda i Kenya til sine mastergaver som de gjorde i samarbeid med Ingeniører uten grenser.

Brukte Tekna-stipend til vannprosjekt i Kenya

Maja Kirkhus og Maria Brubak Melby var de første som fikk Teknas masterstipend på 50 000 kroner. – Det føles meningsfylt å se at det vi har gjort i masteroppgavene kan ha noe å si for mange, sier de to.

Da vi snakket med Tekna-studentene Maja Kirkhus og Maria Brubak Melby i januar i år, var de travelt opptatt med de siste forberedelsene før et tre ukers opphold i Kenya i forbindelse med mastergradsoppgavene sine ved NTNU.

Når vi møter dem i Oslo i september har begge begynt i sin første faste jobb ­ – Maria i Norconsult og Maja i Sweco.

I januar var det klart at de i skarp konkurranse med andre søkere var vinnere av Teknas første masterstipend på 50 000 kroner.

Her kan du lese intervjuet med dem fra den gang.

Skulle bedre vannsituasjon

Alt gikk ikke helt som planlagt med masteroppgavene, men begge sier at de sitter igjen med spennende opplevelser og erfaringer ved å velge masteroppgave i samarbeid med Ingeniører uten grenser (IUG).

Her holder Maja holder en flaske som er fylt med stein for å senke den ned i brønnen og ta vannprøver. Dette gjorde hun for Maria, som måtte utsette reisen på grunn av korona.
Maja med tommel opp for dreneringstest
Maja gjorde infiltrasjonstester på tomta til Eco Moyo skolesenter.

– Det føles veldig meningsfylt å se at det vi har gjort i masteroppgaven kan ha noe å si for mange, sier Maria og Maja.

De forteller at totalt seks studenter skulle reise sammen med mentorer fra IUG i slutten av februar til skolesenteret Eco Moyo skolesenter utenfor Mombasa i Kenya for å gjøre praktiske studier og målinger. Dessverre fikk Maria Covid-19. Hun måtte dra i en senere pulje enn Maja, og oppholdet ble litt kortere enn de andres. 

Maja og Maria skulle se på løsninger for å håndtere overvann på skoleområdet, og løsninger for drikkevann og sanitærforhold.

Tøft med varmen

– Jeg har aldri vært i Afrika før, så noe av det som gjorde mest inntrykk på meg var nok både kulturen og omgivelsene som var helt annerledes enn jeg er vant til. Vi hadde ikke forestilt oss hvor varmt det var. Rundt 35 plussgrader konstant føltes enda varmere når vi jobbet nede i en brønn nederst på skoleområdet, sier Maria.

Maja synes også det var en spesiell opplevelse at skolen var plassert ute i «ingenting», langt unna noe tettsted. Skolebarna kom gående fra landsbyer et godt stykke unna skolen.

Kvinne tester infiltrasjon i rød jord
Her gjør Maja infiltrasjonstester for å finne løsninger på overvannsproblematikk.
Maria gjorde flere tester av kvaliteten på grunnvannet fra brønnen til Eco Moyo skolesenter.

Eco Moyo Education Center med kapasitet på 250 barn, er grunnlagt og ledes av norske Lindsay Sanner, som samarbeider med Ingeniører uten grenser (IUG) og Arkitekter uten grenser (AUG).  For de seks studentene fra NTNU som gjorde masteroppgaver tilknyttet skolesenteret handlet to om problemstillinger omkring konstruksjon, to om solenergi og to om vann. Alle masteroppgavene er en del av en strategisk plan som IUG og AUG har laget sammen med Eco Moyo.

– For oss var det veldig fint å være del av en såpass stor gruppe, selv om vi jobbet med litt ulike ting.

Maja fikk ikke treffe Lindsay Sanner fordi hun også hadde fått Covid-19, men Maria som kom senere fikk treffe henne.

Inspirerende grunnlegger

– Hun var helt super – et fantastisk inspirerende menneske, full av energi. Det så ut som hun brydde seg veldig om hver enkelt elev. Hun var et viktig bindeledd mellom oss og kenyanerne ved skolen.

Maria og Maja forteller at stipendet fra Tekna ble brukt til transportutgifter og til å kjøpe inn utstyr blant annet til å ta vannprøver. Noe ble sendt til et laboratorium i Mombasa for analyser. Maja så på regnvannsoppsamling på tak til drikkevann og mulige infiltrasjonstiltak i jorda. Maria så på kvaliteten på vannet og sanitær- og hygieneløsninger.

De skulle gjerne vært der lenger og satt ut i livet de løsningene de fant som kan være aktuelle.

– Mastersemesteret virker så langt når man starter, men når man nærmer seg slutten, skulle vi gjerne hatt litt lenger tid og fått bygget noe.

Tynt datagrunnlag

De hadde sett for seg at materialkostnader skulle bli hoveddelen i hva de brukte Tekna-stipendet til.

– Det var imidlertid litt vanskelig å få den informasjonen vi trengte, så datagrunnlaget ble litt tynt. Vi måtte jobbe med det vi hadde. Det ga ikke tilstrekkelig teoretisk tyngde til å foreslå noe annet enn enkle løsninger. Masteroppgavene ble mer generelle enn vi hadde sett for oss, sier de to.

De følte likevel at de kom frem til mulige konkrete tiltak, og at de la ned et godt stykke arbeid som andre kan bygge videre på.

– Mentoren vår i IUG som hadde definert oppgaven hadde ikke vært på skoleområdet. Vi føler at det hadde en stor verdi at vi har vært der og sett med egne øye i detalj på hvilke løsninger som kan fungere.

Maria og Maja forteller at det ble en del penger til overs fra Tekna-stipendet som de ikke fikk brukt til masteroppgaven.

Donerte resten av pengene

– Vi donerte resten av pengene til Eco Moyo slik at andre kan bygge videre på vårt arbeid. Vi tror det kommer til nytte for prosjektet. Det var gøy å fortelle styrelederen i Eco Moyo om dette. Hun ble utrolig glad, forteller Maria og Maja.

Eco Moyo Education Center er grunnlagt av den norske ildsjelen Lindsay Sanner og består etter hvert av mange bygg med kapasitet til 250 barn.

Deres råd til andre som skal velge masteroppgave er at det blir mye hva man gjør det til selv, uansett om du velger en humanitær oppgave eller noe helt annet.

– Du må være åpen for at oppgaven kan endre seg helt til de siste ukene før innlevering, sier Maria og Maja.

………..

Er du Tekna-medlem og skal i gang med masteroppgave i høst, så kan du søke om Teknas masterstipend på 50 000 kroner. Søknadsfristen er 1. november. Les om kriteriene her.