Hei, det ser ut som du bruker en utdatert nettleser. Vi anbefaler at du har siste versjon av nettleseren installert. Tekna.no støtter blant annet Edge, Firefox, Google Chrome, Safari og Opera. Dersom du ikke har mulighet til å oppdatere nettleseren til siste versjon, kan du laste ned andre nettlesere her: http://browsehappy.com
Hopp til innhold
UNIKT SENSORSYSTEM: Ida Marie Pedersen (t.v) og Synne Sauar grunnla Li-Tech i 2021, og holder på å utvikle et unikt sensorsystem som skal gjenkjenne litiumbatterier på gjenvinningsstasjoner.

Kursinnsikt

Ukentlige batteribranner på gjenvinningsstasjoner – ny teknologi kan være redningen

29. aug. 2022

Ni av ti branner kan skyldes batterier. Li-Tech utarbeider en sensor som skal gjenkjenne brannfarlig litium.

– Litiumbatterier finnes i en rekke komponenter som er oppladbare, som hodetelefoner, mobiler, pc-er og radioer. Det er flere alkaliske batterier som nå byttes ut med litium, fordi litiumbatterier kan lades opp, sier Ida Marie Pedersen.

Hun er grunnlegger og produktdirektør i selskapet Li-Tech, en spin-off fra Norges miljø- og biovitenskapelige universitet på Ås.

I en av universitetets laboratorier jobbes det nå for fullt med et banebrytende arbeid; nemlig å teste et sensorsystem som skal kunne gjenkjenne litiumbatterier på gjenvinningsstasjoner. Sensoren er så vidt Pedersen vet den første av sitt slag i verden.

– Vi har rettet oss mot mottaksstasjoner for elektrisk og elektronisk avfall i første omgang. I mottaket skjer mye av arbeidet manuelt. Driftspersonell står ved samlebånd og demonterer all elektronikk og tar ut batterier. Men likevel er det ikke alle batterier som fanges opp. Det kan være utfordrende å vite hva som inneholder litiumbatterier og ikke, fordi det stadig lanseres nye typer elektronikk, forteller hun.

Eksploderer lett

Litiumbatterier regnes som mer miljøvennlige nettopp fordi de kan lades opp og gjenbrukes. En av ulempene til batteriene er at de er veldig eksplosive ved ytre belastninger.

– Selv et lite klokkebatteri kan forårsake store branner. Batteribranner er i tillegg vanskelige å slukke, og danner giftstoffer som forurenser både luft og vann i nærområdet, forklarer Pedersen.

EKSPLOSIVT: Litiumbatterier regnes som mer miljøvennlige siden de kan lades opp og gjenbrukes. Samtidig er de veldig eksplosive om de utsettes for ytre belastning.

Når det elektriske og elektroniske avfallet er miljøsanert ved mottaksstasjonen, videresendes det til et avfallsanlegg der det kvernes opp.

– Når batterier befinner seg i avfall som kvernes opp, er det en enorm belastning for batteriet. Da vil det mest sannsynlig oppstå en termisk reaksjon hvor en ukontrollert varmeutvikling oppstår, og brennbare gasser og gnister slipper ut. Til slutt vil batteriet selvantennes og eksplodere. Batterier kan også selvantennes under transport og på gjenvinningsanlegget.

Er du opptatt av avfallsteknologi og gjenvinning? Avfallsteknologi 2022 er en møteplass for å løse morgendagens avfalls- og ressursutfordringer. Sjekk programmet her!

Branner hver åttende dag

Statistikken viser at det skjer branner ved norske gjenvinningsstasjoner hver åttende dag. Men Pedersen tror det er store mørketall.

– Ni av ti branner skyldes batterier, ifølge intervjuer med bransjeaktører. Noen steder er det brann nesten daglig, andre ukentlig eller flere ganger i måneden. De fleste branner er små tilløp som blir slukket umiddelbart, men det er små marginer fra et moderat branntilløp til en større brann.

Med sensorsystemet Pedersen og medarbeiderne i Li-Tech er i ferd med å utvikle, håper hun at slike branner kan reduseres kraftig.

– Ved hjelp av sensorer og kameraer fanger systemet opp hvilke komponenter som inneholder batteri, og varsler driftspersonell.

Li-Tech samarbeider med Stena Recycling, som har flere avfallsanlegg i Norge og Europa. I løpet av høsten er målet å demonstrere sensorsystemet i felt. Deretter skal et skalert pilotprosjektet initieres.

Og det er på høy tid, for omfanget av slikt avfall blir bare større og større.

– Norge og Nord-Europa er på verdenstoppen i å kaste elektrisk og elektronisk avfall per innbygger. Det er også verdens raskest voksende avfallsstrøm – det er en enorm vekst i elektronisk avfall.

Må håndteres riktig

Selv om sensorsystemet kommer til å utgjøre en viktig forskjell og bedre sikkerheten på gjenvinningsstasjonene, ligger den største jobben hos vanlige forbrukere.

Den største feilen vi gjør er å feilsortere batterier. Og det aller verste er når batterier, eller ting som inneholder batterier, havner i restavfallet. Å sortere riktig utgjør en viktig forskjell. Det finnes en rekke innsamlingspunkter for batterier, både på dagligvarebutikker og gjenvinningsstasjoner.

– Vi må alle være bevisste på hvor brannfarlige litiumbatterier er. Vi bør for eksempel ikke lade mobilene våre om natten, og alltid pakke oppladbar elektronikk som håndbagasje på fly, ikke som innsjekket bagasje, understreker Ida Marie Pedersen.

Vil du vite mer om litiumbatterienes skyggesider? Bli med på konferansen Avfallsteknologi 2022. Les mer om programmet her!

Les også

Relaterte kurs og arrangementer