Som sjef kan du bli nedprioritert. Slik lykkes du med å lede fagekspertene

Vigdis Austrheim har ledet fageksperter i 20 år. Hun mener faglig uenighet er en styrke, men åpner ikke for omkamper.

– Trygghet er ekstra viktig når du leder et fagmiljø. Når du kommer med forespørsler utenfor selve faget, er du potensiell støy for dine ansatte. Hvis du ikke er trygg på deg selv, får du ikke tilliten deres.

For fageksperter kommer faget først. Og det er helt greit, mener Vigdis Austrheim. Hun har snart 20 års erfaring som leder og jobber i dag som lederrådgiver i eget selskap. Hun leverer lederstøtte, lederkurs og foredrag. Målet er å bidra til flere trygge, tydelige og inspirerende ledere, understreker hun.

– Fagnerder ser gjerne på oppgaver som effektiviseringsprosesser, teambuilding, allmøter og sosiale aktiviteter som unødvendig. Det er faget sitt de fleste fagpersoner primært henter energien sin fra. Alt annet kan oppleves som forstyrrelser og avsporing. Selv sjefen kan havne langt nede på prioriteringslisten, sier Austrheim.

Denne ensrettingen kan skape konflikter om du ikke kommer fra fagmiljøet selv.

– Mange ledere kan gjøre dette til et problem, men det er jo egentlig utrolig positivt å ha fagpersoner som er dypt involvert i jobben sin. Ansatte med genuin arbeidsglede. Mange tenker at de må tilpasse seg oss, men jeg tenker omvendt. Dette kan vi spille på.

Få mest mulig ut av ekspertene

Austrheim har jobbet med mange fageksperter. Gjennom sin 30 år lang karriere i IT-bransjen har hun vært innom både norske og internasjonale selskaper. Hun var toppsjef for Cisco Norge og på Microsofts hovedkontor, utenfor Seattle, hvor hun ledet et sammensatt fagteam fordelt over ti land.

Hun understreker at de ansattes arbeid bør skje på virksomhetens premisser, og at det er flere måter å nå ut til kunnskapsarbeiderne dine på.

Hun har tre tips til deg som leder for å få mest mulig ut av ekspertene.

1) Snakk fag!

Austrheim passer på å snakke mest mulig fag med fagekspertene. Som leder må du spørre deg selv: Hva har endringene virksomheten innfører å si for det faglige arbeidet deres?

– Når jeg snakker med fageksperter, snakker jeg fag. Jeg sørger for å pakke det inn slik at de skjønner at det vi snakker om er relevant for dem. De må oppfatte at de får en verdi fra deg som leder. Skjønner de det, blir de medspillere i stedet for motspillere, forklarer hun.

For eksempel: Skal du effektivisere, forklar hvorfor og fortell hvorvidt det kommer til å frigjøre mer penger til forskning.

2) Husk at ledelse også er et fag

Austrheim understreker at ledelse også er et fag – selv for fageksperter. Å være faglig dyktig er ikke nok når du skal ha personalansvar.

– Om du ikke tar lederfaget på like stort alvor, hvorfor skal du da være sjef? Da kan du like så godt være en kollega av meg. Du må forstå hva som forventes av deg som personalleder, og du må vise hvorfor du er riktig person i rollen.

Det kan være krevende å gå inn som leder i et fagmiljø – i hvert fall om du ikke kommer fra et selv.

– I fagmiljøer er det kompetanse som teller. Du må vise fram din kompetanse, enten det er faget ledelse eller noe annet. Så må du levere. Fageksperter liker at lista ligger høyt, og forventer ofte mye av seg selv og de rundt seg.

Kommer du selv fra en fagbakgrunn er det en kostnad knyttet til å bli leder, forteller Austrheim. Det må du innse først som sist.

– Med mindre lederrollen bare er en liten brøkdel av stillingen din, klarer du ikke å holde deg like oppdatert på feltet ditt. Det er en del som oppdager dette etter de har takket ja til lederrollen. Da vil jeg si: det er ingen skam å snu.

3) Vær bevisst på sjefsrollen

Det første du bør begynne med som leder, er å bygge opp tillit. Hvis du ikke har og gir tillit, har du ikke sjans, forteller Austrheim.

– Du må være tydelig i rollen din. Samtidig er det ingen som liker detaljstyring. Ingen, gjentar hun.

Gjennom sin lange karriere som leder og kursholder har Austrheim møtt mange ledere som sliter med å gi tilbakemeldinger til fageksperter med sterke personligheter. Et problem er at beskjeder pakkes inn til det nær uforståelige.

På kurset Austrheim holder – Hvordan lykkes som leder av fageksperter og kunnskapsmedarbeidere – lærer deltakerne blant annet hvordan man gir gode tilbakemeldinger.

– Jeg lærer deg å kalle en spade en spade. Og deretter lærer du å fortelle andre hva du forventer de skal gjøre med spaden, sier hun.

Ingen omkamper

Et problem du må hanskes med som leder, er å håndtere konflikter. Samme hvor god leder du er, oppstår det gnisninger på et tidspunkt. Uenigheter er nemlig en naturlig del av å lede mange ulike personligheter.

Faglig uenighet er en styrke, mener Austrheim, men det kan føre galt avsted.

– Mye av grunnen til at ting går skeis, er at vi ikke respekterer og er nysgjerrige på ulikhetene mellom oss. Mange er for dårlige til å stille direkte spørsmål og antar heller, i stedet for å avklare direkte, sier hun.

Disse vordende problemene må du ta tak i mens de fortsatt er små. Er du konfliktsky kan uenighetene vokse til konflikter.

– Når det skjer, bør dere bruke tid til å bli mer kjent. Jeg liker å ta med medarbeider ut og bli mer kjent utenfor kontoret. Hvis det har skjært seg helt, kan det lønne seg å hente inn en ekstern person som kan skille sak og person.

Som leder er det din jobb å løse konflikter og sørge for at de samme problemene ikke gjentar seg.

– Du må være tøff og tydelig nok. Du må peke ut en retning, prioritere og samle troppene. Du må også tåle å skjære gjennom. Det kommer et tidspunkt der vi må bli enig om å være uenig og gå videre. Vi har ikke tid til omkamper lenger.

Kursholder Vigdis Austrheim gir deg lederverktøy og teknikker du umiddelbart kan ta i bruk. Les mer om «Hvordan lykkes som leder av fageksperter og kunnskapsmedarbeidere»


Ønsker du å få nyttige tips om ledelse fra våre fageksperter på e-post?
Meld deg på her!
 

{{'newsletterregistration.registrationOkMessage' | translate}}

{{'newsletterregistration.registrationNOkMessage' | translate}}

Publisert: 31. januar 2020