Slik vinner du folkemengden

Formidling er en viktig del av jobben for mange av oss. Hvordan kan elementer fra historiefortelling gjøre at folk husker alt det viktige du har å si?

– Det er jo fordi vi er ikke skapt for å ta til oss abstrakt informasjon, sier Siri Blindheim engasjert over telefon.

Med språkutdannelse fra Universitetet i Oslo og hele 18 års erfaring som coach og kursleder i kommunikasjon og retorikk er hun ekspert innen formidlingskunst.

– Vi må huske på at menneskehjernen vår er en forhistorisk maskin. Den er laget for kommunisere, assosiere og forstå sammenhenger, sier hun og fortsetter:

–  Powerpointen derimot er en helt ny oppfinnelse. Det har aldri vært meningen at vi skal ta til oss kjedelige og informative bulletpoints.

Bruk sansene

Hjerneforskere har funnet ut at når vi hører en engasjerende historier aktiveres hele syv hjernesentre, mens oppramsing av informasjon kun aktiverer to.

– Når vi hører beskrivelser av ting som for eksempel, lyd smak og lukt aktiverer vi i større deler av hjernen. Det gjør at vi også husker de historiene som skaper gode bilder og tydelige assosiasjoner.

– Jo flere levende bilder og tydelige sammenhenger det er i det vi forteller et publikum, jo mer engasjert vil folk bli i det du formidler, sier hun.

Vil du lære mer? Siri Blindheim er foreleser for Tekna Premium-kurset Storytelling – fra tørre tall til latterskrall.

Typiske feil

Det vi oftest gjør feil er at vi glemmer at andre gjerne ikke har samme interesse for faglige detaljer som en selv.

Derfor er det lurt å gjøre publikum nysgjerrig på stoffet vårt. Gjennom å bruke enkle elementer fra historiefortelling kan du oppnå mye større effekt enn du tror.

Ifølge kursholderen har vi også en tendens til å glemme at måten vi prater og står på har en innvirkning på det vi sier.

– Det er viktig å bli seg bevisst på hvordan du bruker stemmen og kroppsspråket ditt foran en forsamling. Formidling handler også mye om tempo, pauser kan være veldig effektfulle forklarer Blindheim.

Lover 9 konkrete tips

– Målet er å lære kursdeltakerne hvordan de kan skape nysgjerrighet, holde oppmerksomheten og sørge for at publikum husker det som ble sagt, forklarer Blindheim.

Hun forteller at mange ikke tenker over hvordan de skal starte et foredrag.

– Det er mye vanskeligere å vinne over et publikum som du allerede har mistet. Derfor må du gjør publikum nysgjerrige med en eneste gang!

Blindheim lover å dele ut intet mindre enn ni konkrete tips til hvordan du kan starte et foredrag med brask og bram for å fange oppmerksomheten til publikum.

Øvelse gjør mester

Alle kan bli en god historieforteller, forsikrer Blindheim.

– Det jeg skal lære bort er enkle og tilgjengelige knep for god formidling.

Siden man lærer best ved å gjøre, vil det bli rom for enkle øvelser på kurset.

– Det er helt ufarlig og skal kun utføres i par eller små grupper.

Blindheim håper kursdeltakerne skal få flere verktøy til å formidle og at det skal gi merverdi til det de allerede kan.

– De vil gi mer trygghet, frihet og fleksibilitet i måten de formidler fagkunnskap på, avslutter hun.