Retorikk-ekspert Randi Garmann Lønrusten gir deg sine beste tips.

Aktuelt

Skal du presentere noe? Her er skuespillerens fem beste tips

13. mai 2020

Hva skal til for å kommunisere på en overbevisende måte? Randi Garmann Lønrusten guider deg til hvordan du lykkes med å nå frem med budskapet ditt.

Hva kan en fagekspert lære av en skuespiller?

– Jeg er helt overbevist om at mange hadde hatt nytte av å fokusere mer på kommunikasjon, sier Randi Garmann Lønrusten. 

– Da kunne folk hatt kortere møter og kommet raskere til poenget. Og ikke minst forsterket budskapet sitt.

Den tidligere skuespilleren, som blant annet var å se i såpeserien «De syv søstre», har tilbrakt de siste 18 årene som rådgiver og konsulent innen kommunikasjon og ledelsesutvikling, og holder blant annet kurs og foredrag om kommunikasjon og rollebevissthet.  

17. og 18. november holder hun kurset «Retorikk – kunsten å overbevise» på Scandic Hotel på Solli plass i Oslo. – Et praktisk kommunikasjonstreningskurs som baserer seg på retoriske prinsipper.

Og det er gjerne på disse kursene hun møter dem – de som ikke har like stort fokus på kommunikasjon som henne selv. 

– Det kan være ingeniører eller økonomer – ofte en type mennesker som er vant til å fokusere på fakta og dykke veldig ned i materien. De fatter seg sjelden i korthet, og tenker gjerne ikke over hvordan de kommuniserer, sier Randi, og fortsetter: 

– For en skuespiller som meg er det derimot helt motsatt: Da er kommunikasjonssituasjonen i seg selv et fag. Derfor kan de som jobber innenfor andre fagfelt ha nytte av å plukke med seg noen tips og triks fra skuespilleryrket. 

Avgjørende for akademikere

Nettopp fordi akademikere er veldig faktaorienterte, mener Randi at retorikkurset er midt i blinken for dem. 

– Dessuten har de ofte viktige og avanserte budskap. Jo vanskeligere budskapet ditt er, jo viktigere er det at du er trygg, har planlagt godt og er til stede i situasjonen, og tilpasser budskapet til dem du kommuniserer med.

Gjennom praktiske øvelser lærer deltakerne på kurset hvordan de bør forberede seg og bygge opp argumentasjonen sin, hvordan de skal fange mottakerens oppmerksomhet og hvor viktig det er å bli bevisst på sitt eget kroppsspråk. 

Selv om Randi mener det er helt essensielt med de praktiske øvelsene for å lære seg gode kommunikasjonsteknikker, deler hun gjerne noen tips til hva du bør tenke på neste gang du skal fremføre et budskap som ikke bare skal nå frem, men også påvirke mottakeren.

5 kommunikasjonstips fra Randi Garmann Lønrusten

1) Forberedelser er gull

Randi anbefaler at du bruker god tid på forberedelsene, og ikke bare på å forberede en powerpoint. Forberedelsene går gjerne ut på å strukturere innholdet ditt, tenke over hva du skal si, hvordan du skal si det og ikke minst: hva du ønsker å oppnå ved å si det. 

– Hvis du ikke forbereder deg nok, kommer du til å snakke for mye, erklærer eksperten.

2) Less is more

Å snakke for mye, er noe vi gjør ofte, skal vi tro Randi. 

– Jeg pleier å be folk om å lage en fem-minutters-versjon av foredraget – som kanskje opprinnelig var på to timer. Da må de virkelig velge hva det er de vil si og tenke over hva som er viktig, forklarer hun. 

Den samme tommelfingerregelen gjelder for PowerPoint-presentasjoner, mener eksperten. Heller ikke den bør være særlig lang. 

– Ha så lite som mulig i presentasjonen din, konstaterer hun. 

Randi mener den blir best hvis den består av få punkter og stor font – gjerne supplert av illustrasjoner og bilder.

– Du bør ikke bruke presentasjonen som stikkordkort – den skal bare hjelp deg med å underbygge og forsterke budskapet ditt, samt være til hjelp for mottager.

3) Få kontroll på nervene 

For noen kan nerver komme helt i veien når de skal fremføre et budskap. Og nervene kan utspille seg i et kroppsspråk som ikke er særlig fordelaktig, mener Randi. 

– De kan føre til at du snakker for fort. Utryggheten har også en tendens til å overføres til blikket: Ser du opp eller ut av vinduet, kan du fremstå som arrogant. Ser du ned, virker du usikker, forteller Randi. 

For å prøve å holde nervene i sjakk, kan det være lurt å visualisere situasjonen i forkant – og da se det for deg som noe positivt. Still deg også spørsmålet: «Hva er det verste som kan skje?»

– Det er enda ingen som har dødd av å presentere noe. Allikevel er mange mer redde for det enn for ting som kan være farlig. Det er fordi at hjernen lurer oss! Den lurer oss til å tro at vi er i en akutt farlig situasjon når vi blir nervøse, forklarer Randi. 

– Det å være bevisst på dette på forhånd, kan gjøre at du klarer å jobbe deg ut av det gjennom å få koblet på fornuften igjen og fokusere på pusten. Klarer du å få en behersket pust, vil du lure hjernen til å tro at du er trygg, selv om du ikke er det. 

Eksperten tror også det er nyttig å tenke på hva som skal til for at du er i ditt ess og kroppen din kommer i «trygg-modus». For noen er det kanskje å meditere for å holde roen, mens andre trenger å gire seg opp for å hente energi.

4) Vis at du er opptatt av publikum

En faktor som gjerne går igjen hos folk som er ordentlig gode på å kommunisere, er at de er opptatt av publikummet sitt, mener Randi. De synes publikum er viktige – og viser dem det fra første stund. 

– Bruker du de første fem minuttene til å snakke om CV-en din, så gidder ikke folk å høre på deg. Hvis det første du gjør isteden er å vise at du er opptatt av publikum, så er folk mer villige til å lytte til deg. 

Hun anbefaler at du er tydelig på å snakke til dem og vise at du vil dem noe. I tillegg spiller kroppsspråket og den nonverbale kommunikasjonen en stor rolle her. 

– Alle de signalene vi sender med kroppsspråk gjør vi ofte veldig ubevisst, og de tror jeg alle hadde tjent på å være litt mer bevisst på.

– Et av mine beste tips er å begynne med å ikke si noe som helst idet du entrer scenen. Bare stå i ro å se på folk og kommuniser med blikket. Signaliser at du liker å være der. Snakk så rolig, men med nok stemme.

Andre nonverbale faktorer – som hvor i rommet du står, hvordan du står og om du tør å møte andres blikk – har mye å si for hvor overbevisende du virker, mener eksperten. 

– Tør du å ta plass i rommet, med kroppen, stemmen og blikket, så kommer folk til å tro på deg. 

5) Husk at øvelse gjør mester

Noen av dem Randi møter når hun holder kurs, kommer med motargumentet om at de ikke har personligheten til å være den typen de blir rådet til å være på scenen. «Jeg kan jo ikke være en annen enn den jeg er.» 

– Da pleier jeg å svare at du ikke trenger å forandre personlighet, men at du i alle fall kan prøve å ikke komme i veien for innholdet ditt. Kroppsspråk og stemmebruk påvirker hvordan andre oppfatter det du sier enten du vil eller ei, sier Randi. 

Selv om noen har lettere for å stå på en scene enn andre, mener hun at kommunikasjon i stor grad er en «øvelse gjør mester»-sport. 

– Alle kan bli bedre. Det er viktig å huske på at du ikke trenger å føle deg trygg for å fremstå trygg. Det handler om bevissthet, trening og det å tørre.

Er kommunikasjon ansikt til ansikt annerledes enn over video? Les Randis beste tips til videomøter her!

Les også

Relaterte kurs og arrangementer