Slik gikk NAF-lederen frem for å ta hele organisasjonen i en ny retning

I 2013 endret NAF sitt formål for å tilpasse seg medlemmenes nye behov. Bak innovasjonen lå en krevende prosess, og en høy risikofaktor. Men ifølge administrerende direktør Stig Skjøstad ligger det en høyere risiko i å unngå endring.

– Når utviklingen går så fort at du ikke klarer å beskrive fremtiden, er det som å stå fast i tåka på fjellet. Den eneste måten å finne ut av hvor du befinner deg, er ved å begynne å gå. Du må føle deg frem i terrenget, og etter hvert kommer du deg ut av tåka, sier Stig Skjøstad, og retter en advarende pekefinger:

– Står du helt i ro, skjer det ingenting.

Skjøstad er administrerende direktør i Norges Automobile Forbund (NAF). Da organisasjonen oppdaget at medlemmenes behov var i store endringer, satt de ikke stille i båten. De lyttet og endret retning, slik at de kunne fortsette å bidra til en enklere hverdag for sine medlemmer.

Endret formål i 2013

NAF har en lang historie. Forbundet ble startet opp i mai i 1924, da noen herrer møttes på Hotell Bristol i Oslo. De hadde kjøpt seg bil, og var brennende opptatt av at rammevilkårene for å kjøre bil i Norge ikke var gode nok.

– Siden den gang har vi kjempet bilistenes sak, knyttet til områder som veiutbygging, avgifter og sikkerheten rundt det hele, forklarer Skjøstad.

Selv har han vært administrerende direktør i NAF siden 2011. To år senere endret det tradisjonsrike forbundet sitt formål, og vil i tillegg til å ha et sterkt fokus på bil også utvikle løsninger for andre trafikanter. Ifølge Skjøstad handlet skiftet om å tilpasse seg medlemmenes nye behov.

– Vårt DNA har hele veien vært å levere på områder der medlemmene ønsker hjelp. Våre medlemmer har nå blitt multibrukere av transport i hverdagen, og trenger noen som kan ta tak og sy tilbudet sammen på en sømløs og gjennomtenkt måte. Så i 2013 gikk vi fra å ha hovedfokus på bil til å jobbe for alle norske trafikanter – syklister, bilister, brukere av kollektivtransport og alle andre som ferdes langs norske veier.

Er du interessert i å lære mer om hvordan du lykkes i å lede din bedrift gjennom en endringsprosess? Da er Tekna-kurset «Endringsledelse» midt i blinken. Les mer her

Kundebehovet står i sentrum

Som en konsekvens av NAFs nye forståelse av markedet, ble NAF Digital opprettet. NAF Digital er en slags inkubator for «inhouse» start-ups. Der utvikles tjenester for morgendagens trafikanter fra idé til avvikling.

– I NAF Digital setter vi kundebehovet helt i sentrum, og tester løsninger med stor involvering av medlemmene. Det er viktig for oss å være forskende og nysgjerrige på hvordan vi finner mulige løsninger på medlemsbehovene, sier Skjøstad.

Den fremadrettede tankegangen har allerede ført til at flere nye tjenester har kommet til markedet.

– Vi begynner å finne noen helt åpenbare behov som kan materialiseres til tjenester. Vi har sørget for flere løsninger som gjør det enklere å være eier av elektriske kjøretøy. For elsykkelen, som jo er både dyre og kan være tunge å håndtere, tilbyr vi nå veihjelp og finansiering som fører til et trygt eierskap.

– Og til elbileiere har vi en pakke som gir deg alt du trenger: fra rådgivning og kjøpshjelp til ladetjenester. Her er vi også langt fremme på leasing av elbil, og har til og med landet en swap-tjeneste for kjøretøyene. I tillegg kjørte vi i sommer ut en pilot av den kjente Veiboka i fornyet versjon, med lokale opplevelser langs Norges veier, forteller NAF-lederen. 

Ble drivende for hele organisasjonen

Ifølge Skjøstad har overgangen vært krevende for hele organisasjonen. Men ved å tegne en tydelig utfordring for medarbeiderne ble det også klart for samtlige at en utvikling måtte finne sted.

– Vi så noen helt tydelige trender i samfunnet: en stor grad av urbanisering, voksende teknologi og økt fokus på miljø. Kombinert med medlemsundersøkelser og innsikt, ble det tegnet et bilde som viste at det fantes betydelige endringsbehov knyttet til hva vi leverer. Dette ble drivende for hele organisasjonen, forteller Skjøstad.

Den nye retningen har også hatt stor innvirkning på hvordan Skjøstad må håndtere sin egen rolle som leder.

– Vi har latt folk ta ansvar, og gjort de bevisste på at de faktisk kan ta tak i situasjonen og gjøre en endring. Som leder er det viktig å reflektere over hvordan man kan lede folk til å tørre å ta det ansvaret, og i tillegg få glede av det. Denne utviklingen endrer lederrollen dramatisk, fra å gå fremst og peke til å gå bak og støtte opp, forteller Skjøstad.

– Utløser masse energi

Introduksjonen av en ny måte å jobbe på har ifølge Skjøstad smittet over på hele organisasjonen, og skapt stort engasjement.

– Vi har satt folk sammen og gitt et mandat til å utforske og utvikle løsninger selv, heller enn å bruke hierarkiet som man mer tradisjonelt har gjort. En slik utvikling utløser masse energi. Samtidig tiltrekker vi oss stadig flere som har lyst til å jobbe for NAF. Jeg tror det er fordi formålet vi jobber innenfor – å støtte samfunnet i endringer og samtidig skape smarte løsninger – gir mening for mange.

– Det er klart det ligger en høy risiko i å innovere på denne måten. Vi vet ikke hva utfallet blir, men vi må bevege oss inn i det ukjente. Det er en høy risiko å ta dette grepet, men en enda større risiko å la være. Hele organisasjonen har stilt seg bak og vært nysgjerrige, avslutter Skjøstad.