Selvkjørende busser, barnekjøring og egne minibusser for eldre. Slik endrer Ruter måten vi reiser på

Hvordan kombinere reisemidler som kollektiv, bysykkel, taxi og parkering ved hjelp av en app? Tommy Vestlie er en av flere spennende foredragsholdere på konferansen Mobilitet 2020 4.-5. februar

 

Vestlie har lang erfaring i transportbransjen. Han startet med å jobbe for bilprodusenter som svenske Volvo og Saab og amerikanske General Motors. Så tok karrieren hans en litt annen retning. De siste syv-åtte årene har han jobbet med nordisk kollektivtransport.

– Jeg ønsket nok å jobbe med noe mer bærekraftig, sier han.

Utfordringene

Det er en spennende tid for kollektivselskapene. Byene står nemlig overfor store utfordringer som trolig kommer til å bli mer prekære med tiden. For å løse noen av disse, må flere velge kollektivt.

  • Kø gjør at trafikken står stille i rushtiden. Det gjør også at punktligheten til bussene blir langt dårligere
  • Stor byggeaktivitet i byene påvirker også trafikkavviklingen.
  • Privatbilismen står for betydelige deler av klimautslippene.

Vestlie insisterer på at Ruter ikke har noe fasitsvar på hvordan tjenestene deres kommer til å se ut i fremtiden.

– Vi er ydmyke på at det er mye vi ikke vet. Vi må teste oss frem, sier han.

Hvordan kombinere reisemidler som kollektiv, bysykkel, taxi og parkering ved hjelp av en app? Tommy Vestlie er en av flere spennende foredragsholdere på konferansen Mobilitet2020.

Kombinert mobilitet

Vestlie leder derfor et pilotprogram hos Ruter som skal løse disse problemene og forme morgendagens mobilitetsløsninger. En rekke spennende piloter er allerede i gang, og flere er underveis.

Noen av stikkordene er autonome kjøretøy, aldersvennlig transport, aktivitetstransport og digitale løsninger for kombinert mobilitet.

– Ingen vet akkurat hva som skal til. Behovene er ulike etter hvor du er hen i livet ditt. Behovene dine kan se helt annerledes ut om du bor midt i byen eller på bygden. Eller om du er pensjonist, student eller forelder. Vi må løse alle de ulike behovene, sier Vestlie.

Spennende piloter

I vinter starter Ruter nok en pilot. I seks måneder skal 200 forsøkspersoner i Oslo teste ut en ny app. Den digitale tjenesten kombinerer en helt ny ruteplanlegger med booking og betaling. Du forteller hvor du vil, appen fikser resten.

Appen planlegger både tid og pris for ulike transportalternativer. En vanlig ruteplanlegger ser gjerne på hvor lang tid tar det å gå, sykle, kjøre eller bruke kollektivt. Den nye tjenesten har også kontroll på tilgjengeligheten av bysykler, drosjer og ledige biler hos ulike bildelingstjenester – i tillegg til å gi deg pris for hele turen og betalingsmulighet direkte i appen.

– Dette er den første gangen vi samler alt i én app, forklarer Ruters Vestlie.

Ruter har de siste årene gjennomført flere tester av nye løsninger.

Her er fire av pilotene:

1) Ruter har lansert «aktivitetstransport» i Bærum. Minibusser henter barn på skolen og kjører dem til fritidsaktiviteter og hjem igjen etterpå. Tilbudet er både en hjelp til foreldre i tidsklemma og bidrar til mindre lokal kjøring.

– Mye av grunnen til at mange ikke klarer seg uten egen bil, er at de må kjøre barn til aktiviteter på ettermiddagen. Piloten viste at en relativt stor andel parkerte bilen og tok kollektivtransport til jobb, når de ikke lenger måtte kjøre barna selv, sier Vestlie.

2) I Oslo tester Ruter også en løsning hvor du får bonuspoeng for å gå eller sykle. Særlig i rushtiden. Disse poengene kan byttes mot gratisbilletter.

Ordningen skal påvirke folk til å gå og sykle mer, sørge for mindre kø og kork i rushtiden og bedre plass på buss og trikk.

Hvor mye må du sykle for å løse en enkeltbillett, spør du kanskje? Sykler du i rushen, må du trå 15 kilometer.

3) Ruter tester også noe de kaller «aldersvennlig transport». Har du fylt 67 år og bor i en av tre bydeler som er med på piloten kan du bestille en minibuss som kjører deg hvor du vil innenfor bydelen mellom 10.00 og 18.00. Bussen kjører deg fra dør til dør.

Tjenesten koster 19 kroner, det samme som prisen for en honnørbillett. Hensikten er å gjøre det lettere for eldre å bo hjemme og likevel komme seg rundt i bydelen. Så langt er brukerne fornøyde. De kommer seg lettere ut og er mer sosiale.

4) Ruter har for tiden to bussruter med selvkjørende busser. Den ene går fra Kontraskjæret til Vippetangen, og den andre fra Nedre Bekkelaget til Malmøya.

Bussene kjører helt selv, men det er en vert om bord som informerer og tilrettelegger for passasjerer. Foreløpig er makshastigheten 18 kilometer i timen. Den første piloten startet i mai i år, den andre startet i desember.