Hei, det ser ut som du bruker en utdatert nettleser. Vi anbefaler at du har siste versjon av nettleseren installert. Tekna.no støtter blant annet Edge, Firefox, Google Chrome, Safari og Opera. Dersom du ikke har mulighet til å oppdatere nettleseren til siste versjon, kan du laste ned andre nettlesere her: http://browsehappy.com
Hopp til innhold
Illustrasjonsbilde av et møte i et mørkt møterom med en eldre leder som gestikulerer veldig engasjert

Kursinnsikt

Denne kompetansen kan ta knekken på dårlig møtekultur

Publisert: 7. mars 2019

God fasilitering kan være redningen møterommet trenger.

– I dag ser vi en stadig flatere struktur i arbeidslivet. Tendensen er at vi jobber mer og mer tverrfaglig for å sikre innovasjon, forteller Line Blomlie.

Hun har mer enn 20 års erfaring som mellomleder og toppleder, og tilsvarende som medutvikler og fasilitator. Blomlie har jobbet med mange av de største virksomhetene i Norge, både i privat og offentlig sektor. Til sammen har hun fasilitert utviklingsprosesser for mer enn 25 000 mennesker.

– Det handler om å få det beste ut av folk, slik at alle opplever en merverdi av å være med i gruppen.

Blomlie mener den viktigste kompetansen som fasilitator er å designe og legge til rette for at et møte eller en workshop skal bli vellykket. Da handler det om å jobbe med selve prosessen eller med prosessledelse.

– Det kan sammenlignes med å være dirigent for et orkester: Du skal sørge for at alle instrumentene er med, og at alle høres. Hvis du kun hører tubaen blir musikken ikke like bra.

Vil du lære hva som skal til for å bli en dyktig fasilitator? Les mer her!

40 prosent av tiden vi bruker i møter er bortkastet

De fleste har opplevd scenariet: Møtet går langt over planlagt tid, deltakerne snakker om alt annet enn agendaen og det virker som om halvparten har glemt hvorfor dere skulle møtes i utgangspunktet.

Ifølge Blomlie viser undersøkelser at hele 40 prosent av tiden vi bruker i møter er bortkastet på grunn av dårlige gruppeprosesser.

– Gruppedynamikk kan ha både positive og negative krefter. Positive krefter kan være god energi og gode verktøy, at deltakerne vil hverandre vel og at de bygger på hverandres styrker. Negative krefter kan for eksempel være konflikter, møtesabotasje eller folk som kommer og går.

I kreative prosesser er det ikke alltid folk er mer kreative sammen enn hva de er alene. De kan være det, om man legger til rette for det. Men hvis prosessen ikke styres på en god måte, kan man nok ha større effekt av å jobbe alene.

«Å gjøre lett»

Ordet «fasilitere» betyr «å gjøre lett». Fasilitering handler om å gjøre det lett for mennesker å jobbe sammen, og dermed sikre at man får det beste resultatet av en prosess.

Det finnes flere måter å lede en prosess på:

  • En fasilitator kan være en som fokuserer på å legge til rette for at gruppen skal jobbe godt. En som ikke tar plass, men som styrer og håndterer situasjoner underveis.
  • Det kan også være en som er medlem av gruppen, og som skal bidra selv. Da har du to hatter på deg, noe som kan være utfordrende, ettersom du har eierskap til det som skal diskuteres. I disse tilfellene må du vite hvilken hatt du har på deg til enhver tid.

– Det handler om mennesker og samhandling

Ifølge Blomlie handler prosessledelse mest om mennesker, hvilke personer som er til stede og hvordan få dem til å samhandle best mulig.

­– Det er alltid spennende å jobbe med forskjellige grupper, og oppleve forskjellige personligheter. Da må man vurdere hvilke styrker og utviklingsområder man må være oppmerksom på, forteller Blomlie.

Tekna-kurset Slik lykkes du som fasilitator og prosessledelse arrangeres flere ganger i året, og gir deg kompetanse i å gjennomføre prosesser, møter og workshops med konkrete resultater. Les mer her!

Les også