Denne kompetansen kan ta knekken på dårlig møtekultur

Hvordan kan man gjøre det lett for mennesker å jobbe sammen? Ifølge organisasjonscoach Agnethe Ellingsen kan en stødig fasilitator være redningen møterommet trenger.

– I dag ser vi en stadig flatere struktur i arbeidslivet. Tendensen er at vi jobber mer og mer tverrfaglig for å drive med medarbeiderdrevet innovasjon, forteller Agnethe Ellingsen.

Hun er sertifisert coach og organisasjonscoach og forfatteren bak boken «100-dagerskoden: hvordan lykkes i ny lederstilling».

– Da gjelder det å få det beste ut av folk. Slik at alle opplever en merverdi av å være med i gruppen.

Ellingsen har lang erfaring med å jobbe med grupper, og har selv drevet som fasilitator siden 2005. Hun mener at den viktigste kompetansen som fasilitator er å designe og legge til rette for at et møte eller en workshop skal være vellykket. Da handler det om å jobbe med selve prosessen.

– Det kan sammenlignes med å være dirigent for et orkester: Du skal sørge for at alle instrumentene er med, og at alle høres. Hvis du kun hører tubaen blir musikken ikke like bra.

40 prosent av tiden vi bruker i møter er bortkastet

De fleste har opplevd scenariet: Møtet går langt over planlagt tid, deltagerne snakker om alt annet enn agendaen og det virker som om halvparten har glemt hvorfor dere skulle møtes i utgangspunktet.

Ifølge Ellingsen viser undersøkelser at hele 40 prosent av tiden vi bruker i møter er bortkastet på grunn av dårlige gruppeprosesser.

– Gruppedynamikk kan ha både positive og negative krefter. Positive krefter kan være god energi og gode verktøy, at medlemmene vil hverandre vel og at de bygger på hverandres forslag. Negative krefter kan for eksempel være konflikter, møtesabotasje eller folk som kommer og går.

– I kreative prosesser er det dessuten ikke alltid folk er mer kreative sammen enn hva de er alene. De kan være det, om man legger til rette for det. Men hvis prosessen ikke styres på en god måte, kan man nok ha større effekt av å jobbe alene, forteller Ellingsen.

Vil du lære hva som skal til for å bli en dyktig fasilitator? Les mer her!

«Å gjøre lett»

Ordet «fasilitere» betyr «å gjøre lett». Fasilitering handler om å gjøre det lett for mennesker å jobbe sammen, og dermed sikre at man får det beste resultatet ut av en gruppe. Ifølge Ellingsen finnes det flere måter å lede en prosess på:

– En fasilitator kan være en som fokuserer på å legge til rette for at gruppen skal jobbe godt. En som ikke tar plass, men som styrer og håndterer situasjoner underveis.

– Det kan også være en som er medlem av gruppen, og som skal bidra selv. Da har du to hatter på deg, noe som kan være utfordrende, ettersom du har eierskap til det som skal diskuteres. I disse tilfellene må du vite hvilke hatter du har på deg til enhver tid.

– Du må gjøre det

Ifølge organisasjonscoachen handler prosessledelse mest om mennesker, og om hvilke personligheter som er tilstede. Hun opplever at hver enkelt gruppe har en samlet og særegen personlighet.

­– Det er alltid spennende å jobbe med forskjellige grupper, og oppleve forskjellige gruppepersonligheter. Da må man vurdere hvilke styrker og utviklingsområder man må være oppmerksom på, forteller Ellingsen.

Ifølge Ellingsen man ikke ta kurs for å kunne ta på seg rollen som fasilitator. Du kan lese deg opp på teorien – men:

– Det er som all annen kompetanse: du må gjøre det, og trene på det. Da styrker du kompetansen din. På kurs får du en trygg arena å trene på, slik at du kan oppnå erfaringsbasert læring.