Aktuelt
Ærede sjef
Jeg har en idé. Som det vel har blitt sagt én eller to ganger: bransjen vår er i en rivende utvikling.
Det er derfor mye å holde seg oppdatert på, som teknologisk innovasjon, nye forventninger og flunkende nye løsninger. Det er imidlertid lett at det bare blir med store ord, også gjør vi det på samme måte som vi alltid har gjort det.
Derfor tenkte jeg at det er smart å melde meg på Kundeservicedagene som går den 30. og 31. januar. Det er en god mulighet til å lære mye og ta med meg inspirasjon tilbake på jobb.
Ikke overbevist? Her er fem konkrete ting jeg vil ta med meg fra konferansen:
1) Innsikt i hvordan forventningene til kundene våre endrer seg
Våre kunders forventninger endrer seg stadig. Vi går tross alt ikke lenger i banken for å betale regningene våre. På Kundeservicedagene vil Nina Rosnæs ved BI gi meg råd til hvordan vi kan forstå kundene våre enda bedre, og Trygve Halvorsen i Accenture kan fortelle meg om hvordan teknologitrender vil påvirke kundenes forventninger. Accenture har spurt 6 300 ledere fra 25 ulike land om dette, så han har en ganske god oversikt.
2) Hva mener kundene selv?
Kunder blir ofte snakket om, men ikke like mye snakket med. Det har imidlertid Kantar TNS gjort. De har hentet inn dommen til flere titalls tusen norske kunder. Her kan jeg plukke opp mye interessant. På konferansen røper selskapet blant annet svaret på spørsmål som: Hvilke selskaper er best på kundeservice, og hvorfor er de det? Hva kjennetegner «dårlige» bransjer? Samt: Flere og flere ordner sakene sine selv ved hjelp av «mine sider» og andre løsninger, men vil de egentlig det?
3) Chatbots og annen teknologi
Stadig flere selskaper bruker chatbots for å svare på henvendelser fra kundene sine. Men hvordan bør man tenke smart om chatboter? Det kan Codruta Gamulea i Bakken & Bæck fortelle meg. Dessuten skal Fredrik Lemming fortelle om hvordan Telia bruker kunstig intelligens for å skape seg selv konkurransefortrinn.
4) Hvordan effektivisere arbeidet vårt
Effektivitet er bra! Det vet jeg vi begge er enige om. Mange bedrifter som skal effektivisere driften sin, ender imidlertid opp med å bli mindre effektive. Det har Niklas Modig ved Stockholm School of Economics sett flere tilfeller av. I hans foredrag kan jeg notere meg noen gode og konkrete tips til vår egen virksomhet, slik at vi får til enda mer av det flotte arbeidet vi allerede gjør.
5) Mingle og knytte kontakter
I tillegg til at norske og internasjonale eksperter skal gi sine beste råd og innsikter basert på undersøkelser og sin erfaring, vil konferansen være en enestående mulighet for meg til å knytte noen kontakter på tvers av bransjer og fagfelt. Blant de 400 deltagerne på sist konferanser, var det IT-sjefer, markedsdirektører, salgsansvarlige, CRM-ansvarlige, CX-ledere, teamledere og mange andre som har skjønt at man må jobbe med god kundeservice i flere ledd.
Alt dette og mye mer vil jeg få ut av Kundeservicedagene. Bare ta en titt på programmet! Kan jeg få gå? Og kanskje du vil være med?