– Nå får ledere virkelig lært seg kriseledelse

Hvordan kan du som leder best takle den krevende situasjonen vi nå har havnet i? Vi ba organisasjonspsykologen om veiledning

Det er unektelig en krevende situasjon for alle ledere. Ikke bare er du som leder bekymret for bedriftens økonomi – du er også den som både skal oppdatere og støtte de ansatte, og den som skal ta vanskelige samtalene med dem om permitteringer og lønnskutt. På toppen av det hele er du antagelig også bekymret for din egen framtid. 

Og alt dette skjedde så ... plutselig! 

– For å si det hardt og brutalt: Dette er sånn man lærer seg kriseledelse. Kriseledelse er skikkelig «learning by doing», sier Karen Kollien Nygaard

Hun er organisasjonspsykolog med over 20 års erfaring i næringslivet, og jobber med leder- og medarbeiderutvikling i ulike bransjer. 

– For noen kan det bety at oppgaven blir for stor, og at du oppdager at det ikke er leder du skal være, mens andre trolig vil komme styrket ut i andre enden. Se på dette som det råeste etterutdanningskurset du kan få, råder hun. 

Selv om situasjonen unektelig er tøff å takle, finnes det noen tiltak som øker sjansen for at du lykkes. 

Her er Karen Kollien Nygaards råd til bedriftsledere akkurat nå: 

1) Pass på basisbehovene så du holder deg på bena

– Det aller viktigste for deg som er bedriftsleder nå, er at du holder deg på bena. Du kan ikke knekke nå. Det betyr at de må passe på basisbehovene dine, forklarer Kollien Nygaard. 

Det vil si: At du spiser nok, får i deg nok væske, beveger deg, får nok søvn og at du går eller løper i frisk luft.

– Det å gå en tur kan du gjøre i arbeidstiden mens du har et telefonmøte, foreslår Kollien Nygaard, og fortsetter: 

– Dette med søvn er også kjempeviktig. Og skulle du bare bli liggende og grubler hele natta, er det allikevel helt essensielt at du blir liggende horisontalt. Kroppen din trenger hvile, og det er ikke sånn at du får gjort mer hvis du jobber 24 timer i døgnet. Vi har et budsjett av fysiske og psykiske krefter, og skal du opprettholde produksjonsnivået ditt mentalt, er det helt nødvendig at du er borte fra skjerm og jobb noen timer i døgnet. 

2. Vær forberedt på at medarbeiderne dine kan ha det tøft

Denne situasjonen tærer på oss alle, men vi reagerer forskjellig og til ulike tidspunkt. Derfor råder psykologen deg til å være bevisst på at ansatte og folk du samarbeider tett med plutselig kan oppføre seg annerledes enn de pleier akkurat nå. 

– Plutselig kan de bli kjempesinte eller være veldig sårbare. Det er et tegn på at de er slitne, og at situasjonen vi er i krever for mye, sier Karen. 

Det du skal gjøre da, er å distrahere dem i positiv forstand, mener eksperten. 

– Bare si at «nå høres det ut som vi trenger en liten pause». Foreslå at dere skal ta en tur ut i sola og gå resten av telefonmøtet. Minn hverandre på å spise og snakk om noe morsomt. Det er faktisk utrolig lurt å dele humoristiske ting akkurat nå. 

Selv om det høres banalt ut, kan dere gjerne også minne hverandre på å puste ordentlig ut, mener Kollien Nygaard. 

– Jeg ser at mange henger i pustemusklene sine nå, og glemmer å puste ut. Og da er vi ikke særlig lydhøre for andre.

3. Vær ærlig og fremhev det store vi-et

Enten du må ta de vanskelige samtalene om permitteringer og lønnskutt, eller bare informerer de ansatte om status og følger dem opp på distanse, anbefaler Karen Kollien Nygaard deg å være ærlig. 

– Vær ærlig på at dette ikke er noe gøy. Vær menneske. Mange prøver kanskje å være effektive og knappe, men jeg anbefaler at du tar deg god tid til alle disse samtalene, og at de tas verbalt. Det er viktig å gi rom for at de du snakker med får lov til å reagere.

Videre bør du som leder hjelpe dem som blir tatt ut i permisjon til å ikke ta seg personlig nær av det. 

– Mitt hovedråd til ledere når det kommer til disse samtalene, er å fremheve det store vi-et, sier Kollien Nygaard. 

– Det å være permittert er en dugnadshandling, og noe dere gjør fordi dere må. Si at «nå går vi over i en fase hvor noen av oss skal jobbe, og noen av oss ikke skal jobbe. Og begge deler er like viktig.» Ved å være i permisjon bidrar man til at bedriften kommer seg gjennom krisen, og det er viktig at de permitterte føler seg som en del av det store arbeidslaget i samfunnet og i bedriften. 

Psykologen tror måten bedriften snakker med de berørte på, er avgjørende for hvordan de takler situasjonen. 

– Det er viktig at man tør å snakke om det, og det er viktig hvordan man snakker om det. Informasjon er livsviktig i denne situasjonen, og vi trenger alle bekreftelse på at vi reagerer normalt. Derfor må også gi den ansatte rom til å reagere – og tåle reaksjonen uten at du går til grunne av den selv. Dette kan være krevende, og som sagt får du nå virkelig testet deg i kriseledelse. 

En våken leder bør også legge til rette for at de permitterte fremdeles føler seg knyttet til fellesskapet, mener Kollien Nygaard. 

– Hold dem oppdatert på hva som skjer i bedriften og skap møteplasser for de permitterte hvis det er flere i samme situasjon. Tilrettelegg og inspirer til digitale møter dem imellom, ved å lage en lukket gruppe på Teams eller Zoom, hvor også du kan komme med noen støttende ord innimellom.  

4. Finn allierte

Også ledere trenger støttespillere, så du gjør lurt i å finne deg noen du kan støtte deg på og lufte alle tanker og spørsmål med. Det kan være en ledergruppe, ledere på tvers av avdelinger, eller du kan søke deg mot nettverket ditt utenfor arbeidsplassen.

– Det er en kjemperessurs å bruke dem rundt seg. Og når du gjør det, er det viktig at du tør å sette ord på hvordan du har det, mener Kollien Nygaard. 

Hun tror også det kan være nyttig for ledere å søke hjelp og veiledere fra profesjonelle. 

– Mange bedrifter har forsikringsordninger som gir dem tilgang til psykolog, andre har bedriftshelsetjeneste og HR-avdeling som kan bistå. 

5. Ha fokus på de tingene du kan gjøre noe med 

Bedriftsledere bør ha to perspektiver i hodet samtidig, mener Kollien Nygaard. 

– Rent økonomisk må du tenke langsiktig for å sikre at bedriften ikke går konkurs. Men ellers bør du ikke tenke for langt, råder hun. 

Personalarbeidet må gå litt her og nå, og du bør i første omgang ha fokus på det som har med denne dagen og denne uken å gjøre.

– I vår kultur har vi ikke trening i at ting tar tid. Et ettårsperspektiv er jo egentlig ikke så langt i en krise – hvis man blir rammet av utbrenthet eller alvorlig sykdom, tar det gjerne ett år før man er på bena igjen. Men det å tenke at denne situasjonen skal vedvare i ett år nå, vil antagelig bare gjøre deg stresset, så fokuser mest på her og nå. 

6. Ta deg selv på alvor og tenk bærekraftig

Sist, men ikke minst, er det viktigere enn noen gang at ledere nå tar seg selv på alvor, mener Karen.

– I den situasjonen du er i nå, trenger du jevnlig ro. Du skal ta beslutninger, og du skal holde ut. Vi vet ikke hvor lang tid dette vil ta, men vi vet at det ikke er noen spurt, påpeker psykologen. 

Hun tror dette er lett å glemme, nettopp fordi instinktet vårt er å gjøre det motsatte: Bare kjøre på og jobbe døgnet rundt. 

– Det å tenke bærekraftig er utrolig viktig for en leder. Det vi trenger nå er færrest mulig ledere som blir utbrent. Derfor er det viktigere at du jobber litt hver dag enn at du sliter deg ut. 

Kollien Nygaard tror dette særlig er vesentlig fordi det også venter en ledelsesjobb på andre siden. 

– Når ting har normalisert seg igjen, kommer du til å få tilbake ansatte som er preget av det de har vært igjennom. Selv om dette ikke er bedriftens feil, kan det ha oppstått en skade i tillit, og jeg tror mange vil ha behov for å føle seg sett og få litt mer «love and care» enn vanlig. Så sørg for at du har litt å gi også på den andre siden! 

Tekna tilbyr en rekke aktuelle lederkurs som hjelper deg i tøffe tider. Les mer her!

Publisert: 14. april 2020