– Det å bli permittert kan vekke mange sammensatte følelser

Det kan være tøft å plutselig bli permittert, og organisasjonspsykolog Karen Kollien Nygaard tror det er mange som nå går rundt med brystsmerter nå – uten at det skyldes sykdom. Her deler hun sine tanker og råd til deg som er permittert.

– Det har vært en vanvittig brå overgang, sier Karen Kollien Nygaard.

– Mange har gått fra full gass på jobb til plutselig å bli permittert, og det kan oppleves som et sjokk. 

Organisasjonspsykologen, som har jobbet med bedrifter og leder- og medarbeiderutvikling i en årrekke, tror mange av dem som nå er permitterte kan oppleve et sammensurium av følelser. 

Samtidig som du forstår hvorfor du er blitt permittert og gjerne vil «ta en for laget», kan du like fullt være redd, sint, skuffa og såra. Og Kollien Nygaard kan trøste deg med at det å ha sammensatte følelser er helt normalt. 

– Først blir man kjemperedd – både for økonomien og for hvordan man skal håndtere hverdagen. Deretter kommer gjerne skuffelsen over alt man ikke får gjort. Kanskje blir man også sint på situasjonen og på tapet av kontroll, og da er det helt naturlig at dette sinnet rettes mot arbeidsgiver eller andre beslutningstagere, forklarer Kollien Nygaard.

– Det å reagere negativt på permitteringen er på mange måter en sunn og frisk reaksjon, fordi det vitner om at jobben din er viktig for deg.

Det er situasjonen, ikke deg 

En av grunnene til at permitteringssituasjonen er tøff for mange, henger ifølge Kollien Nygaard sammen med at jobb er nært knyttet til opplevelsen av verdi. «Det at jeg er ansatt på denne arbeidsplassen og utfører denne jobben, gjør at jeg er en verdifull og nyttig person». 

– Det å få lov til å bidra er noe av det mest mentalt helsebringende for oss mennesker, forklarer hun. 

– Begynner du å tenke at du ikke er ønsket på jobb og at det sikkert er fordi du ikke er flink, er det klart at permitteringen føles som en kraftig avvisning. 

Psykologens råd er derfor å minne seg selv på hvorfor du er permittert: Det har ikke noe med deg å gjøre, men med situasjonen å gjøre. 

– Husk at du bidrar ved å være permittert. Ved å være i permisjon hjelper du bedriften som har behov for stønad fra det offentlige. Det er noe mange glemmer! 

Har du helsen til det, anbefaler psykologen deg i tillegg å bidra på andre måter. 

– Meld deg som frivillig et sted, vær aktiv i hjelpegrupper på Facebook, eller gjør noe annet som føles meningsfylt. Da holder du deg aktiv, i tillegg til at du blir påminnet hvorfor du er permittert. 

Hvordan fylle hverdagen med mening?  

En av de praktiske utfordringene når du er permittert, er hvordan du skal fylle og strukturere den nye hverdagen. For om du vil beholde fatningen, er det nemlig viktig at du gjør nettopp det. 

– Du bør ha en dagsrytme, råder Kollien Nygaard. 

– Du kan godt unne deg å sove litt lenger enn vanlig, men kom deg opp på et tidspunkt, ta en dusj, spis frokost, kle på deg og gå ut for å få frisk luft. Gå gjerne en tur med en bekjent, hvis du har mulighet til det.

En ting du derimot bør styre unna, er ifølge psykologen å henge i nyhetsfeeden hele tiden, ettersom det bare vil gjøre deg «koko». I tillegg begynner også journalistene å bli slitne nå, og de rødsprengte øynene deres kan fort smitte over som stress på deg. 

Isteden bør du planlegge å gjøre minst en nyttig og minst en hyggelig ting hver dag, tipser Kollien Nygaard. 

– Den nyttige biten kan for eksempel være å fikse noe hjemme. Det betyr ikke at du må vaske huset fra gulv til tak, men at du for eksempel kan rydde vekk vinterklærne en dag og vaske vinduer en annen. Eller hvorfor ikke ringe en slektning du sjelden har tid til å prate med?

Eller enda bedre: Ha en videosamtale med vedkommende! 

Eksperten mener nemlig at det er fornuftig å ha ansikt til ansikt-kontakt med mennesker hver dag, ettersom det å se andres ansikter aktiverer både hjerne- og hjertesenteret vårt. Aller best er det å snakke med en som er rolig, for lynnet til den du kommuniserer med vil smitte over på deg, takket være speilnevronene i hjernen.  

Psykologens råd til deg som er permittert: 

  • Husk at det er naturlig og helt greit å ha mange blandede følelser rundt det å bli permittert.
  • Minn deg selv på hvorfor du er permittert: Det har ikke noe med deg å gjøre, men skyldes situasjonen. Og husk at du faktisk bidrar ved å være i permisjon. 
  • Bidra også andre steder om du kan – for eksempel ved å jobbe frivillig.
  • Ha en dagsrytme som du følger i hverdagen.    
  • Planlegg å gjøre en nyttig og en hyggelig ting hver dag. 
  • Husk å få frisk luft.
  • Ikke les nyheter hele tiden. 
  • Ha ansikt til ansikt-kontakt med andre mennesker hver dag. Videosamtaler er gull!
  • Hold deg oppdatert faglig. 
  •  Søk støtte og tilhørighet hos kollegaer eller bekjente som er i samme bås. 
  • Benytt situasjonen til å lære deg noe nytt – enten det er å ta et kurs digitalt, eller ved å sette i gang et surdeigsprosjekt på kjøkkenet. 
  • Husk å puste ordentlig og ha et kortsiktig perspektiv. Du trenger ikke forholde deg til hva som skjer til sommeren eller høsten enda.  

Hold deg faglig oppdatert – og lær deg noe nytt

Det at du har en pause fra jobb trenger ikke bety at du må ta en pause fra faget ditt. Karen Kollien Nygaard tror tvert imot at det bare er fint å holde seg faglig oppdatert i denne perioden. 

– Les relevante artikler, snakk fag med noen, og ikke vær redd for å ta kontakt med kollegaene dine. Er du nysgjerrig på hvordan det gikk med et prosjekt på jobb, så ring og spør! Husk at du ikke er kastet ut, men midlertidig permittert fordi et virus dukket opp og stanset hjulet, sier hun.  

Er dere flere i samme bedrift som er permittert, kan dere finne mye støtte og glede i hverandre, tror psykologen. Lag lukkede grupper på Slack, Zoom eller Teams og prat sammen underveis. På den måten kan dere fungere som en heiagjeng for hverandre, og dere slipper å bli logget av fellesskapet.

– Det å plutselig ha en helt åpen timeplan er jo også en ypperlig anledning til å lære seg noe nytt. Mange av de store universitetene i USA legger ut flotte, renommerte kurs helt gratis nå. Det er webinarer i fleng, og store kunstinstitusjoner rundt om i verden streamer live. Nå «bjudas det på» så det svinger etter, og det er massevis av kunnskap og inspirasjon tilgjengelig på nett. 

Utnytt muligheten til å sikre deg faglig påfyll og still sterkere når du er tilbake igjen med et av Teknas mange kurs og konferanser! Les mer her!

Pust, hold fokus og tunga rett i munnen 

Psykologen påpeker at det er helt normalt å gå med redsel og kjenne på bekymring i den unormale situasjonen vi nå befinner oss i. Målet er ikke å bli kvitt all redsel, men å ikke la den ta overhånd. 

Hvis du merker at redselen begynner å bli til panikk, må du først og fremst huske å puste. 

– Kroppene våre er i beredskap hele tiden. Vi leker gjemsel mot et virus som kan være litt hvor som helst, og nervesystemene våre reagerer og gjør oss mer paranoide. Derfor er det viktig å huske å puste ut, oppfordrer Kollien Nygaard.   

– Jeg tror det er mange som bare puster grunt oppe i brystet nå. Og jeg tror det er mange som går med brystsmerter som ikke har noe med korona å gjøre.

Psykologens andre råd hvis du kjenner at angsten er i ferd med å melde seg, er å skifte perspektiv. Ha et kortsiktig perspektiv og fokuser på det du kan gjøre noe med her og nå. 

– Utover det er kunsten i denne permitteringsrunden å holde tunga rett i munn og huske på hva som er hva: Det er naturlig at du er redd og usikker på grunn av den uoversiktlige situasjonen, men det at du er permittert handler ikke om deg. Du har ingenting å skamme deg over. 

Vil du vite mer om hvordan du best tar vare på hodet ditt i unntakstilstanden? Hør podcasten «Tekna Ni til fem» og episoden «Mental krisehjelp i koronaens tid».

Publisert: 14. april 2020