– De sier «dette skal jeg gjøre», men så kommer de tilbake, og da er kalenderen så full at de aldri kommer i gang.

Aktuelt

– Men så kommer hverdagen og tar meg

10. sep. 2020

Drukner entusiasme og gode tiltak i alt som bare må gjøres? Her er lederutvikler Vigdis Austrheims tre tips til å få enda mer ut av kursene du tar.

I en verden som stadig beveger seg kjappere, er det å holde seg oppdatert på faget sitt blitt viktigere enn noensinne. Som lederutvikler Vigdis Austrheim sier det:

– Middelmådig har ingen råd til å være.

Så man drar på kurs. Og man får faglig påfyll. Men hva skjer etter kurset? Hvor blir det av alle de inspirerende ordene og nye perspektivene som traff deg rett i hodet og hjertet? Når du har investert tid og penger i egenutvikling gjenstår fortsatt det viktigste punktet:

Å sette lærdommen ut i livet. Det er her mange snubler.

Etter 20 års erfaring med å lede i kunnskapstunge miljøer jobber Austrheim nå med lederutvikling både på individnivå og gjennom kurs, blant annet for Tekna. Ofte jobber hun frem konkrete tiltak med kursdeltakerne sine, og får topp evaluering på kursene hun holder.

Likevel har hun merket seg én kommentar som går igjen, det hun etter hvert har begynt å kalle fasitsvaret:

– «Men så kommer hverdagen og tar meg.» Det må vi sammen endre på. Et kurs er en investering for deg og for arbeidsgiver, og det er alt for dyrt om du ikke klarer å omsette innholdet i praksis.

For dem som ønsker å få mer ut av kursene de går på har hun tre punkter å anbefale:

Å starte med én ting, evaluere og tilpasse underveis, og å dele erfaringer.

Har du en lederrolle? Tekna tilbyr alt fra effektive dagskurs til mer omfattende lederutviklingsprogrammer.

1) Start med én ting

Etter et kurs er det lett å bli proppfull av ambisjoner og planer, men når man er tilbake ved pulten ligger det fire rapporter som skal kvalitetssikres. Og så blir det rapportene t i stedet.

Ifølge Austrheim er ikke gode intensjoner nok – man må også sette dem ut i livet på en måte som er realistisk. Hun kan gjerne spørre dem hun veileder om de har en strukturert modell for hvordan de skal prioritere høsten sin.

– Om de svarer nei, har du en utfordring allerede der. Nitti prosent av kapasiteten vår er styrt av autopiloten.

Med andre ord kan det kjapt bli slik at de endringene man drømmer om – og kanskje er avhengig av å lykkes med – drukner i kampen mot de daglige gjøremålene.

– Lag en plan for alle tiltakene gjennom året, og sørg for at du starter med én ting, ikke alt på én gang. Det sikrer at hvert enkelt tiltak gjennomføres.

2) Evaluer og tilpass

En tydelig plan er bra, men hva når du møter motstand? Austrheim nevner et eksempel fra IT-bransjen, hvor anbefalingen hennes til ledere ofte er å sette opp jevnlige  én-til-én-samtaler for å sikre motivasjon og tett dialog med de ansatte.

– De sier «dette skal jeg gjøre», men så kommer de tilbake, og da er kalenderen så full at de aldri kommer i gang. Og den kalenderen fylles ofte av andre.  Og så kom koronaen. «Uff, dette kan jeg ikke gjennomføre nå». Vi begrenser oss selv uten at vi er klar over det.

For å unngå dette mener Austrheim det er viktig å utfordre seg selv og tankegangen sin.

– «Hva tenkte du var viktige tiltak? Har du gjennomført dem?» Så kan du reflektere over hvorfor det ble som det ble, og hva du kan gjøre nå. Gjør plass til gjennomføring og evaluering i kalenderen din - da tar du kontroll over tida di.

En typisk ting man kan finne ut er at formen på tiltaket man ønsker seg må endres. Så greit, kanskje eksempelet med én-til-én-samtaler utgår på grunn av koronaviruset, men kanskje du kan omrokere planene og gjøre en walk & talk ute i stedet?

– Det handler om å ikke la seg begrense, men heller tenke på hva som er mulig å gjennomføre ? Hva skal til for at jeg får det til allikevel?  De færreste har denne typen evaluering som vanlig arbeidspraksis, så sørg for å få på plass en enkel og proaktiv struktur for kontinuerlig utvikling og læring.

Ønsker du faglig påfyll? Hos Tekna kan du skreddersy ditt eget lederløp.

3) Del erfaringer

Mens selvinnsikt er gull, er det vel så viktig å invitere inn ytre blikk. Dette er noe Austrheim ofte etterstreber på kursene sine, hvor hun ser effekten når ledere fra ulike bedrifter møter hverandre.

– Det er veldig mye læring i å dele erfaringer, snakke om muligheter og flaskehalser med likesinnede som ikke er dine kolleger. Det blir sparring utenfor det vante miljøet, med noen som har samme type ansvar eller roller men ikke må pakke inn det de sier.

En ny måte Austrheim forsøker å bidra til utvikling og endring er gjennom en dags oppfølgingskurs for dem hun allerede har kurset for Tekna - med mål om å gi dem noe hun kaller en adferdsdytt.

– Her får du høre andre si «jeg satte i gang med dette, og her er effekten». Om du har hatt innvendinger og kjent på en terskel som gjør at du ikke har fått det til, kan du få støtte til å sikre gjennomføringen nå. Påfyll, gjentagelse og et par påminnelser, det er ofte det som trengs. Ved å dele erfaringer og bli bevisst læringen, øker du sannsynligheten for selv å ta grepene som må til. Blant annet atferdsforskning viser at disse tiltakene sikrer suksess over tid.

Kursholder Vigdis Austrheim gir deg lederverktøy og teknikker du umiddelbart kan ta i bruk. Les mer om «Hvordan lykkes som leder av fageksperter og kunnskapsmedarbeidere» eller oppfølgeren nedenfor.

Les også

Relaterte kurs og arrangementer