– Å investere i bærekraft er kanskje dyrt nå, men vil utvilsomt lønne seg på sikt

Norsk Vann har nylig vedtatt en nasjonal bærekraftstrategi for vannbransjen. På høy tid, mener ekspert.

– Poenget er å se helheten og ha bærekraft i tankene helt fra starten av. Det du gjør trenger ikke å være perfekt, men gjør du noe, kommer du langt, sier Tor Håkonsen.

Han er faglig leder for VA-prosess i Norconsult, og foreleser ved Teknas konferanse Bærekraft i vannbransjen.

5. september vedtok Norsk Vann nasjonal bærekraftstrategi for vannbransjen, og Håkonsen mener det er på høy tid at bransjen tar tak på dette området.

– Nøkkelpunktet her er faktisk å komme i gang. Bærekraft er ikke noe nytt begrep, men dessverre ser vi at mange blander det med miljø, og de synes det er litt vanskelig å få grep om, sier Håkonsen.

– Hvor skal man begynne? Hva skal jeg gjøre? Det ender med at de fleste gjør «business as usual», og så ser de etterpå om det kan passe å legge på et bærekraftkriterium.

Bærekraft i vannbransjen arrangeres 10.-11. januar 2018 i Trondheim. Les mer og meld deg på!

Henger ikke på greip

Dette holder ikke, ifølge Håkonsen. Det folk må forstå er at bærekraft ikke utelukkende handler om miljø, men at det også handler om samfunn og økonomi. Det handler om å se det store bildet og tenke langsiktig – ikke bare på hvordan noe skal løses enklest og billigst her og nå.

– Jeg ser mye som er helt vanlig å gjøre, men som ikke henger på greip om man tenker i et bærekraftperspektiv, sier han.

– Eksempelvis er et vanlig problem i planleggingen av vannverk, hvor skal man gjøre av spillvannet. Om det er en tilkobling til avløpssystemet, sender mange det bare dit. Det er kjempefint for vannverkets budsjett – for vannet blir bare borte i et hull i bakken, sier Håkonsen, og fortsetter:

– Men det man ikke tenker på er at det må fraktes fra vannverket til avløpsverket – det koster energi, det er fare for utslipp underveis, og i tillegg må vannet behandles med kjemikalier etterpå. Da blir den totale økonomiske og miljøbelastningen ganske stor.

Økt bevissthet

Det er derfor Håkonsen mener at en må se på helheten i bransjen. En må se forbi sitt eget prosjekt, og se på hva som vil gagne samfunnet. Og en må ha dette i mente fra første steg i planleggingsprosessen. Det må være en integrert del i alt man gjør.

Norsk Vann har utarbeidet bærekraftstrategien for få bevissthet rundt dette.

– I grove trekk sier denne strategien at vannbransjen og deres medlemmer skal vurdere bærekraft som en del av beslutninger, investeringer og drift. Det kan være snakk om å redusere kjemikaliebruken eller begrense energibruken ved vanntap, sier Håkonsen.

– Et annet spennende tiltak fremover er bedreVANN, som innebærer at kommuner vil bli målt på forskjellige parametere i henhold til hvordan de driver anleggene sine. Ut fra parameterne vil kommunene bli merket med grønt, gult eller rødt. Om noen får en rød score er det opplagt at de bør sette inn flere tiltak. Og dette er noe som vil bli observert fra politisk hold, fordi det går inn i de nasjonale retningslinjene for bærekraft.

Dyrt nå, men lønnsomt på sikt

Håkonsen poengterer at det å begynne og tenke bærekraft riktignok innebærer investeringer for mange. Han tror det kan være grunn til at noen sitter på gjerdet.

– Når bærekraftige løsninger ofte gir behov for større investeringer, så tenker mange at det er for dyrt til å få til. Det kan absolutt være det er dyrt nå, men det vil utvilsomt lønne seg på sikt, sier han.

– Husk at det vi investerer i er den verden våre barn, barnebarn og barnebarns barn skal leve i. Da må vi tenke langsiktig og ikke bare se på kvartalsrapportene.

Derfor mener Håkonsen at konferansen om bærekraft er et must for alle i bransjen.

– Vannbransjen representerer en betydelig investering og infrastruktur i Norge – det er kjempeviktig at dette blir tatt hånd om. Og det er det skjer! Det er nå bransje og myndigheter forventer at du velger bærekraftige løsninger. Så om du har det minste spørsmål rundt dette, eller bare vil bli inspirert, så er dette et supert sted å begynne.

Bærekraft i vannbransjen arrangeres 10.-11. januar 2018 i Trondheim. Les mer og meld deg på!

Publisert: 6. oktober 2017