29.–30. mars 2022

På dette kurset lærer du hva som skal til for å få det beste ut av din stilling og rolle som fagekspert. Du får metoder, verktøy og innsikt du umiddelbart kan ta i bruk.

Meld meg på

Din rolle som fagekspert er svært viktig for verdiskaping i en kontekst med stadig raskere endringer. Som fagekspert sitter du i en unik posisjon til å være med å forme fremtiden.

Utvikling av fagekspertens rolle:

Målet med dette kurset er å løfte din rolle som fagekspert slik at den viktige kompetansen og erfaringen du har vil komme hele virksomheten til gode og du får økt gjennomslagskraft.

For å kunne ta ut potensialet du sitter på og sikre verdiuttak av din kunnskap er gode kommunikasjons- og samarbeidsevner samt evnen til å jobbe tverrfaglig essensielt. Gjennom to lærerike og intensive kursdager vil du her bli dyktiggjort i tema som kommunikasjon, samhandling, kunnskapsdeling og coaching.

Du lærer:

  • Å skape verdi gjennom ditt eget fagfelt
  • Identifisere og bygge kunnskapsnettverk internt
  • Kommunikasjon – hvordan du påvirker uten autoritet
  • Effektiv samhandling og selvledelse
  • Å «lede» oppover
  • Coaching – hvordan booste andres utvikling for felles beste
  • Få gjennomslagskraft for din rolle som fagekspert

Kunnskapsdeling, samhandling og god på å jobbe tverrfaglig:

Mestrer du dette får flere i virksomheten ta del i den viktige kompetansen og kunnskapen du sitter på. Det vil komme både deg og virksomheten du jobber for til gode.

Du lærer å se ditt fagfelt i kontekst med virksomhetens behov og ledelsens fokus og får økt gjennomslagskraft og synlighet. Virksomheten får økt verdiskaping og du får flere å spille på slik at du får tid til å holde deg oppdatert og relevant for å bidra til konkurransekraft også i fremtiden. En vinn-vinn situasjon!

Praktisk kurs med umiddelbar læring:

Kurset gjennomføres som en kombinasjon av forelesninger, diskusjoner og øvelser. Ingen forkunnskaper kreves. Du får nyttige verktøy og metoder du umiddelbart kan ta i bruk. Ingen forkunnskaper kreves. Det vil bli lagt inn jevnlige pauser underveis og det settes av god tid til lunsj.

Hvem bør delta:

Kurset er utviklet for fageksperter, uansett fagområde og bransje, privat eller offentlig sektor, med eller uten lederansvar.

Bakgrunn for kurset – hvorfor fageksperten i fokus:

Innhold er utviklet og inspirert av grundig kartlegging av behov hos en stor aktør innen industri med fokus på å være ledende på digitalisering i sin bransje. Hensikten er å øke verdiskaping og konkurransekraft ved aktiv kunnskapsdeling og samhandling og fremme fagekspertens rolle i å skape nye muligheter for virksomheten.

NB! Begrenset deltakerantall på kurset.

Skaff deg inspirasjon og faglig påfyll til å utvikle rollen din som fagekspert.

Meld meg på

Se program


Dette er et Tekna Premium-kurs utviklet i tett samarbeid med våre dyktigste fageksperter.

Les mer om Tekna premium her!
Skriv ut

DAG 1

09:30 - 10:00

Registrering, kaffe, te og lett frokost

10:00 - 10:05

Velkommen med praktisk info

Mål med kurset

  • Introduksjon

Domain of expertise - slik skaper du verdi gjennom eget fagfelt

  • Fra visjon til verdi – link til «det store bildet» - hvordan prioritere rett
  • Identifisere, definere og designe eget kunnskapsdomene
  • Finne og anvende kunnskap – slik vil du også være relevant for fremtiden
  • Identifisere og bygge kunnskapsnettverk

Kommunikasjon – å påvirke uten autoritet

  • Tillitsskapende kommunikasjon
  • Viktigheten av å stille spørsmål – ulike spørreteknikker
  • Motiverende argumentasjon som skaper forståelse og «buy-in» fra interessenter
  • Empatisk håndtering av motstand og innsigelser

17:00

Slutt kursdag 1

DAG 2

09:00

Velkommen til andre kursdag

Effektiv samhandling og selvledelse

  • Innsikt i egen adferd og kommunikasjonsform – styrker og utviklingsområder
  • Forstå andre profiler og spille de gode
  • Interessent håndtering –Stakeholder management
  • Forutsetninger for effektiv samhandling og problemløsning

Å støtte andres utvikling i rollen som fagekspert

  • GROWTH mindset – for seg selv og kolleger
  • Vise tillit gjennom delegering av oppgaver og myndighet – bidra til vekst og motivasjon
  • Gi og søke tilbakemeldinger – «Accountability in the matrix»
  • Coaching – hvordan «booste» andres utvikling for felles beste

Å lede «oppover»

  • Spill din leder god!
  • Do’s & dont’ts

16:00

Kurs slutt - takk for nå og vel hjem!

PRAKTISK INFORMASJON

Vi starter dag 1 med registerering, kaffe, te og lett frokost for de som ønsker det, fra kl. 0930. Kurset starter opp kl. 1000. Vi avslutter dag 1 kl. 1700. Dag 2 er det oppstart kl. 0900 og vi avslutter kl. 1600. Det vil bli lagt inn jevnlige pauer underveis og vi tar oss tid til en god lunsjpause.

  • Line Blomlie

    Daglig leder/partner

    Enablers Training & Consultancy AS

    Line er utdannet økonom fra NTNU og er sertifisert partner i Leadership Pipeline Institute. Hun har arbeidet med alt fra ledertalenter til ledere av medarbeidere, ledere av ledere og ledergrupper. Hun har lang erfaring i å levere fra både fysisk scene og via ulike digitale plattformer, er en faglig dyktig og meget engasjerende foredragsholder og kursleder. Hun evner å formidle relevant kunnskap, praktiske råd og innspill som hver deltaker umiddelbart kan bruke i egen jobb. Line har arbeidet med lederutvikling, samhandling, forretningsutvikling, coaching, rekruttering, motivasjon og selvledelse og retorikk i mer enn 18. år. Hennes kunder omfatter de største aktørene innen IT/Telecom, Olje og Offshore, bank/finans, forsikring, advokater, bil m.m. Hun har selv mange års praktisk erfaring som leder. På 90-tallet arbeidet Line som mellomleder i Norges største bilkjede og økte salget fra 700 til 4000 biler pr år. Under finanskrisen tok hun som toppleder en bilforhandler fra konkurs til Gasellebedrift.

Andre kurs og arrangementer innenfor dette emnet: