Hei, det ser ut som du bruker en utdatert nettleser. Vi anbefaler at du har siste versjon av nettleseren installert. Tekna.no støtter blant annet Edge, Firefox, Google Chrome, Safari og Opera. Dersom du ikke har mulighet til å oppdatere nettleseren til siste versjon, kan du laste ned andre nettlesere her: http://browsehappy.com
Hopp til innhold
tog på perrongen

Tema: Samferdsel og infrastruktur

European Rail Traffic Management System (ERTMS) – status og utfordringer

Oppdatert: 14. mars 2024 Streaming

Bane NOR skal ta i bruk et nytt digitalt signalsystem på jernbanen i Norge. Det nye systemet som kalles ERTMS - European Rail Traffic Management System. Hva vil ERTMS gi den norske jernbanen?

Bane NOR skal ta i bruk et nytt digitalt signalsystem på jernbanen i Norge. Det nye systemet ERTMS er en felles standard for Europa, som skal gjøre det enklere å reise mellom landegrensene.

Med ERTMS går BaneNOR over til et data- og kommunikasjonsbasert system. Kort sagt flyttes dagens lyssignaler fra sporet og inn i togene. Det skal gi mindre utstyr i og langs sporet, og reduserer risiko for feil.

Det nye signalsystemet skal tas i bruk trinnvis på hele jernbanenettet frem mot 2034.

I dette fagmøtet forteller Magnus Langeteig om "Hva ERTMS vil gi den Norske jernbanen". 

Les mer om det nye digitale signalsystemet ERTMS.

Tekna Jernbane

Tekna Jernbane er et nettverk for medlemmer som engasjerer seg i jernbanens samfunnsmessige betydning og i jernbaneteknisk utvikling. Nettverket er kun for Tekna-medlemmer, og det er helt gratis og uforpliktende å delta. Bli med i nettverket

Relaterte bærekraftsmål

Les også