Hei, det ser ut som du bruker en utdatert nettleser. Vi anbefaler at du har siste versjon av nettleseren installert. Tekna.no støtter blant annet Edge, Firefox, Google Chrome, Safari og Opera. Dersom du ikke har mulighet til å oppdatere nettleseren til siste versjon, kan du laste ned andre nettlesere her: http://browsehappy.com
Hopp til innhold

Tema: Samferdsel og infrastruktur

Veien til autonome trikker i Oslo

Oppdatert: 9. okt. 2024 Streaming

Her får du et spennende webinar som gir deg kunnskap om automatiserte trikker. Vi utforsker den nye teknologien som testes på Oslos trikker, og hvordan den kan være med å forme fremtidens trafikkløsninger.

På programmet

  • Autonome trikker: Vi dykker ned i prosjektet som setter standarden for autonome trikker i Europa. Hvordan kan teknologien bistå den daglige driften og øke sikkerheten for passasjerer og førere?
  • Innovasjon på skinner: Oslo er en viktig testby for fremtidens trafikkløsninger. Vi ser nærmere på hvordan de nye trikkene kan stake ut veien for autonome trikker.
  • Bærekraft: Med 12 000 sensorer er de nye trikkene blant verdens mest avanserte. Vi utforsker hvordan teknologien kan gjøre trikkene mer energieffektive. Bli med oss og lær mer om veien til autonome trikker i Oslo!

Foreleser

Dusan Patrick Klago, PMO og leder av prosjektkontoret hos Sporveien Trikken AS fortalte om prosjektet og metodikken som brukes i samarbeid med CAF, trikkeleverandøren til Sporveien.

Oppsummering fra foredraget:

Autonome trikker: Fremtiden for kollektivtransport i Oslo

Autonome kjøretøy er et hett tema innen samferdsel, og Oslo står i spissen for utviklingen av autonome trikker i Europa. Tekna jernbane arrangerte nylig et webinar der Dusan Klago fra Sporveiene presenterte fremtidens løsninger for trikketrafikk i Oslo.

Autonome trikker i Oslo

Sporveiene har lenge vært en ledende aktør innen kollektivtransport i Oslo. I 2025 vil det være 150 år siden den første hestesporvognen rullet gjennom byens gater. Nå er Sporveiene i gang med å utvikle autonome trikker som skal modernisere og effektivisere trikkedriften. Prosjektet startet allerede i 2016, og samarbeidet med trikkleverandøren CAF har vært avgjørende for utviklingen.

Samarbeid på tvers av Europa

Oslo er en del av EU-prosjektet R2DATO som er rettet mot automatisering og autonomisering av tog- og trikketransport i Europa. Prosjektet er finansiert av EU-midler og inkluderer flere europeiske land. Sporveiene er den eneste trikkeoperatøren fra Oslo som deltar, og samarbeider tett med CAF og andre internasjonale aktører.

Hovedmål og gevinster

Utviklingen av autonome trikker i Oslo har flere mål. For det første ønsker Sporveiene å effektivisere driften på baseområder ved hjelp av fjernstyring og etter hvert autonome trikker. Det innebærer blant annet avanserte førerassisteringssystemer som kan øke sikkerheten og redusere energiforbruket. I tillegg kan slike systemer hjelpe med å unngå kollisjoner og identifisere vedlikeholdsbehov.

Teknologiske fremskritt

De nye SL-18-trikkene er blant de mest avanserte trikkene CAF leverer, og de er allerede forberedt for installasjon av innovativ teknologi. Prosjektet fokuserer på å teste og validere fjernstyring og autonome bevegelser. Dette inkluderer bruk av kameraer, radarer og andre sensorer for å gi trikkene evnen til å «se» og «føle» omgivelsene.

Utfordringer og muligheter

Det er en rekke tekniske og regulatoriske utfordringer knyttet til innføringen av autonome trikker. Sporveiene arbeider tett med lokale og nasjonale myndigheter for å sikre at alle sikkerhetsstandarder overholdes. Prosjektet tar sikte på å integrere den nye teknologien i eksisterende trikker, samt utvikle rutiner for vedlikehold og sikkerhet.



Tekna Jernbane

Tekna Jernbane er et nettverk for medlemmer som engasjerer seg i jernbanens samfunnsmessige betydning og i jernbaneteknisk utvikling. Nettverket er kun for Tekna-medlemmer, og det er helt gratis og uforpliktende å delta. Bli med i nettverket

Relaterte bærekraftsmål

Les også