Hei, det ser ut som du bruker en utdatert nettleser. Vi anbefaler at du har siste versjon av nettleseren installert. Tekna.no støtter blant annet Edge, Firefox, Google Chrome, Safari og Opera. Dersom du ikke har mulighet til å oppdatere nettleseren til siste versjon, kan du laste ned andre nettlesere her: http://browsehappy.com
Hopp til innhold
Illustrasjonsbilde av klasserom, tavle, bøker og blyanter

Tema: Realfag

EdTech og Covid-19

Publisert: 5. juni 2020 Streaming

Kan EdTech bidra til å løse utdanningskrisen i lav- og mellominntektsland i kjølvannet av Covid-19? Hva gjør norske aktører for å bidra til å løse utdanningskrisen i forbindelse med Covid-19? Forskjellige norske aktører vil presentere innsatser som implementeres i lav- og mellominntektsland.

Ca. 1,3 milliarder elever og studenter verden over er påvirket av skolestenging i forbindelse med Covid-19-pandemien. Fjernundervisning og hjemmeskole for over 90 % av verdens elever og studenter akselererte på kort tid behovet for og løsninger på fjernundervisning og egenlæring.

For elever og studenter i lav- og mellominntektsland, skaper dette ytterligere utfordringer i utdanningssituasjoner som i utgangspunktet ofte er krevende.

De mest marginaliserte, og de som også i normale tider risikerer å falle utenfor utdanningssystemet, er spesielt utsatt for den potensielle utdanningskrisen i kjølvannet av Covid-19-pandemien. Utdanningsteknologi og digitale løsninger som tilpasses lokale behov og infrastruktur er viktige bidrag til å løse disse utfordringene.

Foreløpig program:

  1. Velkommen og introduksjon v/Kari Moe Jacobsen, styret i FTU

  2. Utdanningskrisen i kjølvannet av Covid-19 og hvordan EdTech kan bidra til å løse den? v/ Mimi Dedichen, Norad

  3. Det globale digitale bibliotek og tilgjengeliggjøring av åpne leseressurser som respons på Covid-19 v/Christer Gundersen, GDL

  4. Utdanningsteknologi for lav- og mellominntektsland og utfordringer og muligheter i lys av Covid-19 v/Marit Olderheim, Leap Learning

  5. Erfaringer med implementering av e-læring og fjernundervisning på universitet/høgskolenivå i Uganda v/ Maurice Isabwe, Universitetet i Agder (på engelsk) 

  6. Hvordan muliggjør ADRA yrkesopplæring til tross for stengte skoler i Myanmar? v/ Jonathan Telfer, ADRA

Spørsmål og diskusjon

Se opptak fra miniseminar:



Les også