Hei, det ser ut som du bruker en utdatert nettleser. Vi anbefaler at du har siste versjon av nettleseren installert. Tekna.no støtter blant annet Edge, Firefox, Google Chrome, Safari og Opera. Dersom du ikke har mulighet til å oppdatere nettleseren til siste versjon, kan du laste ned andre nettlesere her: http://browsehappy.com
Hopp til innhold
Bygge bro

Tema: Forskning

Bygge bro mellom forskning og næringsliv

Tekst av Tove Rodahl Publisert: 29. okt. 2019 Streaming

Hvordan kan vi bygge bro mellom forskningsmiljøer og næringsliv, slik at ikke gode idéer går tapt? spør vi i dette miniseminaret. Se video:

Hvorfor lykkes vi ikke oftere med steget mellom forskning og konkrete produkter og tjenester?

29. oktober inviterte Tekna Big Data til miniseminar i samarbeid med Tekna Forskerne.

 skalaMan kan angi en teknologis modenhet (Technology readiness level – TRL) på en skala fra 1 til 9, fra idé- og konsept-stadiet til kommersielle produkter på markedet. De første stegene skjer gjerne gjennom forskning, de siste i næringslivet. Men mellom disse stegene eksisterer det ofte et gap, hvor mange gode ideer går tapt.
Gapet mellom teknologi og næring er teknologiens «dødens dal», skriver Alessandro Rossini i Teknisk Ukeblad.
Akademia fokuserer gjerne på TRL 1-4, mens næringslivet jobber helst med TRL 7-9. Dette gir et gap (i området TRL 4-6) mellom akademisk forskning og industriell kommersialisering. Dette gapet refereres til som den teknologiske «valley of death».

Hva kan vi gjøre for å forhindre dette gapet? spurte vi i dette miniseminaret

Se opptak

  • Inge Harkestad, Tekna ønsket velkommen
  • Alessandro Rossini, senior manager PwC Consulting:

    Hvorfor akademia er fra Venus og næringslivet fra Mars
    – og fem tiltak for at forsknings- og næringsaktører sammen skal lykkes med innovasjon

  • David Cameron, senterkoordinator SIRIUS, UiO:
    Hvordan har digitalisering endret prosessen fra forskning til industriell verdiskaping?
    Har det blitt lettere å levere forskningsdrevet innovasjon?

    Lenke til kommunikasjonsverktøyet «partner canvas».
  • Sigmund Kvernes, forskningsleder SINTEF Digital:
    Trenger vi et mangfold av broer over gapene mellom akademia og næringsliv?
    Innspill til endringer og strategier for næringsliv og akademia.
  • Tone Løyland, CEO Distribution Innovation:
    Hype eller verdi – Hvorfor fanger ikke næringslivet opp ny viten, og hvorfor klarer ikke forskning å selge viten?
  • Paneldiskusjon

Tekna Big Data har streamet en rekke av sine arrangementer. Se opptak på IKT-bloggen.

Les også