Tema: Forskning
Bygge bro mellom forskning og næringsliv
Hvordan kan vi bygge bro mellom forskningsmiljøer og næringsliv, slik at ikke gode idéer går tapt? spør vi i dette miniseminaret. Se video:
Hvorfor lykkes vi ikke oftere med steget mellom forskning og konkrete produkter og tjenester?
29. oktober inviterte Tekna Big Data til miniseminar i samarbeid med Tekna Forskerne.
Man kan angi en teknologis modenhet (Technology readiness level – TRL) på en skala fra 1 til 9, fra idé- og konsept-stadiet til kommersielle produkter på markedet. De første stegene skjer gjerne gjennom forskning, de siste i næringslivet. Men mellom disse stegene eksisterer det ofte et gap, hvor mange gode ideer går tapt.
Gapet mellom teknologi og næring er teknologiens «dødens dal», skriver Alessandro Rossini i Teknisk Ukeblad.
Akademia fokuserer gjerne på TRL 1-4, mens næringslivet jobber helst med TRL 7-9. Dette gir et gap (i området TRL 4-6) mellom akademisk forskning og industriell kommersialisering. Dette gapet refereres til som den teknologiske «valley of death».
Hva kan vi gjøre for å forhindre dette gapet? spurte vi i dette miniseminaret
Se opptak
- Inge Harkestad, Tekna ønsket velkommen
- Alessandro Rossini, senior manager PwC Consulting:
Hvorfor akademia er fra Venus og næringslivet fra Mars
– og fem tiltak for at forsknings- og næringsaktører sammen skal lykkes med innovasjon - David Cameron, senterkoordinator SIRIUS, UiO:
Hvordan har digitalisering endret prosessen fra forskning til industriell verdiskaping?
Har det blitt lettere å levere forskningsdrevet innovasjon?
Lenke til kommunikasjonsverktøyet «partner canvas». - Sigmund Kvernes, forskningsleder SINTEF Digital:
Trenger vi et mangfold av broer over gapene mellom akademia og næringsliv?
Innspill til endringer og strategier for næringsliv og akademia.
- Tone Løyland, CEO Distribution Innovation:
Hype eller verdi – Hvorfor fanger ikke næringslivet opp ny viten, og hvorfor klarer ikke forskning å selge viten? - Paneldiskusjon
Tekna Big Data har streamet en rekke av sine arrangementer. Se opptak på IKT-bloggen.